1617-69

آثار علی کوره چیان هنرمند معمار و مجسمه ساز ایرانی

در نمایشگاه تکنفره”فراسوی ماسک ها”

1617-70

فیروزه خطیبی
علی کوره چیان هنرمند معمار، طراح و مجسمه ساز ساکن لس آنجلس، از تاریخ 7 تا 14 ماه جون 2018 مجموعه ای از تندیس ها و ماسک های برنزی خود را باعنوان “فراسوی ماسک ها” در گالری “Arena 1” شهرسانتا مانیکا – با تلاش و مدیریت مسعود نادر و مریم سیحون -به نمایش می گذارد.
پروژه “فراسوی ماسک ها” از سال 2014 و با پژوهش در زمینه خوشنویسی فارسی و دگر دیسی آن به شیوه های “آرت نووو” یا هنر نو آغاز شد و تا امروز به صورت سه گانه “تنهایی”، “برای چشم هایت” یا “ماسک ها” و ” فراسوی ماسک” در نمایشگاه هایی درشهرهای تهران، میامی و نیویورک به معرض تماشا گذاشته شده که آخرین آن ها همین نمایشگاه اخیر در گالری آرینا 1 شهر سانتا مانیکاست.
کالیگرافی فارسی برروی آثار مجسمه سازی آقای کوره چیان نمادی از راز و رمزهای عرفانی ایرانی است و فرم های منحصربفرد و مدرن روی ماسک های برنزی هم نمایانگرتاثیرپذیری او ازفلسفه های اروپایی و غربی می باشد: “من ازطریق این سه نمایشگاه درواقع ‌روایت ساده ایی اززندگی روزمره خودم رابه نمایش گذاشته ام. ماسکهای مختلفی که هم از فرهنگ و ادب پارسی و هم از خاطرات و آموخته های کودکی ام نشات گرفته، همه وهمه دغدغه های فردی من برای شناخت بهتر ازخودم وتکرار آن باصدایی به بلندای تجسم بخشیدن به آنها در قالب مجسمه بوده است.”
نخستین نمایشگاه تکنفره آقای کوره چیان که با بهره وری از یافته های خود در زمینه معماری، از مدیوم های مختلف از مجسمه سازی تا طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی برای ارائه هنرهای چندگانه خود استفاده می کند، در سال 1996 در گالری برگ تهران برگزار شد. از آن پس این هنرمند علاوه براداره یک شرکت معماری موفق، به کارهای طراحی هنری و مجسمه سازی چه در داخل و چه درخارج از ایران ادامه داده است. علی کوره چیان که در طول سال ها جوایز متعددی در زمینه نوآوری، طراحی و خلق مبلمان بدست آورده نخستین نمایشگاه خود درخارج از ایران را درسال 2000 در گالری “ایندکس” دوبی برگزارکرد. بخشی از آثارمجسمه سازی و طراحی این هنرمند نیز در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود.
کوره چیان که از طریق ماسک ها و تندیس های برنزی و با به کار گیری کالیگرافی با شیوه هایی تازه و بشکلی که بیانگر احساس و مفهوم شعر می باشد به تجربه های تازه ای در هنر مجسمه سازی دست یافته است می گوید ازکالیگرافی یا خوشنویسی به عنوان یک ابزارشناخته شده و آشنا استفاده می کند. او معتقد است درماسک ها چه از نظر فرهنگی و چه از نظر انسانی نوعی ایهام وایجاز منحصر بفرد وجود دارد:” بنظرمن اگر شخص خیلی به آگاهی رسیده باشد می تواند در تنهایی خودش آن ماسک را بردارد. درواقع من می خواستم بدانم فراسوی آن ماسک هایی که ما برچهره داریم چه چیزی وجود دارد؟ یا این که آیا من در تنهایی خودم جرات دارم آن ماسک را از صورتم بردارم؟ “

1617-71

“درنمایشگاه حاضر و درادامه دو نمایشگاه تنهایی و ماسک،من درجستجوی پاسخ حقیقت پنهان گشته در پس واقعیت ماسکهایی که وجود مرافراگرفته،خودم رادرتنهایی دوباره نظاره کردم ودیدم شاید، درلحظه هایی کوتاه، ودرعمق تنهایی بوده که سنگینی پر زرق و برق این ماسکها من را رها کرده اند . ولی باور دارم که هنوز به حقیقت پنهان وجود خودم بخاطر تمام ماسکهایی که جزئی از واقعیت وجودم شده اند دست نیافته ام وبه این صورت این روایت هنوز هم ادامه دارد. “
درنمایشگاه “فراسوی ماسک ها” که سال گذشته با عنوان ماسک یا “برای چشم هایت” در گالری “اولگا ویمر”نیویورک نیزبه نمایش درآمد از مفاهیم چند لایه ای اشعار شاعران ایرانی چون رومی که از وجود پرده هایی برحقیقت جهان هستی سخن گفته اند الهام گرفته شده است: “هرکسی هزارها حرف ناگفته در وجود خود دارد. من هم درکارهایم بطور کلی یک روایتگر هستم. داستانی را می گویم که گاه در یک مقطع تمام می شود و گاه ممکن است چندین سال طول بکشد. شاید به همین دلیل بود که در ادامه نمایشگاه “تنهایی” و “ماسک ها ” نهایتا به “فراسوی ماسک ها رسیدم”.
در آثاری که این بار در نمایشگاه “فراسوی ماسک ها” در گالری “Arena 1” ارائه می شود،آقای کوره چیان با هنر خاص خود توانسته است از طریق تندیس هاو ماسک های برنزی و خوشنویسی مدرن، روند پروسه چگونگی انتقال مفهوم شعرپارسی ازطریق مدیومی دیگر درهنرهای تجسمی را به نمایش بگذارد. آثاری که با دگردیسی و تغییرماهیت شعر و نوشتار ادبی، به یک اثرهنری سه بعدی تبدیل شده و از طریق کالیگرافی و خطوط هندسی و ویژه گی های خاص هریک از این عوامل به آن جان بخشیده شده است: “در نمایشگاه تنهایی، من تنهایی خودم را بررسی کردم و به نقاط منفی و مثبت آن نگاه کردم و یک گفتمان درونی با خودم داشتم که به بیرون انتقال پیدا کرد. اگر مخاطبی به داستان من در این دو سال گوش کرده باشد متوجه می شود که این داستان هنوز هم ادامه دارد. “

فراسوی ماسک ها آثارمجسمه سازی علی کوره چیان

A sculpture exhibition
by: Ali Kourehchian.

گالری آرینا 1 درمحل فرودگاه سانتا مانیکا
از 7 تا 14 ماه ژوئن 2018
شب گشایش از ساعت 6-9 شب
ساعات گالری از 11 صبح تا 6 بعدازظهر

Place: ARENA1 Gallery, 3026 Airport Ave., Santa Monica, CA 90405 .
June 7th to June 14th ,
Opening reception:
Thursday June 7th 6-9 pm.
Press and VIP:
Thursday June 7th 5-6 pm,
information: [email protected] or [email protected]
Opening hours: 11am to 6pm

1617-72