1719-31

The Institute for Multicultural Counseling and Education Services (IMCES)

1719-32

1719-33

یلدا نورشاهی
تقریباً همه ما در این روزها در حال تجربه دورانی بحرانی هستیم و شاید از خود می پرسیم چه آینده ای در انتظارما و جامعه ما خواهد بود؟ از یک طرف با ویروسی مواجه شده ایم که میتواند به راحتی پخش شده و کشنده باشد، و ازطرفی شاهد اتفاقاتی به شدت غم انگیز و ناعادلانه درجامعه هستیم. اتفاقاتی که حتی لحظاتی اندیشیدن به آنها میتواند آرامش خاطر ما و جامعه ما را به درجات مختلف تحت تأثیر قراردهد. ویروسی با نام کرونا مدتهاست باعث شده درخانه هایمان بمانیم و از ارتباطات رو در رو با دیگران بپرهیزیم. بعضی از ما کارهای خود را از دست داده ایم، به مسائل مالی برخورده ایم، برای آینده خود و نزدیکانمان مضطرب و نگران شده و دچار افسردگی شده ایم و این حالات نشانه های خوبی نیستند. آن تغییرات به ما هشدارمی دهند که سلامت روانی ما در معرض آسیب قرارگرفته است. حال چه باید کرد؟ از اولین کارهایی که انجام آنها ضروری است، داشتن توجه کافی و به موقع به تغییراتی است که در افکار، احساسات، و رفتار های ما حال رخ دادن هستند. حال اگر متوجه مسائل و پیچیدگی هایی شدیم که خودمان دانش و توانایی حل آنها را نداریم چه باید بکنیم؟ شناسایی و درخواست کمک از افراد و منابعی که بتوانند ما را در حل این موارد یاری کنند از دیگر کارهای ضروری است که لازم است انجام دهیم.
وقتی صحبت از سلامت روانی، به خصوص درجایی مانند آمریکا، به میان می آید، نیاز به منابع و امکاناتی که بتوانند ساکنین این جامعه را در چهارچوب فرهنگ هایشان شناخته و یاری کنند، پررنگ تر می شود. طبق یافته های بسیاری از تحقیقات، کسانی که در جامعه ای غیر ازجایی که درآن زاده و بزرگ شده اند زندگی میکنند، با پیچیدگی ها و آسیب های روانی بیشتری درمسیر تطبیق خود با جامعه جدید مواجه می شوند. حال اگر این افراد پیش زمینه ای از اختلالات روانی را داشته باشند، تغییر بزرگی مثل مهاجرت می تواند مسائل بیشتری را سر راهشان قرار دهد. به عنوان مثال میتوان به کسانی اشاره کرده که سابقه بیماری های سخت روانی را در خانواده های خود دارند؛ خودشان دچار این نوع بیماری ها هستند؛ یا افرادی که دستخوش بسیاری سختی ها برای رسیدن به جامعه جدید شده اند. یکی از مهمترین مسائل این دسته از افراد، دسترسی به منابعی و مراکزی است که جوابگوی نیازی های مرتبط با سلامت روانی آنها باشد. طبعأ بهره بردن از خدمات این نوع مراکز برای برخی که از قشرهای آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند مانند اقلیتهای فرهنگی، خانواده های کم درآمد، و افراد ی که درگیر بیماری شدید روانی بوده و امکان داشتن زندگی مستقل برایشان سخت یا ناممکن است، می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

1719-34

ازاین رومعرفی کوتاه یکی از این مراکز که توسط یکی از زنان تحصیل کرده، مقتدر و اگاه ایرانی الاصل پایه گذاری و راهبرد می شود، شاید بتواند کمک به عزیزانی باشد که در زمان کنونی مایل یا نیازمند دریافت خدمات مرتبط با سلامت روانی هستند.
IMCES
مؤسسه درمانی آموزشی و تحقیقاتی برای فرهنگ های مختلف واقع در لس آنجلس با نام مخفف آی.اِم. سی.ای.اِس در سال1989 توسط دکتر طاهره پیرحکایتی (شناخته شده با نام دکتر تارا پیر)، دارای مدرک پی.اچ.دی در رشته روانشناسی بالینی و دیپلمات در زمینه علوم رفتاری تأسیس شد. این مؤسسه بارها از سوی مراکز معتبر جامعه روانشناسی آمریکا به دلیل ارائه خدمات روانشناسی ارزنده و برجسته به مراجعین چند ملیتی با زمینه های فرهنگی گوناگون مورد تقدیر، تأیید، و حمایت قرار گرفته است. تسهیل دسترسی اقشار آسیب پذیرجامعه به خدمات چند جانبه مورد نیازشان، علی الخصوص افرادی که درگیر بیماری های شدید روانی بوده، و مقابله با نابرابری ها در برخورداری ازمنابع مرتبط با سلامت روانی، و رویکرد انسان دوستانه باعث شده است این مرکز بارها به عنوان یکی از مؤسسات نمونه معرفی گردد. شایان ذکر است که آی.اِم. سی.ای.اِس یک مرکز غیردولتی محسوب شده و به عنوان یک بخش مشورت دهنده به شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل متحدد نیز مشغول فعالیت می باشد. این مرکز به عنوان یک مؤسسه ملی و بین المللی شناخته شده و در تحقیقاتی بین المللی مانند تحقیق درچگونگی تطبیق مهاجران و پناهندگان در کشورهای استرالیا، کانادا، آمریکا نقش عمده ای را ایفاء می کند.
آی.اِم. سی.ای.اِس اهداف اصلی خود را در جهت جوابگویی به نیازهای جامعه در دو بخش عمده طبقه بندی کرده است: پیشرفت سلامت روانی بیماران غیربستری و مراجعینی که به طور خاص از طبقه آسیب پذیر محروم جامعه محسوب می شوند و همچنین آموزش و تربیت نیروهای جدید و متعهد جهت فراهم آوردن انواع خدمات مرتبط با سلامت روانی و حقوق انسانی افراد طبق استاندارهای سازمان روانشناسی آمریکا. میتوان گفت یکی از شاخه های فعالیتی کلیدی این مؤسسه، ارائه آموزش های معتبر و مورد تأیید سازمان روانشناسی آمریکاست برای دانشجویان دوره های اینترنی در مقطع دکترا و فوق دکتر دررشته های مرتبط با روانشناسی مانند روانشناسی بالینی، روانشناسی جرم شناسی، و مددکاران اجتماعی است. از سوی دیگر، یکی از نکات ویژه در خصوص این مرکز، کادردرمانی و غیر درمانی مجرب آن است که متشکل ازروانپزشک، روانشناس، پزشک، پرستار، مددکار اجتماعی، مشاورخانواده، وکیل، مترجم به زبانهای گوناگون، و گروه اداری و مدیریتی می باشد. بدیهی است که خدمات چند وجهی این مؤسسه پاسخگوی ابعاد مختلف نیازهای مراجعین بوده و یکی از دلایل اصلی پیشرفت و بهبود چشمگیر وضعیت هزاران مراجعی است که در طی این سالها تحت پوشش و نظارت این مرکز بوده اند. میتوان گفت یکی از شاخص ترین نقاط قوت این مرکز، ارائه خدمات به زبانهای مختلف از جمله آسیایی، اسپانیایی،آفریقای، عربی، فارسی، ارمنی، و اردوست که جوابگوی نیازهای بسیاری از جمعیتهای گوناگون قومی، مهاجرین، و پناهندگان می باشد.

1719-35

از دیگر نقاط قوت این مؤسسه، سیاست گذاری خاص آن جهت تسهیل دسترسی به انواع خدمات این مرکز است. به عنوان مثال مراجعینی که امکان رفت و آمد به دفاتر این مرکز را ندارند، می توانند در محل سکونت خود به انواع خدمات دسترسی داشته باشند. مورد شایان ذکر دیگر این است که برنامه های این مرکز، محدود به یک رده سنی نیست. کودکان، نوجوانان، جوانان، و بزرگسالان به صورت فردی و خانوادگی این امکان را دارند که تحت پوشش برنامه های گوناگون قرار می گیرند. به عنوان مثال، یکی از برنامه های اخیر این مرکز که با تخصیص مبلغ 3 ملییون دلارشروع به کار کرده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، برنامه تشخیص علائم اولیه روان پریشی در کودکان، درمان آن، و کمک رسانی به خانواده های این کودکان آنهاست. از دیگر برنامه های این مرکز می توان به مبارزه با خشونتهای خانوادگی، برنامه های آموزشی مرتبط با درمان انواع اعتیاد، و ارائه خدمات و مشورتهای قانونی اشاره کرد.
امید است همه ما متوجه اهمیت سلامت روان خود و دیگرانی که با ما و در کنار ما در این جامعه زندگی می کنند باشیم و بتوانیم این دوران بحرانی را به خوبی پشت سر بگذاریم.

***

The Institute for Multicultural Counseling and Education Services (IMCES)
Phone: (213) 381-1250
(818) 240-4311
Website:
https://www.imces.org/