1526-85

فارلی قراگزلو در رادیو جوانان با پروفسور جمز واتسن متخصص برجسته و جراح،

درباره درمان سرطان و جراحی زیبایی و همچنین ماجرای سفرش به ایران گفتگو کرده است

با دکتر جمز واتسن، یکی از برجسته ترین پزشکان در سطح جهانی، از متخصصین با سابقه در درمان سرطان و جراحی زیبایی که سفری به ایران به دعوت مقامات علمی و پزشکی داشته، گفتگویی اختصاصی در جوانان رادیو داشتیم که در مجله جوانان نیز چاپ میشود.
این مصاحبه را مهندس فارلی قراگزلو چهره معروف در زمینه های مختلف با دکتر واتسن انجام داده است چرا که او را از نزدیک می شناسد و با سوابق علمی و پزشکی او آشنایی کامل دارد.

******

فارلی قراگزلو در مقدمه می گوید: پروفسور واتسن بدلیل سوابق و تجربه و تخصص خود، مرتبا از سوی کشورهای مختلف جهان برای برگزاری کنفرانس، سخنرانی، سمینار دعوت میشود تا پزشکان و دانشجویان از دانش او بهره بگیرند و درهمین رابطه به ایران هم سفرکرده است.
می پرسم آقای دکتر واتسن درباره سفر خود به ایران بگوئید. درباره مردم ایران چه فکر می کنید؟ مخصوصا پزشکان و دانشجویان پزشکی و آگاه بودن آنها به علم پزشکی و اطلاعات آنها مربوط به آخرین پدیده ها و دستگاه های پزشکی و جراحی و دخالت دادن کامپیوتر و غیره….
دکتر واتسن: شانس دیدن ایران را (بخاطر دعوتنامه رسمی) در آپریل 2014 پیدا کردم و به آنجا مسافرت کردم و این دعوت قبل از شروع مذاکرات و قراردادها برای بهبودی روابط دو کشور بود، در حقیقت دعوت از من بخاطر این بود که بروم در چهارمین (4) جلسه شرق در مورد جراحی صورت و بینی و بطور کلی سر و صورت شرکت کنم.
باید یادآور بشوم که بعنوان یک فرد امریکایی دعوت شده با آغوش باز و مهربان و احترام فوق العاده از طرف مقامات و حتی بیشتر از طرف پزشکان و افراد دانشگاهی پذیرفته شدم و این پذیرایی قلبی و مهربانی حقیقی مرا در هر ملاقاتی به وجد می آورد و بطور کلی من مردم ایران را مردمی با ادب، مهمان دوست حتی بیشتر از اکثر مردم دنیا، و این ادب و صمیمیت کاملا با خبرها، و هر چیز دیگر که در تلویزیون ها در این جا می دیدم تضاد داشت. در هر جا که می رفتم مثل موزه ها، رستورانها، مغازه ها و غیره با روی خوش و رفتاری دوستانه و مودب روبرو میشدیم و بیشتر مردم با دعوتهای خود ما را با موسیقی، غذاهای بسیار مطبوع و لباسهای زیبایشان آشنا می کردند که دیدن، گوش کردن به آنها و لذت بردن از غذاها کمتر جائی سابقه داشت. بطوری که ایران از هر لحاظ بنظر من از هر جائی دیگر برتری داشت و دارد و من همیشه یاد این مسافرت لذت بخش را می کنم تا روزی که دوباره این فرصت برایم پیش بیاید.
فارلی: بسیار متشکر از تعریفهای شما، و با اجازه بعد از یکی، دو تا سئوال میکروفن را به شما واگذار می کنم که به بقیه بحث پزشکی تان بپردازید. هر موضوع پزشکی که فکر می کنید شنوندگان ما در انتظار شنیدن آن هستند. در میان تمام توصیه های مهم شما که بعدا خواهیم شنید خواستم چند سئوالی که مورد توجه بیشتر شنوندگان است مطرح کنم، مثلا با وجود اینهمه دانش درعلوم مختلف مثل رفتن به ماه و کشف ستارگانی که حتی خارج از مجموعه شمسی، چرا هنوز موفق به کشف و معالجه سرطان نشده ایم؟ بعد از جواب شما چند سئوال دیگر مربوط به همین موضوع دارم که امیدوارم که جواب آنها را از شما بگیرم.
دکتر واتسن: این سئوال بسیار مهم مرتب از من، از طرف بیماران و خانواده میشود، اگر ما میتوانیم به ماه برویم و کامپیوتر بسازیم چرا نمی توانیم سرطان را از بین ببریم؟ جواب آن فکر میکنم این است که سرطان دارای مشتقات، و انواع بسیاری دارد و چون ابتلا به آن دلایلی بسیار دارد، متاسفانه دلیل اول پیدایش سرطان در میان مردم مثل بالارفتن سن آنها میباشد و ما میتوانیم که کهولت را وقتی به آینه به خود نگاه می کنیم تشخیص بدهیم. ولی چیزی که نمی توانیم متوجه بشویم این است که سرطان و کهولت سن دو چهره مختلف از یک بیماریست بنابراین تا آن موقعی که ما نتوانیم کهولت را معالجه کرده و یا از بین ببریم که البته تا کنون نتوانسته ایم، قادر به از بین بردن سرطان نیستیم ولی خبر خوب این است که با وجود قادر نبودن معالجه سرطان مخصوصا در مرحله آخر این بیماری، می توانیم سرطان را در مراحل اولیه بطور کلی از بین ببریم.
بنابراین توصیه من این است که هیچوقت مراجعه به پزشک را پشت سر نیاندازیم به مجرد دیدن علامتی مثل امتحان سینه با دست، کبودی یک عضو یا قسمتی از بدن، اشتهای زیاد و یا کمتر از معمول، رنگ قرمز در پوست و غیره و غیره اصولا عقب انداختن دیدار دکتر در هیچ شرایطی به نفع شما نخواهد بود.

1526-86

فارلی: بسیار متشکر از توصیه های مهم و سودمند شما ممکن است زیاد به میل شما نبوده و ممکن است که اصلا نخواهید به این سئوال جواب بدهید. آیا ممکن است (چون بسیاری از مردم دنیا نیز عقیده دارند) که کارخانه های داروسازی و یا سازمانهای وابسته دلیل عقب افتادن و شاید جلوگیری از پیشرفت و یا به مقصد رسیدن داروهای موثر از بین بردن سرطان باشند و شاید غیروجدانی عمل کنند که منفعت بیشتر نصیبشان گردد؟ یکی از فامیلهای من چندی پیش به داروی (سرطان) احتیاج پیدا کرد و با کمک دکترش و چند شخص با نفوذ موفق به ابتیاع دارو (قرص) که دکتر تجویز کرده شد به قیمت هزار دلار (روزی یک قرص) که به 30.000 هزار درماه میرسید. این قیمت بسیار بالاست بطوری که کسی قادر به خرید آن نیست ما آگاه هستیم که قیمت یک قرص اینقدرها نیست، همچنین میدانیم قیمت تحقیقات دارو بسیار بالا است، ولی یک «چیزی» در اینمورد اشتباه است! این قابل قبول نیست متاسفانه من گمان نمی کنم که کارخانه های داروسازی با مشتریان مریض خود صادق باشند! شما چه فکر می کنید؟
مهدی ذکایی: آقای دکتر می توانم یک سئوال ساده از شما بکنم؟ آیا مافیائی (Mafia) پشت این جریانات بغرنج، دکترهای متخصص و داروسازهائی که بر روی داروهای سرطانی کار می کنند وجود دارد که آنها را وادار به عقب انداختن نتیجه این داروها بنمایند؟
دکتر واتسن: این سئوال بسیار خوبی است ولی من میخواهم این سئوال را کمی تغییر بدهم بخاطر راحت کردن معنی آن برای شنوندگان شما.
1- آیا نقشه های خطرناکی در پشت این داروها و یا موضوع ها وجود دارد؟
2- آیا مافیا مسئول این ماجراها شده و خود را درون کارمندان دولت، دانشمندان و متخصصین جای داده اند؟
دکتر واتسن: دوست دارم جواب هر سئوالی را جداگانه مطرح کنم، آیا نقشه هایی در این مورد کشیده شده ویا مافیائیها خود را داخل اعضای داروسازان کرده اند؟ آیا دولت دستی در این کار و به نتیجه نرسیدن داروی اصلی و شفاگر سرطان دارد.
آیا عدم قدرت از بین بردن سرطان بوسیله این داروها تمام نتیجه عمل مافیا میباشد؟
من شخصا باور دارم و تحقیقات نشان داده که دولت هیچگونه دخالتی نکرده و ندارد و هیچ نشانه ای از جلوگیری دولت برای بدست آوردن داروی پایان دادن به بیماری سرطان وجود ندارد.
اگر یک موقع به هر دلیل یک خیانت به این بزرگی از طرف هر عضو دولت، مجلس، سنا، و یا ادارات دولتی صورت بگیرد، خیانتکار به شدیدترین وجه مجازات خواهد شد و از (مجلس ، سنا و غیره) اخراج شده تمام حقوق و ثروتش از بین خواهد رفت و البته به حبس نامحدود محکوم میشود. بعلاوه دولت مسئول پرداخت خرجهای بسیار کلان «Health Care» و «Medicare» برای افراد 65 به بالا وغیره است و این خرجها روزبروز بیشتر خواهد شد بطوری که بودجه این اداره به ورشکستگی خواهد رسید. دومین امکان این ناراحتی ها ممکن است که از بعضی دکترها و افرادی که در لابراتوارها و ادارات تحقیقاتی کار می کنند باشد ممکن است که بعضی از این پزشکان، داروسازان وغیره به عضویت مافیا در آمده باشند و یا مافیا بین آنها رخنه کرده و نقشه های پلید خود را به اجرا در می آورد؟ شاید و ممکن است که با تهدید مافیا آنها مجبور هستند که ایجاد دوای اصلی و قطعی را متوقف کنند ولی باید بگویم که من شخصا با خیلی از این دکترها و داروسازان در UCLA،Mayo Clinic ، Harvard و USC و بیشتر موسسات تحقیقاتی دیگر کار کرده و درکارخانجات آنها شاهد عملیات آنها بوده ام همچنین در بین گروه های مختلف بین المللی مثل اروپا، چین، ژاپن و کره رفته و عملا تحقیقات آنها را در سرطانهای مختلف و کارهای لابراتوری آنها را هم زیر سئوال برده و میتوانم با اطمینان بگویم که هیچ نشانه ای از عملیات و تحقیقات آنها مشکوک نبوده و همه و همه مطابق قانون موجود عمل کرده اند بنابراین من شخصا خلافی از دکتری و یا داروسازی ندیده و یا راجع به عقب انداختن مرحله نهائی از بین بردن سرطان چیزی نشنیده ام و فکر نمی کنم که این پژوهشگران دستی در عقب افتادن و رسیدن به آخر خط یا بقول معروف به شفای مطلق سرطان داشته اند تنها کاری که می توانند انجام دهند (تا تحقیقات امروز) این است که یا حال مریض را برای مدتی بهتر نمایند یا خطر مرگ را به عقب بیاندازند ولی شاید اگر به مرحله نهائی رسیده باشند به آن اقرار نکرده و جریانات کنونی بوجود آمده است!؟ شاید آنها هم بدانند که نمی توانند هر ساله این داروهای گرانقیمت را به مردم بفروشند…

1526-87

فارلی: متاسفانه صحبتهای شما درست و به جا است.
دکتر واتسن: بنابراین از سه (3) مرجعی که شما اسم بردید (دولت، محققان و کارخانجات داروسازی) اگر کسی در بین همه مورد شک و تردید کارهای خلاف در مورد تحقیقات سرطان بگیرد بطور فرضی باید به کارخانجات داروسازی رجوع کرده و شاید لازم باشد که تحقیقات بیشتری در امور کاری آنها انجام بگیرد.
با وجود فرضیات بالا باید در نظر داشته باشید که همین کارخانجات داروسازی بارها موفق شده بودند و شدند که داروهای زیادی برای سلامت و طول عمر بشر بوجود آوردند و بین مردم توزیع کردند مثل واکسن پولیو دوای HIV، حصبه وغیره پس باید قبول کرد که شاید (نه بطور حتم) بعضی از این کارخانه ها ممکن است! که عامل عقب افتادگی بعضی از داروها باشند و تنها دلیل آن شاید اقتصاد کارخانه آنها باشد و شاید داروی شفای سرطان هم بزودی کشف شود و مورد استفاده مردم دنیا قرار بگیرد.
درهرصورت باید متذکر شوم که سن بسیار مطرح است وهمانطور که گفته شد بیماری سرطان بیشتر از دهها دلیل داشته ولی مهمترین آن سن بالای افراد است، تمام ما فکر می کنیم اگر یک تیر جادویی داشتیم با یک تیر سرطان را از بین می بردیم ولی سرطان مثل یک جدول عکس میباشد که بعضی وقتها بیشتر از هزاران قطعه دارد و باید ما اینها را پهلوی هم گذاشته تا یک عکس درست و واضح پیدا کنیم و تا موقعی که تمام این قطعه ها پیدا نشوند ما قادر به تکمیل عکس کامل نخواهیم شد. ولی ما نزدیک به آن مرحله نهائی هستیم و شما نباید که از وجود سرطان آنقدرها متوحش بوده و از آن و یا از «Cancer Screening» دوری نمائیم و باید بدانیم که اتومبیل راندن در خیابانهای لوس آنجلس و یا فری وی همان خطر یا بیشتر را برای شما ایجاد می کند.
فارلی: آقای دکتر متشکریم از راهنمائی ها و اطلاعاتی که به ما و شنوندگان «رادیو جوانان» دادید و واقعا جالب وآموزنده بود.
دکتر واتسن: پس اکنون بپردازیم به برنامه Cancer Screening برای خانمها، بیشترین نوع سرطان در ارگانهای زنانه، در Uterus و Ovaries, The Cervix و سینه وسرطان شش ها یا ریه ها. سرطان ریه را همانطور که قبول داریم بیشتر از مصرف سیگار پیدا میشود ولی نه تمام سرطانها، فقط 60درصد آنها مربوط به سیگار کشیدن است و 40درصد دیگر مربوط به هوای آلوده و «Radon Gas» و یا شانس سلولهای فامیلی، یا کسانیکه از این لحاظ دچار این بیماری شده اند، احتیاجی به «Cancer Screening» نیست ولی کسانی که به سرطان ریه مبتلا شده اند بهترین آزمایش «Lung CT Scan» و در آن مقدار کمی CT مصرف شده و بنابراین مقدار بسیار کمی Radiation و میتوان این طریقه را بدون IV و Contrast انجام داد و بطور سریع به خرج بیمه و این طریقه در حدود 95درصد اگر سرطانی وجود داشته باشد نشان میدهد.