1373-60

1373-59

«فرح شکوهی» گزارشگر مجله جوانان و رادیو جوانان، با سیامک قهرمانی در برنامه «فرح شو» گفتگویی به عمل آورده که بخشی از آنرا از نظرتان می گذرانیم.
• آقای قهرمانی عزیز، خیلی ها می خواهند بدانند که شما با چه سابقه و چه زمینه فکری به برپایی جشنواره نور پرداختید؟
– سیامک قهرمانی: من از 12 سالگی از ایران خارج شدم، از سال 87 تا امروز به تحصیل وکار و تجربه اندوزی مشغول بودم، MBA خواندم که در زمینه بیزینس و مارکتینگ بود، تا سال 2005، با یکی از دوستانم آنتونی عزیزی، بازیگر توانا، در حال تماشای اخبار تلویزیون بودیم، که دیدیم درباره ایران خبرهای منفی گزارش می کنند، راجع به انرژی اتمی بود، باخود گفتم کاش ما ایرانیان در امریکا سازمان و بنیادی داشتیم تا در چنین مواردی جلوی دوربین ها می رفتیم و چهره واقعی ایران و ایرانی را معرفی می کردیم. اینکه دولت با مردم، با سابقه تاریخی ایران تفاوت دارند، در این اندیشه بودم، که به یاد کودکی عشق به سینما و اینکه از کودکی بعد از مدرسه، به سینما میرفتم، بعد از انقلاب بیشتر توجهم روی فیلم های ویدیویی بود و در اصل تماشای فیلم بمن آرامش می داد، با خودم گفتم شاید از طریق فیلم بتوان ایرانیان را بهم نزدیک کرد، ضمن اینکه فیلمسازان جوانی بیایند فیلم هایی درباره ایران، فراز و نشیب های جامعه ایرانی درخارج، بسازند در همین افکار بودم  که جشنواره سینمایی نور متولد شد.
اولین سال فستیوال فوریه 2007 بود، که اولین ردکارپت را در جامعه ایرانی برپا کردیم و دیدیم که شبکه های امریکایی همراه با شبکه های ایرانی، فستیوال را گزارش کردند.
فستیوال نور سبب شد تا استعدادهای جوان تازه ای به میدان بیایند، هیئت ژوری ایرانی و امریکایی تدارک دیدیم. خیلی از شخصیت های ایرانی چون هماسرشار، شهره آغداشلو، زنده یاد رضا بدیعی، علی پورتاش، مازجبرانی و…. جزو این ژوری بودند.
خیلی از فیلمسازان ایرانی که امکان حضور در جشنواره های بزرگ را داشتند، امکان حضور در جشنواره نور را پیدا کردند، سوژه هایی را برگزیدیم که یا فیلم ایرانی و یا سوژه ایرانی باشد.
ما این فستیوال را به شهرها و ایالات مختلف هم بردیم، سانفرانسیسکو، سن دیه گو، سیاتل، واشنگتن دی سی و سال آینده در نیویورک، ولی نقشه داریم پا را فراتر  بگذاریم خوشبختانه رسانه های امریکایی چون ABC,KTLA,CNN,CBSلس آنجلس تایمز، هالیوود رپورتر اخبار و رویدادهای ما را منعکس کردند.
• امسال جشنواره سینمایی نور چه چهره ای دارد؟ هیئت داوران چه کسانی هستند؟
– مارشال منش،دنیس هیسبرت تهیه کننده سینما و بازیگر سریال 24، فرج الله حیدری و چند چهره نامدار دیگر، که فیلم ها را تماشا می کنند، نظر حرفه ای خود را میدهند که فیلم ها از 18 تا 23 اکتبر در بورلی هیلز به نمایش در می آید.
در 24 اکتبر، فرش قرمز و شب اهدای جوایز است، که امسال جایزه افتخاری مادام العمر   Life Achievement Award   به ستاره برجسته ایرانی درهالیوود و تلویزیون شهره آغداشلو اهدا میشود.
• اطلاعات بیشتر درباره جشنواره را از کجا می توان بدست آورد؟
– بر روی وب سایت ما
noorfilmfestival.com و یا بروی فیس بوک و اینکه حمایت از طریق خرید بلیط شب اهدای جوایز بما کمک می کند به راهمان ادامه بدهیم. این فرصتی است از مجله جوانان و رادیو جوانان و بخصوص مهدی ذکایی عزیز که از اولین سال، پشتیبان و مشوق ما بودند سپاسگزاری کنم.

1373-62