1471-50

1471-48

در کنار صدها شغل کلیدی علمی، دانشگاهی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی که ایرانیان برونمرز در جهان بدست آورده اند، پایگاه خبری «فاکس نیوز فاکس» اسامی هفت میلیاردر مشهور ایرانی را هم منتشر کرده است که نام اسحاق لاریان هم در میان آنها آمده است. او در سال 1322 در کاشان زاده شد. هفده ساله بود که برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران راهی آمریکا شد اما بعد از فارغ التحصیلی از این رشته به صادرات کالاهای الکترونیکی اشتغال یافت و چند سال بعد در سال 2000 تصمیم به ساخت عروسک های برنز گرفت که در سال 2004 توسط «ارنست اندیانگ» «کارآفرین سال» شد در فهرست محصولات مصرفی و سه سال بعد یعنی در سال 2007 باز هم توسط «ارنست اندیانگ» «کارآفرین ملی سال» نام گرفت و پرآوازه شد. و امروز این میلیاردر ایرانی – آمریکایی با ثروتی معادل یک میلیارد و یک صد میلیون دلار بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی MGA Entertainment بزرگترین کارخانه ی عروسک سازی جهان است.
جهان پیشرفته سالهاست به این نتیجه رسیده است که باید آموزش و پرورش را از سال های کودکی آغاز کرد که یکی از وسایل و ابزار تحقق بخشیدن به این مهم اسباب بازی و ادبیات کودکان و نوجوانان است. در فرهنگنامه ی کودکان و نوجوانان می خوانیم که: «اسباب بازی (یعنی وسیله ای که کودک یا نوجوان با آن بازی می کند و سرگرم می شود ممکن است سنگ، شاخه ی درخت، گوش ماهی، توپ، عروسک یا نمونه های کوچک چوبی و گلی باشد که هزاران سال اسباب بازی کودکان بوده اند یا قطار برقی و هلیکوپتر هدایت شونده ای باشد که امروزه برای کودکان و نوجوانان ساخته میشود.»
بعضی از انواع اسباب بازی های مانند توپ، عروسک، فرفره، حلقه، نمونه های کوچک جانوران گذشته ای بسیار دراز دارند، این نوع اسباب بازی ها از پیش از تاریخ تا امروز وسیله ی بازی و سرگرمی کودکان بوده اند و در هر دوره از تاریخ زندگانی انسانی تنها در ساختمان و ماده ی اولیه آنها دگرگونیهایی به وجود آمده است.
بعضی از اسباب بازیها نمونه های کوچک وسیله ها و ابزارهایی هستند که بزرگترها در کارهای گوناگون مانند کشاورزی، صنعت، خانه داری و بچه داری و حمل و نقل و دفاع و شکار به کار می برند. بعضی از اسباب بازی ها با هدف های آموزش و پرورشی ساخته می شوند و در دسترس کودکان قرار می گیرند تا آگاهی هایی به آنها بدهند. یا به پرورش توانایی های ذهنی شان کمک کنند.
کودکان می توانند از وسیله ها و اشیایی که در محیط زندگی خود می بینند به عنوان اسباب بازی استفاده کنند مثلاچوبی را سوار شوند و اسب بتازند صندلی ها را تبدیل به تونل کنند و با ردیف کردن قرقره ها کاروان شتربسازند از این گذشته کودکان می توانند با اشیایی مانند قوطی، دکمه، تشتک، در بطری، تکه های چوب و پارچه و سیم که برای بزرگسالان چیزهای بی فایده ای هستند اسباب بازی هایی برای خود بسازند یا با استفاده از نیروی تخیل خود ماسه و گل و سنگ و برگ و مانند آنها را به اسباب بازی هایی تبدیل کنند و ساعت ها با آنها سرگرم شوند.
کودکان و نوجوانان هنگام بازی با اسباب بازی ها از کارها و راه و روش زندگی بزرگسالان تقلید می کنند و با محیط زندگی و اشیایی که در دور و برخود می بینند بهتر آشنا می شوند و برای زندگی و پذیرش مسئولیت های آن آمادگی پیدا می کنند، توانایی آفرینندگی، اندیشیدن و تخیل آنها هم پرورش می یابد، اسباب بازی ها باید با توانایی های جسمی، ذهنی و نیازهای روانی و عاطفی و اجتماعی کودکان و نوجوانان هماهنگ باشند به همین سبب برای هر گروه سنی اسباب بازی های مخصوصی مناسب هستند.

1471-49

تاریخچه ی اسباب بازی
تاریخچه ی ساختن اسباب بازی وبازی کردن با آن از دوران پیش از تاریخ آغاز می شود تکه های استخوان و سنگ که به شکل مهره و مکعب ساخته می شدند از اسباب بازی های کودکان در عصر حجر جدید بودند در آن دوره کودکان در بعضی از جامعه ها با اسباب بازی هایی که از روی وسیله های شکار بزرگان ساخته شده بودند بازی می کردند و در خیال خود به شکار حیوان ها می پرداختند.
در ویرانه های شهری باستانی در هند که امروز در پاکستان واقع شده، اسباب بازی هایی از گل و چوب مانند ارابه یا ارابه ران و گاوهای ارابه کش، قوچ های چرخدار و پرندگان و ماهی های گوناگون بدست آمده است این اسباب بازی ها به کودکان مردمی تعلق داشته اند که در حدود پنج هزار سال پیش در این شهر زندگی می کرده اند. در گورهای مصریان باستان اسباب بازی هایی مانند وسایل پخت و پز و خانه داری که کوچک و ظریف اند بدست آمده است باستانشناسان کنده کاری هایی از دوره ی یونان و روم باستان کشف کرده اند که کودکان را در حالت بازی با توپ و ارابه و مانند آنها نشان می دهند صنعتگران قوم «اتروسک» که پیش از به قدرت رسیدن دولت روم در سرزمین ایتالیایی قدیم می زیستند سربازان کوچک فلزی برای کودکان خود می ساختند. یکی از قدیم ترین اسباب بازی های کودکان مشرق زمین بادبادک بود بادبادک در حدود سه هزار سال پیش نخست در چین ساخته شد قرقره ی توپی هم اول در چین و ژاپن ساخته شد و سپس به کشورهای دیگر جهان راه یافت در حدود چهارصد سال پیش از میلاد یکی از صنعتگران یونانی از مردم اسکندریه اسباب بازیهایی ساخت که نخستین اسباب بازی های متحرک در جهان به شمار می روند مثل پرنده ی آوازه خوان، مرد روحانی در حالت عبادت، آهنگری با پتک (از دوران های کهن) که اکنون در موزه ها نگهداری می شوند. در ایران باستانشناسان در کاوش هایی که در شوش، گیلان و سِیلک کاشان در دوره های پیش از اسلام انجام داده اند مجسمه های ظریف و کوچکی از انسان و چهارپایان و پرندگان یافته اند که از سفال و چوب وسنگ ساخته شده اند که بنظر کارشناسان اسباب بازی بوده اند.
بعضی از نویسندگان دوره های بعد از اسلام در آثار خود به اسباب بازی های کودکان ایرانی اشاره ای کرده اند از جمله نویسنده ی کتاب «داراب نامه» که در قرن ششم هجری می زیست او در کتاب خود نام بعضی از اسباب بازی ها مانند دهل، بوق، گردونچه (گردونه ی کوچک) و اسب چوبی را آورده است در کتابهای تاریخ و واژه نامه های قدیم هم نام بعضی از اسباب بازیهای سنتی و کهن ایران آمده است که از آن میان می توان فرفره، چالیک (الک دولک)، جغجغه، اسب چوبی و عروسک نام برد.
صنعت ساختن اسباب بازی در قرن هیجدهم میلادی در اروپا رواج فراوان یافت در این دوره شغل گروهی از مردم در بعضی از روستاهای اروپا ساختن اسباب بازی بود با اختراع دستگاههای ماشینی پیشرفت مهمی در ساختن اسباب بازی در جهان شد. از آغاز قرن بیستم صنعت ساختن اسباب بازی در همه ی کشورهای جهان و از جمله ایران گسترش یافت در آمریکا و ژاپن و انگلستان به تولید اسباب بازی به مقدار زیاد پرداختند و بیشتر به ساختن اسباب بازی هایی علاقه نشان دادند که با نیروی الکتریسیته کار می کند.

اسباب بازی در جهان امروز
امروز اسباب بازی های کودکان در سراسر کشورهای جهان تقریبا شبیه یکدیگرند، سازندگان اسباب بازی گذشته از اسباب بازی هایی که همواره توجه کودکان و نوجوانان را به خود جلب می کند از اختراع های تازه ی صنعتی نمونه های کوچکی به عنوان اسباب بازی می سازند وسایل نقلیه ی الکترونیک، هواپیماهای هدایت شونده، سفینه های فضایی، آدم آهنی، کامپیوترهای کوچک، اینگونه اسباب بازی هایند و این گونه اسباب بازی ها سبب شده است که در بسیاری از کشورها، بازی کودکان تحت تأثیر هدف های تجارتی تولیدکنندگان اسباب بازی قرار بگیرد و کودکان کمتر به ساختن اسباب بازی های ابتکاری بپردازند و یا از خلاقیت شان بهره بگیرند. امروزه معلمان، روانشناسان و کارشناسان آموزش و پرورش به اهمیت بازی و اسباب بازی در رشد و پرورش کودکان و نوجوانان آگاهی دارند سازندگان اسباب بازی به تشویق آنان اسباب بازی هایی می سازند که به پرورش توانایی های ذهنی کودکان کمک بیشتری می کنند به همین سبب وسیله هایی مانند بازی های حافظه، اسباب بازی های فکری، آموزشی برای یاد دادن عددها، حرف ها، مقیاس ها و آگاهی های دیگر به مجموعه اسباب بازی های کودکان و نوجوانان افزوده شده اند.
ابزار و وسیله های لازم برای نقاشی، نمایش عروسکی، مجسمه سازی و کارهای دستی و هنری گوناگون چیزهایی هستند که توانایی آفرینندگی کودکان و نوجوانان را پرورش می دهد و امروزه مورد توجه پدران و مادران و معلمان قرار گرفته اند.