1452-44

با طاهره سلماسی که 6 آلبوم موفق در کارنامه هنری خود دارد، در رادیو جوانان گفتگوی پر نکته ای داشتیم چون طاهره سلماسی نمونه یک زن مقاوم، سختکوش و صبور است، که در زندگی خود با فراز و نشیب های دور از انتظاری روبرو بوده است.
قرار بود یک هفته زودتر با طاهره سلماسی گفتگو کنیم، ولی حادثه ای سبب شد تا این گفتگو به تعویق بیفتد.
• از او درباره این حادثه می پرسیم؟
می گوید: من اخیرا یک عمل جراحی قلب داشتم، درواقع این سومین عمل بود، بهمین سبب طپش قلب بالا داشتم، در چنین شرایطی هفته قبل برای 40 دقیقه از خانه خارج شدم تا از فروشگاه نزدیک خانه، خرید بکنم، وقتی برگشتم وضع خانه را کمی آشفته دیدم، تصورم این بود که دخترم به خانه آمده، صدایش زدم، ولی خبری نشد، وقتی به اتاق خواب رفتم دیدم، همه چیز بهم ریخته و تقریبا همه آنچه قیمتی بود، حتی در دسترس نبود، ناپدید شده، من در آن لحظه بشدت ترسیده بودم، فکر می کردم هنوز کسی درون خانه است، به شوهرم دکتر سلماسی و به پلیس تلفن زدم، خودبخود طپش قلبم بشدت بالا رفت، کارم به بیمارستان کشید، وقتی پلیس به خانه آمد، شرایط را دید نظر داد که سارق آشنا با خانه وزندگی ما بوده است بهرحال آنها تحقیقات خود را شروع کردند، ولی من تا یک هفته حال عادی نداشتم، شرمنده ام که نتوانستم بموقع به رادیو جوانان بیایم و با هموطنانم حرف بزنم.
• آرزو داریم که به سلامت کامل دست بیابید، در جریان آلبوم های تازه تان قرار گرفتیم، در این باره برایمان توضیح بدهید.
– بدنبال آلبوم ماه من، اخیرا آلبوم نهال را ارائه دادم، با آثاری از بزرگان آهنگ و ترانه
نهال : با شعر زنده یاد تورج نگهبان، آهنگ و تنظیم: کیارش نورایی
بت شکن: با شعر:هما میرافشار و آهنگ و تنظیم : کاظم عالمی
خلوت راز: شعر:هما میرافشار، آهنگ و تنظیم :کیاوش نورایی
بن بست: شعر و آهنگ از استاد جهانبخش پازوکی، تنظیم:کاظم عالمی
سایه عشق: شعر:هما میرافشار، آهنگ و تنظیم: کاظم عالمی
و موسیقی بدون کلام نهال.
خوشبختانه آلبوم هایم همه مورد استقبال و تشویق مردم و تائید اساتیدم بود.

1452-45

1452-46

• شاید خیلی ها ندانند که شما خوانندگی را از دریچه شهرت و درآمد هیچگاه نگاه نکرده اید، شما درواقع با تکیه به یک ماجرای احساسی وارد این میدان شدید.
– من همه آلبوم هایم را به هموطنانم به یارانم و همدلانم تقدیم کرده ام، در حقیقت من به فرمان پسرم «علی» این کار را کردم. سالها مقاومت کردم، از فراز و نشیب ها گذشتم، تا خواندم و خواندم تا روح او را شاد کنم، گرچه او همیشه زنده است من هم آدم با ایمان و اهل حقی هستم.
یادم هست وقتی علی فرزند بسیار جوانم، روزهای کریسمس را با ما گذراند وبعد راهی شهر محل تحصیل خود شد، از من خواست بخوانم، برای همه بخوانم، برای دنیا بخوانم، ولی من به او نه گفتم او را روانه کردم و در زمان وداع گفتم وقتی برای فارغ التحصیلی ات آمدم بیشتر حرف میزنیم. متاسفانه علی رفت، من باورم نشد، مرتب می گفتم علی چه زمانی بر می گردد؟ رفتن او را باور نداشتم، رفتن پسر 26 ساله هنرمندم، که خود هزاران آهنگ خلق کرده بود، با همین باور بخاطر او شخواندم، با عشق او خواندم، ادامه زندگی دادم، از خیلی ها ممنونم که یاورم بودند، شوهرم دکتر صادق سلماسی مشوق وحامی بزرگ من بود، هنوز به آنها می گویم علی بر می گردد، می آید تا ببیند من به خواسته او عمل کردم، این همه آهنگ خواندم، برای مردم و برای دنیا خواندم. او برایم زنده و حاضر است، همه می دانند که من غم بسیار دارم ولی ماتم ندارم. غمی که سازنده بود، مرا بخدایم نزدیک تر کرد، من مقاوم تر شدم، من سه بار سکته کردم چند بار تحت عمل جراحی قرار گرفتم، یک تصادف داشتم ولی هنوز خدایم شکر سرپا هستم. چون قدرت علی پشت من است و ایمانم به خدا نگهدارم.
• شما تحت تعلیم اساتید بزرگی بودید، که بیشتر در کار موسیقی سنتی و کلاسیک بودند.
– این شانس من بوده که استادم اسماعیل تهرانی بمن بسیار آموخت، هر بار هم به ایران رفته ام، اساتید داخل ایران مرا تحت تعلیم قرار دادند. در اینجا هم استاد تهرانی مرا به کیارش نورائی معرفی کرد، که معلم با تجربه و پر ارزشی است من با بزرگانی چون جهانبخش پازوکی ، کاظم عالمی و محمد حیدری، هما میرافشار و زنده یاد تورج نگهبان کار کرده ام من دو اثر ارزشمند نیز از محمد شمس خوانده ام…
من از همان کودکی عاشق موسیقی سنتی و کلاسیک بودم. در دوران دبستان و دبیرستان در جشن های مدرسه می خواندم، همیشه شوق شنیدن صدای حمیرا، قمر، هنگامه اخوان، پریسا، پروین، دلکش و مرضیه و حتی سوسن را داشتم. هرکدام حال وهوای خود را دارند.
پدرم اهل سنندج بود، بسیار زیبا کردی می خواند، ولی موافق خوانندگی من نبود، دلم می خواست همیشه آهنگی کردی برای پدرم بخوانم، که کاظم عالمی، آهنگ سایه عشق را با تم کردی ساخت که هدیه ای به پدرم بود مادرم اهل هنر و مشوق من بود، جالب اینکه پسرم علی موزیسین توانایی بود، او 6 هزار اثر ساخته بود وهمیشه می گفت برای دنیا بخوان، که زبان بین المللی اش موسیقی است.
• از طاهره سلماسی درباره موزیک مدرن می پرسم، درباره لیدی گاگا، مدانا و دیگران.
می گوید: من موسیقی آرام را ترجیح می هم، ولی یادمان باشد این خوانندگان مدرن هم توانائی های خاصی دارند. لیدی گاگا یک هنرمند تمام عیار با صدای دلنشینی است، مدانا یک خواننده ماندنی با شگردهای خاص هنری اش، ولی من به صدای باربارا ایسترایسند، سلین دیان بیشتر گوش می کنم.

1452-47