1448-49

فیروزه خطیبی -بی بی سی فارسی
موزه صنایع دستی و هنرهای فولکلوریک شهر لس آنجلس با همکاری بنیاد فرهنگ نمایشگاهی از ۳۲ اثر عکاسی و ویدیو آرت متعلق به بیش از۳۰ هنرمند بصری را تحت عنوان “فوکوس ایران : عکاسی و ویدیوگرافی معاصر” به نمایش گذاشته است.
این نمایشگاه که از ۲۵ ژانویه گشایش یافته و تا اوائل ماه مه امسال ادامه خواهد داشت، مجموعه ای گویا از گوشه هایی از زندگی معاصر و امروزی ایرانیان در داخل و خارج از ایران است.
موزه صنایع دستی و هنرهای فولکلوریک، یکی از مهم ترین موزه های شهری لس آنجلس و تنها نهادی است که به طور اخص به نمایش آثار هنری معاصر، از جمله طراحی، صنایع دستی و هنرهای فولکلوریک می پردازد. نمایشگاه های این موزه، همواره معرف هنرمندانی بوده است که آثار بصری آنها از جنبه های تفکرآمیز گوناگونی برخوردار است. آثاری که صنایع دستی را با تازه ترین عناصر و المان های هنر معاصر پیوند می زند. این موزه هم چنین مکانی است برای ارائه آثار هنرمندان محلی شهر لس آنجلس و در آن امکاناتی بوجود آمده تا دیدارکنندگان بتوانند در پروسه خلق و ایجاد آثار هنری هنرمندان شرکت کنند.

1448-50

سوزان ایسکن مدیرو کیوریتور موزه می گوید: ” هنرعکاسی به تماشاگر این فرصت را می دهد تا بدون آن که قدمی برداشته باشد، در سفری دور و دراز، به دنیای درونی و بیرونی فرد دیگری راه پیدا کند. عکس ها، تجربیات ما را غنی تر می سازند و به ما نشان می دهند که چگونه دقیق ترنگاه کنیم. خوشبختانه ما از طریق فراخوان بنیاد فرهنگ توانسته ایم به آثارگروهی از هنرمندان ایرانی چه درداخل و چه در خارج از ایران دسترسی پیدا کنیم.”
“تصاویری که هرکدام به نوعی، نمونه ای ازدیدگاه هنری خاص یک هنرمند در رابطه با موضوع ایران و ایرانی است. مجموعه ای که در اینجا می بینید، تصاویر واقعی و واقع گرایی هستند که هرکدام به نوعی نشان دهنده میراث ایرانی است. عکس هایی که درست درنقطه مقابل تصاویرخبری و دیدگاه هایی که غالبا از ایران به غیرایرانی ها ارائه می شود قرار می گیرد.”
علیرضا اردکانی، مدیراجرایی بنیاد فرهنگ، درباره نمایشگاه که به منظور معرفی هنرمندان نوظهور در رشته های عکاسی و ویدیوگرافی برگزار شده می گوید: “تنها مدت کوتاهی بعد از اعلام برگزاری این نمایشگاه، تعدادی بیش از۶۰۰ عکس و ویدیو ازهنرمندان ایرانی و غیر ایرانی از آمریکا، اروپا، ایران، استرالیا و اردن دریافت کردیم. بیش از نیمی ازعکس های ارسالی از داخل کشور و توسط هنرمندانی برای ما فرستاده شده که آثارشان هر یک به نوعی، منعکس کننده گوشه ها و جلوه هایی از فرهنگ و میراث ایرانی است.”
کار بررسی و انتخاب عکس ها و ویدیوهای نمایشگاه “فوکوس ایران: عکاسی و ویدیوگرافی معاصر” برعهده سه عضو هیئت گزینش، استیون البهاری (ناشر)، آلا ابتکار (هنرمند بصری) و کت هیمینز (مدیر اجرایی بنیاد لوسی) با تخصص در رشته های هنرهای بصری بوده است.
کت هیمینز، یکی از اعضای هیئت گزینش ضمن آنکه پروسه انتخاب تنها چند عکس از میان صدها عکس خوب را بی نهایت چالش آمیز می خواند می گوید: “ما همگی آرزو داشتم می توانستیم چند عکس دیگر را هم به این مجموعه اضافه کنیم. با این حال من در بررسی و انتخاب عکس ها بدنبال چند مشخصه مختلف بوده ام. یکی ازمهم ترین این مشخصه ها، ترکیب و آمیزه عکس، نورپردازی و بعد هم هماهنگی همه این عوامل با هم بوده است. فرای عوامل تکنیکی من همیشه به دنبال عکس هایی می گردم که داستان یا ماجرایی را بازگو کنند.”

1448-51

شیوه انتخاب ۶ اثر ویدیویی درمیان این آثارهم براساس ارزیابی تکنیک های خاص در ساختار مستند کوتاه و انیمیشن بوده است. یکی از این ویدیوها، اثری بنام “خانه ما” انیمیشنی ساخته مرجان فرساد، آهنگساز، خواننده و فیلمساز ایرانی ساکن کانادا و نیویورک است.
روشی رهنما، مدیر شورای هنرهای زیبای بنیاد فرهنگ معتقد است همکاری با موزه صنایع و هنرهای فولکلوریک توانسته فضایی بی سابقه ای برای رقابت های هنری بین عکاس ها و ویدیوگراف ها بوجود بیاورد: “همانطور که مشاهده می کنید در اینجا مجموعه ای پرتوان و اثرگذاربا گوناگونی کم نظیر ارائه شده و ما خوشحالیم که می توانیم چنین مجموعه رنگارنگ و متفاوتی را به جامعه ایرانی و غیر ایرانی شهر لس آنجلس ارائه بدهیم.”
یکی از هنرمندان حاضر در محل نمایشگاه، سهراب اخوان عکاس و مستندساز مستقل ساکن لس آنجلس است که دو پرتره “زن قشقایی” و “دختر قشقایی” او بخاطر سیاه و سفید بودن و عدم وجود رنگ هایی که غالبا با تصاویری از اهالی ایل قشقایی همراه است، حضور چشمگیری دربین آثار به نمایش گذاشته شده درگالری دارد. آقای اخوان می گوید: “من درسفرهایم همیشه به دنبال کشف موضوع هایی ساده برای عکاسی بوده ام. به نظر من عکس ها هرچه ساده تر و صریح تر باشند، تاثیر عمیق تری بر روی تماشاگر می گذارند. اهالی ایل قشقایی علاقه زیادی به جشن و پایکوبی در گردهم آیی های قومی دارند. من از همین حالات و شرایط طبیعی آن ها و با استفاده از نور موجود توانستم لحظه هایی را ثبت کنم که این عشق به شعف و شادی و علاقه ای که این مردم به زندگی دارند را به نمایش بگذارد”
“سرباز و گربه”، تصویربچه گربه ای که روی زانوی سربازی مسلح خوابیده، اثر جلال شمساذران، عکاس زاده تبریز، یکی دیگر ازعکس های مورد توجه نمایشگاه است. عکاسی که معتقد است بین همه عوامل حیات درعالم هستی یک رابطه متافوریک و شاعرانه عمیق وجود دارد. او می گوید: ” یک عکس خوب می تواند این رابطه و ابعاد شاعرانه و اندیشه برانگیز آن را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. به همین دلیل هم من تا این حد به عکاسی علاقمندم. چرا که این بهترین و نزدیک ترین راه ایجاد ارتباط با مردم و جهان است.”
از دیگر عکس های نمایشگاه، تصویری با عنوان “تنها”، نمای مسجدی با گنبد سبز، در دوردست و درمیان کوهستانی کویری از احمد بلباسی عکاس ساکن تهران ، “از دریچه چشم کودک”، نگاهی به معماری از دیدگاهی کودکانه، بامنظره ای خارج از فوکوس و سرشار از فرم اثر شاهرخ جعفری عکاس ساکن آریزونا و عکسی با عنوان”شیشه را بشکن و وارد کوره داغ شیشه گری شو” اثر مرجان وایقان، یکی دیگر از هنرمندان حاضر در گالری که آثارش ریشه در یادمان های آشنا و هشیاری و آگاهی ها ذهنی و فراملیتی در رابطه با مسئله عدالت اجتماعی دارد درخشش خاصی دارند.
نمایی از ارگ بم از جودی ارانیا، عکاس ساکن سن فرانسسکو و تنها شرکت کننده غیر ایرانی، این بنای تاریخی را یک سال پیش از وقوع زلزله مهیبی که در این منطقه بوقوع پیوست برای همیشه ثبت کرده است.

1448-52

1448-53