1547-69

دونالد ترامپ: تعلیق ویزاها موقت است و با قوانین مهاجرتی جدید برداشته میشود

فرمان جدید پرزیدنت دانلد ترامپ، مبنی بر جلوگیری از دادن ویزا و پناهندگی و ورود شهروندان 7 کشور مسلمان به آمریکا، اینروزها در فرودگاه ها با تجمع و اعتراض و اشک همراه شده است.بدنبال آن دستور، ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد این تعلیق ویزا موقتی است و با قوانین جدید برداشته میشود.
این قوانین برای پناهندگان یک مهلت 4ماهه برای رسیدگی دوباره وهمچنین در مورد ویزا مهلت 3 ماهه تعیین شده، ضمن اینکه اعلام شد محدودیت های تازه شامل افرادی که گرین کارت دارند نمی شود.
از سویی چند وکیل ایرانی، در فرودگاه لس آنجلس و نیویورک، داوطلبانه به یاری ایرانیان رفتند و آنها را در مورد پرکردن پرسشنامه ها و جواب به سئوالات گوناگون و حقوق قانونی شان آگاه ساختند خیلی از ایرانیان که گرین کارت دارند اینکه ابتدا چند ساعتی گرفتار سئوال و جواب ها شدند، ولی بیشترشان آزاد شدند و در این میان خیلی از مسافران که ابتدا از سوی مامورین ویژه فرودگاه به هواپیماها برگردانده شده بودند به دنبال دستور قاضی فدرال در مخالفت با اخراج مسافران، مامورین آنها را به فرودگاه برگرداندند.
خیلی از مسافران قبل از ورود به امریکا، در فرودگاه های ایتالیا و انگلیس و آلمان با سئوال و جواب هایی روبرو شدند و بعد از ارائه مدارک قانونی تائید شده، از جمله مدارک چند پزشک و متخصص ایرانی که برای حضور در کنفرانس های بین المللی به دعوت دانشگاه ها آمده بودند موفق به پرواز به سوی امریکا شدند ولی در اینجا هم با مشکلات تازه ای روبرو گردیدند و تا آنجا که خبر داریم اغلب شان از قرنطینه ها ترخیص شده و راهی خانه هایشان و مراکز علمی شدند.
مسافران ایرانی در فرودگاه ها می گویند سختگیری های اولیه، بمرور کم شده و بنظر می آید مامورین با اختیارات تازه، امکاناتی برای رفاه مسافران فراهم می سازند، ولی هنوز بسیاری بلاتکلیف و نگران و گریان در فرودگاه ها هستند.
یکی از مسافران می گفت وقتی به دلیل دستورات اولیه اجازه نزدیک شدن و به آغوش کشیدن مسافران را نمی دادند، اشک و آه همه جا را پر کرده بود، خود مامورین بخصوص خانم های مامور اداره مهاجرت و پلیس فرودگاه ها با مردم اشک می ریختند.
چند کمپانی بزرگ و شرکت های هوایی، فروش بلیط به ایرانیانی که گرین کارت ندارند را متوقف کردند، چون معتقدند مسافرن ویزائی، دچار مشکل میشوند و بهتراست در این مورد اقدامی نکنند که درمیان این شرکت ها، امارات ایرلاین و بریتیش ایرلاین دیده میشوند.
اقدامات اخیر در مورد پذیرش پناهندگان به امریکا هم تاثیر گذاشته و نه تنها با مهلت 120 روزه، همه اقدامات متوقف شده، بلکه پذیرش پناهندگان از 110 هزارنفر به 50 هزار نفر کاهش یافته است.
در این میان ویزای امریکای 300 ایرانی غیرمسلمان که در اتریش انتظار می کشیدند، معلق ماند و دولت اتریش اعلام کرد این اقدام بدنبال طرح ترامپ مبنی بر عدم صدور ویزا برای 7 کشور مسلمان، صورت گرفته و با اینکه این افراد یهودی، مسیحی، بهایی هستند، ولی تا زمانی که مقامات مهاجرتی امریکا در اتریش با این عده مصاحبه بعمل نیاورند و آنها را تائید نکنند، همچنان ویزای امریکای آنها معلق می ماند.

1547-70

سخنان اخیر ترامپ
دانالد ترامپ اعلام کرد امن نگه داشتن امریکا یکی از الویت های اوست و حاضر به عقب نشینی نیست ولی اضافه کرد هدف مسلمانان نیست، بلکه هدفش مبارزه با تروریسم است و اصولا امریکا به حضور مهاجران افتخار می کند و به این روند ادامه میدهد. ترامپ ضمن رد دوباره این اتهام که فرمان اجرایی او علیه مسلمانان است، را رد کرد و گفت این محدودیت ها موقتی است و با اصلاح قوانین و اجرای سیاست های امنیتی جدید بعد از 90 روز لغو میشود و ورود پناهجویان موقتا برای 4 ماه به حال تعلیق در می آید در این میان هرگونه ویزای غیرمهاجرتی، دانشجویی، گردشگری و نامزدی لغو شده است.
در ضمن شهروندان دو تابعیتی که در 5 سال گذشته بعللی به کشورهای ایران، یمن وسودان سفر کرده اند باید برای ورود به امریکا درخواست ویزا کنند و ایرانیان کانادایی و انگلیسی و استرالیایی از ممنوعیت مستثنی هستند و آنهایی که که گرین کارت دارند و به ایران سفر کرده اند در بازگشت مورد سئوال قرار می گیرند.
بسیاری از نهادهای مدنی توصیه کرده اند، اگر به عنوان دارنده گرین کارت به امریکا بازگشتید و از شما درخواست امضای فرم I-407 شد آنرا امضا نکنید چون امضاء کننده اجازه اقامت دائم خود را به دولت امریکا می بخشد و با این درخواست تقاضای تجدید وضعیت اقامتی می کند و این روندی است که می تواند به پس گرفتن گرین کارت فرد منتهی شود و دارندگان گرین کارت که در خارج امریکا بسر می برند بهتر است قبل از اقدام سفر به امریکا، به سفارت و با کنسولگری های امریکا برای آگاهی بیشتر مراجعه کنند.
از اینکه چرا نام بعضی کشورها چون عربستان و پاکستان در این لیست نیست، کارشناس نزدیک به دولت ترامپ به فاکس گفته دولت عربستان در ارایه اطلاعات با نهادهای اطلاعاتی امریکا همکاری دارد، امریکا در هر دو کشور سفارت دارد و اگر درباره یک متقاضی ویزا سئوالاتی داشته باشد این کشورها پاسخ میدهند.

1547-71

1547-72