1331-90

فیلم مستندی از «شهرداد روحانی»
در ایران جلوی دوربین رفت

پروژه مستند بلند «شهرداد روحانی»با حضور این آهنگساز و رهبر ارکستر در تهران به کارگردانی الهام قره خانی و مهرتاش مهدوی کلید خورد.
این مستند با موضوع بررسی زندگی و آثار این هنرمند بین المللی ایرانی،در ایران و چند کشور خارجی جلوی دوربین می رود.
در فاز دیگر این پروژه، کتاب نفیسی با موضوع زندگی و آثار روحانی تالیف الهام قره خانی،شامل گفت و گوهای مفصلی با هنرمندان ایرانی و جهانی در مورد این آهنگساز برجسته بین المللی به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر می شود.
عوامل این پروژه براساس کشور ها و مکانهای فیلمبرداری تعیین خواهند شد.
شهرداد روحانی در گفت و گو با روابط عمومی این پروژه،در مورد مهمترین نکته ای که مایل است درباره زندگی هنری اش در این مستند به آن پرداخته شود،گفت:مهمترین نکته در کارم به عنوان آهنگساز یا رهبر ارکستر صداقت است و امیدوارم1331-86 این نکته،محور اصلی این مستند باشد.
وی افزود:در هر کاری به خصوص کار هنر، اگر صداقت محور نباشد و مسائل مالی یا حاشیه ای پر رنگ شوند،کار خوب نمی شود و در طول زمان کیفیتش از بین می رود.من چندان به کارهایی که در گذشته ساخته یا رهبری کرده ام گوش نمی دهم و پس از پایان ساخت آن،کمتر این اتفاق می افتد که بازگردم و آن را گوش کنم.ولی هربار که کاری قدیمی را دوباره می شنوم،صداقتی که در زمان ساخت آن کار به کار بردم هنوز شنیدنی است و امیدوارم مخاطب اثر هنری هم متوجه این صداقت شود.
این آهنگساز تصریح کرد:همین صداقت است که آثار هنرمندان بزرگی چون بتهوون و دیگر نوابغ موسیقی جهان را پس از سالها همچنان شنیدنی نگاه داشته است و این نکته ای است که مایلم در این مستند هم به آن پرداخته شود.
روحانی در ادامه در مورد دلیل همکاری اش با الهام قره خانی و مهرتاش مهدوی کارگردانان این مستند گفت:جوان بودن و ایرانی بودن این دو هنرمند در کنار نگاه حرفه ای آنها مهمترین نکته هایی بود که من را ترغیب به همکاری با آنها کرد.یکی از دلایل سفرهای مکرر من به ایران این است که دوست دارم با جوانان مستعد ایرانی کار کنم و همکاری با آنها برایم دلپذیر است.
لازم به ذکر است: پروژه «ساکن صحرای سکوت»به تهیه کنندگی جمشید مشایخی و هادی منبتی،دیگر ساخته مشترک قره خانی و مهدوی است که با موضوع برسی زندگی و آثار خسرو شکیبایی ساخته شده و این روزها پس از دریافت پروانه نمایش،در مرحله برنامه ریزی برای اکران است.

آثار تازه احمد پژمان در بازار

«خورشید ایران 1404» آخرین ساخته احمد پژمان محسوب می شود که این روزها به همراه باز انتشار آلبوم «ناگهان رستاخیز» به بازار آمده است.
آلبوم «ناگهان رستاخیز» که سال گذشته از سوی مرکز موسیقی 1331-87حوزه هنری منتشر شده بود درانتشار دوباره اش، با اضافه شدن ساخته دیگری از احمد پژمان با عنوان «خورشید ایران 1404» به این آلبوم به بازار آمده است.
این آلبوم از هفت قطعه «رستخیز ناگهان»، «آتشی است و…»، «با من خاک نشین»، «… و زخم سنان»، «رستخیز (بی کلام)»، «خورشید ایران» و «خورشید ایران (بی کلام) تشکیل شده است.
اثر «ناگهان رستاخیز» با همکاری  ارکستر سمفونیک ملی روسیه به رهبری سرگئی اسکریپکا و گروه کر مسکو اجرا شده است. این درحالی  است که «خورشید ایران 1404) نیز با همکاری ارکستر سمفونیک اوکراین به رهبری ولادیمیر سیرنکو وهمچنین گروه کر تهران واوکراین ضبط شده است.
در مقدمه روی جلد این آلبوم که با طرح جلدی متفاوت از انتشار اولیه به بازار آمده، پژمان در یادداشتی آورده است: من در این سرزمین به دنیا آمده ام. سرزمین ابر مردان کلام های آهنگین. سرزمین مولانا که آتش همیشه افروخته بیشه عشق است . همیشه بر این آرزو بوده ام که در اثری به زبان موسیقی، همه احساس درونیم را به ایشان بیان دارم وادای احترامی کنم بدین بزرگان. به ابر مردان شعر پارسی.
احمد پژمان در بخش دیگری از این مقدمه تاکید کرده است: این مجموعه را (که میتوان او را توریو نامیدش) با همه تاثیری که بر من داشته تصنیف کرده ام و همواره بر این باور بوده ام که اثر توان همدوشی با کلام این بزرگان را ندارد و همه تلاشم بر این بود که سندی باشد،نشان عشق وارادتم به این بزرگان و تعارفی درکار نیست که برگ سبزی است تحفه درویش.

کانتات حافظ با صدای حسین سرشار

براي اولين بار اثر«كانتات حافظ» به آهنگسازي شاهين فرهت و خوانندگي زنده ياد حسين سرشار 1331-88از سوي موسسه«راوي آذر كيميا» راهي بازار شد.
آلبوم«كانتات حافظ» شامل دو مجموعه از ساخته هاي شاهين فرهت مي شود كه يكي با همين عنوان«كانتات حافظ» و ديگري با عنوان«سمفونيتا» در آن گنجانده شده است.
مديرعامل موسسه راوي آذرکیمیا میگوید «سمفونيتا» اثري سمفونيك و  بي كلام از شاهين فرهت محسوب مي شود كه توسط اركستر سمفونيك ارمنستان به رهبري سورن خان گلديان در سال 1380 به اجرا در آمده و ضبط شده است. 1331-89وي همچنين تصريح كرد: بخش«كانتات حافظ» نيز از ساخته هاي سال هاي دور شاهين فرهت محسوب مي شود كه در سال 1356 با صداي زنده ياد حسين سرشار در يك كنسرت اجرا شده است. آنچه در اين آلبوم شنيده مي شود همان اجراي صحنه اي حسين سرشار از اين اثر سمفونيك است.
حسين سرشار جزو بهترين خوانندگان موسيقي كلاسيك تاريخ كشورمان محسوب مي شود كه در عرصه بازيگري نيز بازي هاي به ياد ماندني از او در فيلم هايي چون«اجاره نشين ها»ي داريوش مهرجويي در خاطره ها ثبت شده است.