Javanan-HaftHonar1286-02

شهلا درريز طراح ايراني
در عرصه هنر بين المللي  اينك به هاليوود راه يافته است

طرح  لباس >فروهر< شهلا درريز بر تن  ميشل برك ستاره و مدل و تهيه كننده امريكايي
 و كارگردان معروف كاري كوكلند در گلدن گلوب و چند گردهمائي بزرگ هاليوود
  چشم ها را خيره كرد و افتخاري بزرگ براي جامعه ايراني ببار آورد

Javanan-HaftHonar1286-10

شهلا درريز طراح نامدار بين المللي،  از نادر چهره هاي ايراني در سطح هنر جهاني است،  كه هنوز مي‌كوشد فروتن و بدون هياهو بكارش ادامه بدهد، ولي در هرحال، هنرهايش، خلاقيت هايش و بالاخره طرحهاي زيبايش كه بر تن ستارگان بين المللي مي‌نشيند،  جاي سكوت نمي‌گذارد و عليرغم ميل شهلا، همه از او سخن مي‌گويند،  او را تحسين مي‌كنند و او همچنان  محجوب  و آرام به كارش ادامه ميدهد ولي خوب ميداند كه هر گام بلند او، نام  سرزمين اش ايران را در عرصه هنر بويژه هاليوود مطرح مي‌سازد و او بعنوان يك هنرمند پارسي تبار افتخار Javanan-HaftHonar1286-03مي‌آفريند.
الكساندر فرزند هنرمند شهلا درريز نيز همين خصوصيات را دارد، ضمن اينكه جسارت هاي جواني بمرور جانشين فروتني هاي شرقي اش مي‌شود، الكساندر نيز با طرح هاي جنجالي و سنت شكن خود،  با تصاوير زيبايي كه خلق مي‌كند،  اينك خود را به مسيري كشانده كه نسل جديدي از هنرمندان ايراني در سطح بين المللي است كه همين هفته درباره طرح هايش،  در بخش انگليسي  مجله گفتگويي با او داريم.
… و اما شهلا درريز، با اين خانم بسيار هنرمند،  كه آرام آرام در پي فتح صحنه هاي بين المللي هنر است،  او با عشقي كه به ايران و تاريخ سرزمين خود دارد، به بهانه هاي مختلف طرح هايش را با تاريخ و هنر و سنت هاي ايراني مي‌آميزد.
به جرات اين اولين بار در تاريخ هنر طراحي ايراني است كه يك طرح لباس كاملا تاريخي و سنتي ايران،  بر تن يك ستاره بين المللي ،  يك ستاره و تهيه كننده امريكايي: ميشل برك ميرود.
• وقتي با شهلا درريز در اين باره حرف ميزنم و از او مي‌پرسم چرا درباره حضور ميشل برك در چند گردهمائي بزرگ هاليوود،  از جمله جشن كانال E‌ و مهم تر گلدن گلوب‌،  لباس زيبا و غرور انگيز >فروهر<به تن كرده سخن نگفته ايد؟
– چون هميشه فروتنانه مي‌گويد: من همه تلاشم اين است كه چهره هاي معروف سينما و موزيك و تلويزيون امريكا، لباس هايJavanan-HaftHonar1286-04 طراحي شده مراكه هر كدام سمبل و  نشانه اي از تاريخ و فرهنگ وهنر ايراني دارد به تن كنند و جلوي دوربين ها ظاهر شوند و از اينكه اين اتفاق اخيرا افتاده خوشحالم.
ميشل برك به مزون من آمد، اين طرح را پسنديد، من برايش آماده كردم و بر تن اش نشاندم و ديدم چقدر زيباست.
• مي‌پرسم  ميشل برك را چگونه شناختيد؟
– مي‌گويد: ميشل برك كه خود يك ستاره نامدار امريكايي است، قبلا ملكه زيبايي امريكا بود،  مدل والنتينو و اسكار دلارنتا بوده،  سريال محبوب Baywatch‌ را تهيه كرده است. از مدتها قبل علاقمند ساختن يك ماجراي واقعي در ايران بوده تا كتاب >مارينا نعمت< را كه در سالهاي اول انقلاب در ايران در سن 16‌ سالگي دستگير و در زندان اوين شكنجه شده را خوانده و تصميم  به تهيه اين فيلم گرفته، ‌كه در فيلمنامه و كارگردان آن
Kari  Skogland‌ است.
>مارينا نعمت< بعد از فرار از زندان،  به كانادا رفته و درآنجا كتاب خود را نوشته، كتابي كه قرار است با نام Prisoner in Tehran به فيلم در آيد، مارينا بخاطر اين كتاب جوايز بزرگي از سرزمين هاي مختلف دريافت داشته و كتاب اش به زبانهاي مختلف ترجمه شده است.
من از طريق دوستان امريكايي ام در هاليوود با ميشل آشنا شدم، او درباره كارهاي من شنيده بود،  مشتاقانه به ديدار من آمد و نه تنها او طرح لباس مرا پسنديد، بلكه كارگردان فيلم، يك لباس كامل طراحي كرده را به تن نمود و به گلدن گلوب رفته و قرار است در اسكار هم ظاهر شود.
اين همكاري سبب شد تا ميشل برك از من دعوت كند،  طراحي لباس هاي اين فيلم را به عهده بگيرم و قرار است با توجه به صحبت هايJavanan-HaftHonar1286-05 تهيه كننده ستاره اول اين فيلم >اوان ريچل وو‌د<‌ كه در فيلم تازه اش با جورج كلوني همبازي است، براي مراسم اسكار لباس طراحي شده مرا بپوشد و به اتفاق جورج كلوني در اين مراسم ظاهر شود.
اين گروه مرتب به مزون من مي‌آيند، ‌تا بازيگران ايراني اين فيلم را هم  انتخاب كنند، چون براي چند تن از چهره هاي معروف،   نقش هاي بسيار حساس و مثبتي وجود دارد كه بخاطر اهميت  اين فيلم،  به ويژه اهميتي كه جامعه هاليوود به اين سوژه ميدهد مسلما موقعيت خوبي براي يكايك آنها خواهد بود.
درحاليكه ستارگان بين المللي در مزون شهلا درريز به انتخاب لباس هاي زيبايي طراحي شده او مشغولند، و از جلوي تابلوهاي سحرآميز اشعار ناصر اويسي نيز عبور مي‌كنند و با تحسين به تماشا مي‌ايستند،  طرح هايي كه نه تنها بر تابلوها، بلكه بر پارچه  لباس ها نيز گاه نقش مي‌بندد و هنر ايراني را به نمايش مي‌گذارد.
من خوب مي‌دانم كه شهلا درريز،  طرح هاي  پر هياهوي ديگري در دست دارد، ‌مي‌دانم  پاي ستارگان معروف ديگري در ميان است،  ولي چون هميشه ساكت  مي‌ماند تا اين طرح ها بر تنJavanan-HaftHonar1286-06 اين ستارگان بدرخشد و هياهويش همه جا بپيچد، تا حاضر شود درباره طرح هايش حرف بزند.
درود به شهلا درريز كه نام ايران و ايراني را در سطح هنر بين المللي مطرح مي‌كنJavanan-HaftHonar1286-07Javanan-HaftHonar1286-08Javanan-HaftHonar1286-09د.