1526-201

درخشش مدل هفده ساله با وجود
از دست دادن موهایش به دلیل شیمی درمانی

1526-203

شنیدن اینکه به سرطان مبتلا شده اید، می تواند هر کسی را به وحشت بیندازد. شیمی درمانی نه تنها عوارض فیزیکی شدید برای فرد ایجاد می کند، بلکه به دلیل ریزش موها، سلامتی روحی و روانی بیمار را نیز تهدید می کند. اما این اتفاق برای آندریا سیرا سالازار که به سرطان خون از نوع لنفوم هاجکین، مبتلا می باشد، رخ نداد. او با شجاعت هرچه تمام تر، ضمن پذیرش واقعیت بیماری اش، از آن برای تقویت اعتماد به نفس خود و بیماران سرطانی دیگر، استفاده کرد و علیرغم از دست دادن موهایش در جلسه عکسبرداری حاضر شد.
نوجوان اهل تگزاس، اوایل سال جاری، برآمدگی را روی گردنش احساس کرد. اما غده دیگری نیز در قفسه سینه اش پیدا شد. او بلافاصله تحت شیمی درمانی قرار گرفت. جالب اینکه آندریا، پس از تشخیص داده شدن بیماری اش، به فعالیت هایش در عرصه مدلینگ افزود. مادرش، کمک کرد تا آندریا باعکاسان حرفه ای و آژانس های مدلینگ تماس بگیرد. آندریا با انتشار عکس های فوق العاده زیبا و پیامی در توییتر نوشت: امروز دانستم که وقتی به خداوند اعتماد کنید و کارها را به دست او بسپارید، معجزه نیز ممکن است رخ بدهد.
وی در یکی دیگر از پیام هایش نوشت: سرطان مانع تبدیل شدن من به یک شاهزاده خانم نشد!
به گفته جراردو گارمندیا (عکاس)، این آندریا بود که ایده ظاهر شدن به شکل شاهزاده خانم را بدون استفاده از کلاه گیس مطرح کرد.
آندریا اعتراف می کند که در ابتدا مایل به عکس گرفتن بدون کلاه گیس نبود. اما با مشاهده نتیجه کار، از تغییر عقیده اش راضی بود. آندریا گفت: قبل از شیمی درمانی، دختری با اعتماد به نفس عالی بودم. ولی با ریختن موهایم، وقتی به آینه نگاه می کردم، دیگر آن اعتماد به نفس را در خودم نمی دیدم. می خواستم همه دختران بدانند که مو و شکل ظاهر، انسان را تعریف نمی کند. بلکه این زیبایی درونی است که مهم است. نحوه رفتار شما با دیگران است که شما را زشت یا زیبا می کند.

غذاهای مدیترانه‌ای احتمال مرگ زودرس را کاهش می‌دهند

1526-204

تحقیقات تازه نشان می‌دهد که غذاهای مدیترانه‌ای برای بیماران قلبی موثرتر از داروهای قلبی است.
کارشناسان می‌گویند رژیم غذایی سرشار از سبزیجات٬ آجیل٬ ماهی و روغن زیتون می‌توانند احتمال مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی را تا ۳۷ درصد کاهش دهند.
غذاهای مدیترانه‌ای به گزارش روزنامه ایندیپندنت٬ در این تحقیق هزار و ۲۰۰ نفر که دارای سابقه بیماری قلبی بودند مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد آنها که رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشتند کمتر احتمال داشت به مرگ زودرس فوت کنند.
تا کنون مطالعات درباره فواید غذاهای مدیترانه‌ای بر افراد سالم متمرکز بود اما پرسش این است که آیا این رژیم غذایی برای کسانی که هم‌اکنون به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند هم مفید است؟
تا پیش از این، داروهای کاهش دهنده سطح کلسترول مانند استاتین به عنوان مهمترین داروی مقابله با بیماری‌های قلبی شناخته می‌شد اما به گفته محققان آنها می‌توانند مشکل را تنها تا ۲۴ درصد کاهش دهند.
کارشناسان می‌گویند بهترین راهکار برای بیماران قلبی این است که دارو و رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با هم ترکیب کنند.
پروفسور جوانی دگائتانو، رئیس مرکز اپیدمولوژی و پیشگیری انستیتوی تحقیقات اعصاب ایتالیا می‌گوید رژیم غذایی بسیار اثرگذار است و پزشکان باید پیش از تجویز دارو٬ رژیم غذایی خاص برای بیماران خود تجویز کنند. او می‌گوید: «رژیم غذایی مدیترانه‌ای در جهان به عنوان سالم‌ترین رژیم غذایی شناخته می‌شود».
جوانی دگائتانو اضافه می‌کند: «بسیاری از تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سبک زندگی سنتی مدیترانه‌ای کمتر خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و مهمتر از آن مرگ به علت بیماری را به دنبال دارد».