1486-10

1486-3

1486-4

1486-5

«عماد زند» را معماری مبتکر، آرشیتکتی مدرن وطراحی صاحب سبک می نامند، ضمن اینکه هنر و توانایی های خود را با سلیقه های مختلف می آمیزد، از سنتی تا مدرن، از شیوه شرقی تا غربی، همیشه کاری متفاوت ارائه میدهد و در طی سالها برنده جوایز و تقدیر نامه های بسیاری شده است.

***

• با عماد زند در جوانان رادیو و مجله جوانان گفتگو کردیم و با او به ایران و شرق سفر کردیم و به دنیای مدرن غرب بازگشتیم، از او می خواهم درباره تحصیلات اش، سوابق هنریش سخن بگوید.
می گوید: من از همان کودکی و نوجوانی علاقه شدیدی به نقاشی و طراحی ورنگ داشتم، پدرم نقاش بود، انسان والایی که بر من تاثیر عمیقی گذاشت، ابتدا به مدرسه معماری رفتم رشته ای که مستقیما با طرح و رنگ سرو کار داشت، در دوران دبیرستان وارد رشته معماری شدم، عاشقانه این رشته را دنبال کردم، همان زمان هم بدنبال کار رفتم حتی حاضر بودم مبلغی بپردازم و نمای ساختمانی را طراحی کنم تا توانایی های خود را نشان بدهم خوشبختانه پیشرفتم سریع بود و درعین حال می دیدم رشته معماری درا یران پیشرفته است،بمرور در دانشگاه ها دعوت به برگزاری سمینار و ورک شاپ شدم از دیدن سطح کار دانشجویان ایرانی خوشحال می شدم، سالها در زمینه آموزشی فعال بودم، با دانشگاه ها و دانشجویان همراه بودم. می دیدم بچه ها با آن امکانات کم، چه ذوق و استعداد وتوانایی هایی از خود بروز می دهند، ما در آن سالها اگر دوربین، وسایل تکنیکی و فنی نیاز داشتیم، باید خود تهیه می کردیم یا باید امانت بگیریم و پس بدهیم و همین تنگناها و محدودیت را می دیدم و تعالی کار دانشجویان را هم می دیدم، به آنها افتخار می کردم و در طی سالهای گذشته شاهد بودیم که همان دانشجویان در سطح جهانی درخشیدند و به جوامع علمی راه یافتند.

1486-6

• من فکر می کنم معماری در ایران با ریشه های قدیمی خود، پابند سنت های خود بوده، هر شهری معماری خاص خود را داشته، ولی در طی 3 دهه گذشته، این معماری سنتی و تثبیت شده، بمرور جای خود را به ساختمان های بلند بیقواره داده است آیا فکر نمی کنید ارزش و اعتبار معماری سنتی و اصیل ایرانی تا حدی لطمه دیده است؟
– متاسفانه چنین است، در معماری اتفاق ناگواری افتاده است، می توان گفت هم جامعه و هم مسئولین هر دو مقصر هستند، کج سلیقگی جامعه و صاحبان زمین وساختمان و مقامات شهرداری که با دریافت مبالغی برای هر منطقه ای تحت هر شرایطی مجوز صادر کردند و همین هرج و مرج سبب شد، ناگهان مثلا تهران از آن قواره خاص خود خارج شود، البته اخیرا قوانینی وضع شده که تا حدی جلوی این آشفتگی معماری را گرفته است.
من بارها مقالات تندی درباره ابتذال بصری دورنمای شهری نوشتم، اینکه شهرها هارمونی معماری خود را از دست داده اند، مثل ارکستر بزرگی که هر نوازنده با ساز خود، نوایی متفاوت می زند. هویت معماری ما دچار معضل شده، معماری ما در گذشته شکل و شمایل و استاندارد خاص خود را داشت امیدوارم این بی هویتی در معماری جای خود را به نظم بدهد.

1486-7

• فکر می کنم چون در ایران بخصوص شهرهای بزرگ، کار معماری و طراحی بدست بناها افتاد، همه کوشیدند بروی خانه و ملک یک طبقه خود، ساختمانهای 5 تا 10 طبقه بسازند، از تهران یک نیویورک بسازند، همان اشتباهی که در دبی شاهد بودیم. درحالیکه برخلاف ساختمان های سربه فلک کشیده امروز تهران، در سالهای دور معماری تهران و شهرستان ها، احساس و گرمی خود را داشت هر شهری معماری ویژه خود را داشت.
– براستی اگر امروز چشم شما را ببندند و در میان یک شهر در ایران، باز کنند، شما تشخیص نمی دهید در تهران هستید، یا اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد! این یک فاجعه است، درحالیکه خیلی ها فکر کردند با این نوع شهرسازی، ایران را روی به مدرنیزم می برند. متاسفانه هر کس با هر شغلی در ایران در طی 35 سال گذشته، بخشی از سرمایه خود را به ساختمان سازی اختصاص داد تا از درآمد سرشار آن بهره ببرد، خانه پدری را از یک طبقه به 6 طبقه مبدل کرد. چرا؟ چون سود بالایی نصیب اش می شد.
خوشبختانه نسل جوان معماران در ایران، اخیرا حرکت هائی را شروع کردند که نوید میدهد در آینده معماری در مسیر راستین خود پیش خواهد رفت.
• شما بعنوان نماینده ای از نسل جوان طراحان و آرشیتکت ها، با احساس مسئولیت در ایران چه کردید؟
– من به سهم خود کوشیدم، اصالت معماری ایرانی را حفظ کنم، ولی بارها با افرادی روبرو بودم، که خواسته هایشان برخلاف زیباشناسی و معماری اصیل و حتی مدرن بود، من بارها با سلیقه و نظر آنها مخالفت کردم، ولی گاه منجر به توقف کار می شد. من میخواستم به اینها بفهمانم که دیدگاه آنها، ما را به سوی ابتذال بصری می برد. همین ها سبب می شد، من ناچار بدنبال پروژه هایی بودم که با دیدگاه های خودم و با اصول معماری سنتی و در ضمن مدرن ولی در مسیر حرفه ای هماهنگ باشد.

1486-8

• در کوچ به خارج، در زمینه طراحی و معماری چه برنامه ها و طرح هایی دارید؟
-من اینجا از صفر شروع کردم، سرمایه نداشتم، تنها سرمایه من تجربه ام بود، تحقیقات طولانی ام بود ولی بهرحال قدم به قدم پروژه هایی را شروع کردم، ابتدا یک مجله ساختمان تهیه و ارائه دادم، که با همکاری دوستی نازنین بود. درباره صنعت ساختمان بود، ولی با سفر آن دوست مجله متوقف شد. ولی در زمینه طراحی ساختمان، طراحی داخلی، ریمادلینگ، دکور رستوران ها و ساختمان ها، دفاتر تجاری، مبلمان فعال شدم. خوشبختانه سلیقه ایرانیان در اینجا خوب است. همه در اینجا معماری مدرن را می پسندند.البته خیلی ها طرح های اروپائی و کلاسیک ایرانی راهم دوست دارند.
خانم های ایرانی بیشتر از آقایان در زمینه طراحی خانه و آپارتمان و مبلمان و دکوراسیون نظر و سلیقه دارند. در لس آنجلس، چند ساختمان را طراحی کردم، همه تلاشم این بود که در طرح هایم، همیشه نشانه هایی از فرهنگ وهنر و معماری ایرانی باشد.
• در جریان هستیم که شما در زمینه معماری و طراحی، برنده جوایز زیادی شدید؟
– من در مسابقات معماری بسیاری شرکت داشتم، در بیش از 7 مسابقه بزرگ برنده شدم از دانشگاه ها، از کالج ها، انجمن های معماری و از دانشگاه های بین المللی جوایز و تقدیرنامه هایی گرفتم که سر به 40 تقدیرنامه میزند، ولی برای من انجام یک کار حرفه ای که با همه احساسم همراه باشد، رضایت انسانی که معماری و طراحی را می فهمد و ساختمان و خانه خود را به من سپرده، بالاترین تقدیرنامه است.
• خیلی ها می خواهند با شما تماس بگیرند چگونه؟
– بروی فیس بوک های من می توانند بروند و طرح های من را ببینند.
و شماره تلفن من :

818- 398-0206

1486-9