1377-48

1377-47

در برنامه گفتگوبا متخصصان ومدیران و برجستگان جامعه ایرانی. گفتگویی داشتیم با دکتر حسین برنجی متخصص در امور طلاق وخانواده که درکار خود بسیار با تجربه و در دادگاه ها هم مرتب موفق می شود. آقای دکتر برنجی از خود بگوئید.
دکتر برنجی: خیلی خوشحالم که فرصتی پیش آمد تا راجع به امور مربوط به طلاق باهموطنانم صحبت کنم. من دوره لیسانس خود را در UCLA گذراندم و بعد به Loyola Low School که در لس آنجلس واقع شده رفتم.
کسانی که به شما مراجعه می کنند بیشتر چه زوج هایی هستند و مشکلاتشان بیشتر برسر چه مسائلی است؟
دسته بندی مشکلات کار ساده ای نیست، چرا که بین یک زن وشوهر مشکلات زیادی پیش می آید از آنجائی که در جامعه ما قبل از ازدواج زیاد زوجین با هم ارتباط خارجی ندارند زیاد با هم گردش نمی روند خودبخود همدیگر رانمی توانند بشناسند و اینها بعلت محدودیتی است که اقوام و فامیل ایجاد می کنند زوج هایی هستند که ازابتدای آشنایی مشکلاتی دارند بعد هم ازدواج می کنند وخیلی زود بچه دار میشوند و خودشان می دانند که نمی توانند باهم به این زندگی ادامه بدهند ولی بخاطر بچه که تحت سرپرستی هر دو باشد چندین سال را با هم می مانند و بعد از اینکه فرزندشان به یک سنی برسد و یاحتی وقتی تحمل آن ها تمام میشود جدا می شوند. این موضوع بسیار در جامعه ما رواج دارد و بسیاری از مراجعین من بیان می کنند که من از ماه دوم بعد از ازدواجمان می دانستم که نمی توانم با این شخص زندگی کنم ولی برای مثال خانم آبستن شد و نتوانستم حرفی بزنم و ماندم و سعی کردم مشکلات را حل کنم ولی نشد. بعضی ها هم برای اینکه بچه اول تنها نباشد بچه دوم را به دنیا می آورندواین باعث میشود که طلاق وجدایی را به بعد موکول کنند. این یکی از مشکلاتی است که زیاد به چشم ما می خورد و مشکلات دیگری از جمله اینکه با گذشت زمان زوج ها از لحاظ فکری احساس نزدیکی و تفاهم نمی کنند و حتی سعی هم نمی کنند که انرژی خوبی که در ابتدای ازدواج بین شان بوده را حفظ کنند وجدا می شوند.
درجامعه ما خیلی کم پیش می آید زوج ها به خاطر خیانت از هم جدا شوند چون قدرت تحمل این موضوع بیشتر بچشم می خورد و حالا به خاطر بچه و یا زندگی طولانی این موضوع را حل می کنند وکمتر به جدایی فکر میکنند.
معمولا یکی از زوجین که باما تماس می گیرد کسی است که تقاضای طلاق کرده و برای اطلاع پیدا کردن ازحق و حقوق خود اقدام می کند، در کالیفرنیا اصلا اینکه چه کسی ابتدا اقدام به طلاق می کند مهم نیست و هیچکدام امتیاز بیشتری نمی گیرند.
* آیا برای شما پیش آمده که وکیل هم زن وهم شوهر باشید؟
-بطور مشترک نمی شود مگر از طریق این کار که اصطلاحا Mediation(وساطت) گفته میشود و درحقیقت زن و شوهر از طریق Mediationمشکلات را حل می کنند که اولا هزینه کمتری داردو دوما از آنجائی که دولت مشکلات مالی دارد و بودجه دادگاه ها قطع شده پس اینکه به دادگاه بروند و با قاضی مشکل را مطرح کنند کمی سخت تر است پس Mediationدر مرحله اول کار درستی است ولی یک وکیل نمی تواند با دو طرف کار کند، ولی واسطه می تواند وسط را بگیرد اگر بحثی باشد می تواند راهنمایی کند به دو طرف با توجه به تجربه ای که دارد بطور جزئی قانون را توضیح بدهد ولی نقش واسطه راهنمایی نیست بلکه بایستی یک جور بین طرفین نقش داشته باشد و نه حق و حقوق این دو نفر را به آن ها بگوید. کسانی که به Mediation(واسطه) مراجعه می کنند می توانند وکیلی استخدام کنند و به همراه وکیل مراجعه کنند.
وقتی که یک زوج در حین طلاق وکیلی را برای خود اختیار می کند آیا شما بعنوان وکیل یک طرف با وکیل طرف دیگر مذاکره و یا جلسه ای خواهید داشت؟
پروسه طلاق به این شکل است که ابتدا تقاضای طلاق به دادگاه ارائه میشود و شخص مقابل با مدارک به یک وکیل مراجعه می کند که وکیل درحقیقت به کاغذها جواب بدهد و در طول پروسه وکلا باید با هم صحبت کنند یعنی اصلا بدون صحبت باوکیل مقابل نمی توان کار روی پرونده را انجام داد  بهتر این که وکلا با هم صحبت کنند و موضوعاتی که با صحبت کردن قابل حل می باشد را حل کنند یک مشکلی که درحوزه مسائل Family Low ویا قوانین خانوادگی است مسئله احساسی بودن بعضی پرونده هاست که حتی این حساسیت ها روی وکیل هم تاثیر می گذارد ودر بحثی که بین وکلا بایدصورت بگیرد خیلی مشکل ایجاد می کند. پس بهتر هست که وکیل احساساتی نشود تا راحت تر با هم صحبت کنندو مشکلات را به خوبی و درستی حل کنند.
توصیه شما به زوج هایی که می خواهند طلاق بگیرند چیست؟
وقتی تقاضای طلاق داده میشود عکس العمل طرفی که به طلاق رضایت نمی دهد خیلی متفاوت است بعضی ها دعوا می کنند و یا فامیل را درگیر مسئله میکنند…. که این مراحل را با مشکل روبرو می کنند. بهتر است که آرامش خود را حفظ کنند و دوستانه راجع به این موضوع با هم صحبت کنند و مشکلات را حل کنند. مراجعه به Mediation و بعد فامیل را در گیر کردن، با خود بار مثبت و منفی می آورد از جمله راجع به سرپرستی فرزندان که وقتی جنگ ودعواست مسئله سرپرستی فرزندان باز می ماند که اگر قرار است اتفاقی بیافتد بهتر است هر چه زودتر سرپرستی بچه ها مشخص شود تا صدمه کمتری ببینند. از نظر مالی برای کسی که کنترل درآمد ندارد بهتر است دوستانه مسئله راحل کنند چرا که بعد از جدایی قوانینی سبب میشود که کسی که کنترل درآمد را ندارد از حق وحقوق کمتری برخوردار شود.
در مورد زوج هایی که یکی ایرانی ودیگری از یک ملیت دیگری است چه مشکلاتی سبب طلاق میشود؟
بیشتر موارد رفتار با فرزندان و یا رفتار با پدر ومادر مشکل این نوع زوج هاست موضوع مالی برای هر ملیتی مطرح است. رفتار پدر ومادر با فرزند بسیار مهم است. بطور مثال اگر پدر ایرانی باشد و مادر امریکایی، یک انتظاراتی را پدر از رفتار مادر با فرزند خواهد داشت که منجر به اختلاف خواهد شد ولی مهمرین مسئله نحوه رفتار یکی از طرفین با پدر ومادر طرف مقابل است چرا که فرهنگ ما احترام خاصی را برای پدر و مادر قائل است که شاید در فرهنگ غربی کمتر می بینیم و درکل فرهنگ شرق یک دیدگاه دیگری نسبت به پدر ومادر دارد که به مرور زمان این نحوه برخورد مشکلاتی را در زندگی زوجها بوجود می آورد.
آیا تفاوتی را بین زوج های ایرانی و زوج هایی که یک طرف ایرانی است و طرف دیگر از ملیت دیگری می بینید و کدامیک منطقی تر هستند؟
ایرانی ها کمتر منطقی هستند و احساسات بیشتر بین آنها مطرح است البته از لحاظ مالی و نه از نظر سرپرستی بچه. چرا که مسئله بچه خیلی راحت تربین آنها حل میشود چون بیشتر مردهای ایرانی احساس نزدیکی بین مادر و فرزند را احساس می کنند و من خیلی کمتر در مورد سرپرستی و حضانت بچه ها با خانواده ها مشکل پیدا می کنم بیشتر موضوعات که راجع به آن ها بحث میشود راجع به مال واموال است چون درجامعه ما خیلی خانواده ها و فامیل درگیر هستند در شراکت و تجارت بطور مثال پدر و پسر و یا برادرها با هم سرمایه گذاری کردند و وقتی که ما به حل مسائل مالی می پردازیم خیلی مسائل پیچیده می شوند و احساس زن و شوهر به هم حتی این مسئله را پیچیده تر می کند در زوج هایی که یک طرف ایرانی و دیگر امریکایی است مهمترین موضوع حق سرپرستی فرزندان است البته امور مالی هم وجود دارد ولی دعوای کمتری است.
از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید از شما تشکر می کنیم
من هم خوشحالم که بتوانم به جامعه ایرانی کمک کنم

تماس بادکتر برنجی
 310-271-6290
bestfamilylowattorney.com
[email protected]