1501-46

سیروس بهشتی مدیر فعال سیروس تراول، درباره امکانات سفر به ایران، بهره از چمدان های مجانی، سالن VIP در دبی، یک شب هتل در دبی، غذاهایی که در هواپیما سرو میشود، محدودیت ها در مورد مسافران امریکایی سخن می گوید

«سیروس بهشتی» از چهره های پرتلاش و محبوب جامعه ایرانی است، که نزدیک به 40 سال است بعنوان مدیر یک شرکت مسافرتی و توریستی «سیروس تراول» در جامعه ایرانی و امریکایی فعالیت دارد.
اخیرا «سیروس تراول» با چاپ آگهی های جدید، از امتیازات جدیدی که امارات ایرلاین برای مسافران خود در نظر گرفته سخن می گوید، 3 چمدان مجانی، ورود به سالن مرحبا در دبی، یک شب اقامت مجانی در هتل در دبی را شامل می شود.
«سیروس بهشتی» در این باره می گوید سیروس تراول در میان شرکت های هوایی موقعیت خاصی دارد، خصوصا در بازار مسافرت به ایران که اخیرا شرکت ها به رقابت با هم پرداخته اند، نقش مهمی بازی می کند. اغلب این شرکتها با ما مشورت می کنند همین هفته قبل چند تن از مدیران شرکت هوائی الاتحاد در دفتر ما بودند، مسئله 3 چمدان مجانی، پیشنهادی بود که ما به شرکت امارات و بعد ترکیش ایرلاین دادیم، که هدف اصلی مان، راحتی خیال مسافران ایرانی بود.
در فرهنگ و اخلاق ما ایرانیان همیشه این بوده که وقتی سفر می کنیم برای فامیل، خانواده، حتی همسایه ودوستان سوقات می بریم اخیرا با قوانین جدید شرکت ها، ایرانیان دچار مشکل شده و باید گاه برای هر بار اضافی 150 تا 250 دلار می پرداختند ولی حالا 3 چمدان مجانی تمام مشکلات آنها را حل کرده و با خیال راحت می توانند سوقات بخرند.
• اما چرا شرکت های هوایی چنین پیشنهاداتی را می پذیرند؟
– اخیرا با تغییرات تازه درایران، برداشته شدن تحریم ها، قراردادهای تازه، انتخابات، جنب و جوش فراوانی در میان شرکت ها بوجود آمده همه به رقابت پرداختند و همه اینها مسلما به نفع مسافران بویژه مسافران ایرانی است، چون از کل هزینه هایشان کم شده، امکانات جالبی در اختیارشان قرار میگیرد، از جمله استفاده از سالن VIP مرحبا در دبی، درواقع یک موقعیت خوب برای مسافران ایرانی با هر بلیط و هر قیمتی است چون برای ورود به این سالن باید 55 دلار بپردازند، ولی با بلیط هایی که ما به آنها میدهیم مجانی است و از پیش غذاها، تنقلات و نوشابه های مختلف، دوش گرفتن استفاده می کنند.

1501-47

از سویی مسافرانی که با امارات به دبی می روند و باید به مشهد پرواز کنند، حداقل 12 ساعت باید صبر کنند، ما پیشنهاد دادیم که این مسافران با همان پروازهای امارات بروند و در عوض یک شب در هتل بمانند و پولی نپردازند.
• توصیه به مسافران ماه جون و جولای
– از هم اکنون به مسافران ماه جون و جولای توصیه می کنیم از بلیط های ارزان اینروزها به ایران که از سوی امارات به حراج گذاشته شده و حدود 1100 دلار است بهره بگیرید درحالیکه همین بلیط ها بعدا شاید بالای 2000 دلار بشود.
خیلی ها نمی دانند که مثلا یک بلیط 800 دلاری درواقع قیمت اصلی اش 100 دلار است که به آن 700 دلار مالیات تعلق می گیرد اخیرا امارات اعلام کرد بلیط سفر به هندوستان یک دلار! که البته 800 دلار مالیات داشت. اصولا شرکتهای هواپیمایی اینروزها بدنبال بازار هند، ایران و افریقا هستند با هم به سختی رقابت می کنند، بلیط هایی که در زمان مناسب خریداری شود، گاه تا یک سوم قیمت بلیط ها در زمان های بعد است، بهمین جهت ما توصیه می کنیم مسافران برای تابستان و پائیز از هم اکنون اقدام کنند و به آخرین روزها موکول نکنند، چرا که گاه با یک بلیط 2200 دلاری کنار مسافری می نشینند که قبلا یک بلیط 900 دلاری خریده است.

1501-48

• در مورد غذا در این شرکت های هوایی چه محدودیت هایی وجود دارد؟
– نه تنها محدودیتی وجود ندارد بلکه برای هر خواسته ای امکانات جالبی آماده است مثلا شخصی که غذای گیاهی می خورد، یا غذای کم نمک، یا آنها که بیماری قند دارند، برای همه قبلا ما سفارش غذایشان را می دهیم که در جایی که نشسته اند تحویل شان بدهند، البته برای غذاهای ایرانی اقداماتی کردیم ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم.
بهرحال غذاها شامل گوشت قرمز، ماهی و مرغ، پاستا و گیاهی میشود.

1501-49

• برای مسافران خارجی که به ایران میروند چه سرویس هایی دارید؟
– ما معمولا تورهای خصوصی داریم، در همین ماه مارچ یک گروه 15 نفره را به ایران فرستادیم، قبلا همه گونه اطلاعات به آنها میدهیم، تا با آگاهی کامل سفر کنند، البته ویزای ایران برای امریکایی ها، کمی سخت است، چون باید دقیقا بررسی شوند بعد هم به محض ورود یک راهنمای دولتی همه جا با آنهاست، یک راهنمای تحصیلکرده، مسلط به زبان، که کمک بزرگی هم به آنها می کند، ولی قانون آنها را ملزم می کند که آن راهنما، همه جا کنارشان باشد.