1631-47

«فیلم هایی که نساختم» نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی
با واکنش های متفاوت هنرمندان روبرو شد

میترا محتشمی- تهران
هفته ای که گذشت یک نمایشگاه انفرادی نقاشی در یکی از گالری های معروف تهران برگزار شد با «عنوان فیلم هایی که نساختم».

این نمایشگاه به واسطه حضور بسیاری از هنرمندان معروف عرصه سینما، تئاتر، تلویزیون و همچنین انتقاد نقاشان و عکاسان و کسانیکه دستی در هنر دارند، سرو صدای زیادی بر پا کرد.‌
در روز قبل از افتتاحیه همزمان جشن خصوصی تولد این هنرمند و همراهی عزیزانی همچون نیکی کریمی، محمد نیک بین، گوهر خیر اندیش، بیتا فرهی، جعفر پناهی، سام نوری، مصطفی زمانی و… برگزار شد.
این اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی های کارگردان حرفه ای و جسور سینمای ایران تهمینه میلانی بود که از سوی بسیاری مورد نکوهش قرار گرفت چرا که از کارگردان کاربلد و قدری همچون میلانی انتظار بیشتری میرفت. وی که با فیلمهایی چون واکنش پنجم، سوپر استار، دو زن و…. بارها و بارها شهامتش را به معرض نمایش قرار داده اینبار نیز با جسارتی وصف نشدنی نقاشی هایش را در نمایشگاهی به دوستدارانش معرفی کرد. این نمایشگاه بدلیل انتقادهای بسیاری از نقاشان و هنرمندان به تهمینه میلانی بدلیل ورود سهل انگارانه و غیر حرفه ای به هنر نقاشی و ابتدایی بودن آثار، زودتر از موعد تعطیل شد. در همین زمینه «علی کیانی امین» نقاش و انیماتور برجسته و مدرس هنرهای تجسمی در این باره می گوید:
«پدیده اخیر که متهمش تهمینه میلانی بود را اصلا یک ماجرای حاشیه ای در بستر آشفته بازار هنر ایران تلقی نمیکنم. ساده نگریست اگر این اعتراضات را فقط یه رویکرد از سمت خیل هنرمندان سرکوب شده به فیلمسازی بدانیم که وارد عرصه غیر تخصصی خودش شده است.
بنظرم این ماجرا نه تنها خبر از پتانسیل عظیم اعتراضی طبقه ای از روشنفکران و هنرمندان می دهدکه مخاطبش نه فقط قشر بورژوا و مرفهی است که از امکانات خاص و فرصت های ویژه برخوردار شده، بلکه مخاطب اصلی آن طبقه شبه آریستوکرات و ثروتمندی است که در این سالها با رانت خواری و سوءاستفاده از جایگاه اجتماعی که به ناحق بدست آورده تمامی فرصت هارا قبضه کرده و به نرمی از پوسته ایدئولوژیک خودش خارج شده است. صد البته که بخش عمده این طبقه ریشه های عمیقی هم در سیستم حاکمیت دارد. خانم میلانی هم این وسط قربانی برخورد ساده انگارانه شان با هنر نقاشی شده وگرنه بحث بسیار فراتر از ایشان و تعدادی از گردانندگان گالریهای هنری است.»