1503-85

چهارمین سپاس
ویـدا قهرمـانی

در طی دو سه ماه اخیر در این صفحه شاهد بزرگداشت و سپاس چهره های ماندگار فرهنگ و هنر ایرانی بودید یک دندانپزشک محبوب و هنردوست، یک انسان مسئول که در امور اجتماعی و حرکت های انسانی و فرهنگی و هنری پیشگام است، خیلی بی سروصدا و بدون ادعا، دو صفحه مجله جوانان را برای چنین هدف ارزشمندی در اختیار گرفته و به تجلیل از چهره ها می پردازد، که ارزشمند و ماندنی هستند و معتقد است این چهره ها هرگز نباید فراموش شوند و باید قدر زحمات شان را بدانیم.
بدنبال چاپ مطالبی و تصاویری از فخری خوروش، فرهنگ فرهی و هوشمند عقیلی سه چهره ماندگار، که تصاویری از آنها با دستهای هنرمند همین انسان خوب با نام مستعار «مانی» در استودیوی شخصی اش گرفته شده بود و زندگی نامه شان و دیدگاهی از ساسان کمالی چهره سرشناس رادیو تلویزیونی نیز هر بار چاپ میشودکه با استقبال پرشور خوانندگان روبرو شده است.
این بار به دیدار ویدا قهرمانی چهره سرشناس و محبوب سینما، تیاتر رفتیم. چهره معتبری که همه سنین او را دوست دارند، دست اندرکاران هنر برایش احترام خاص قائلند چون ویدا تنها یک ستاره ماندنی نیست، او نویسنده ای با احساس است، کارگردان توانا و طراح و معلمی با تجربه است.
این هفته با زندگی نامه ویدا قهرمانی که در ماه اپریل شب بزرگداشتی نیز بخاطرش برپا میشود همراه با کارنامه هنری اش را از نظرتان می گذرانیم و او را چون همیشه بعنوان یک پیشتاز جسور در صحنه هنر می ستائیم.

1503-86

******

ویدا قهرمانی از زنان پیشگام در سینمای ایران است، او نه تنها یک بازیگر توانا، بلکه یک طراح، معلم و کارگردان تئاتر است.
ویدا در سال 1315 در تهران متولد شده، از سال 1333(1954) فعالیت سینمایی خود را با تکیه به استعداد و توانایی ویژه و زیبایی با فیلم چهارراه حوادث به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و بازیگری ناصر ملک مطیعی درست در 17 سالگی آغاز نمود که خود یک اقدام جسورانه در آن روزگار بود و در اوج مردسالاری در سینما، بسیار درخشید.
ویدا از خانواده روشنفکر و تحصیلکرده ای می آمد که پدرش صاحب منصب و تحصیلکرده اروپا و مادرش یک فعال فرهنگی بود. ویدا بدلیل اینکه هنوز در دبیرستان تحصیل میکرد و به بازیگری روی آورده بود، از تحصیل محروم شد، ولی از پای نیفتاد و الگویی برای ستارگان جوان شد.
ویدا سپس در فیلم های معروف: طوفان در شهرما، فریاد نیمه شب، فردا روشن است، آتش و خاکستر، با بازیگران سرشناسی چون ناصرملک مطیعی، حسین دانشور، آرمان، فردین، بهروز وثوقی، گرشا رئوفی و کارگردانانی چون خاچیکیان، آقامالیان، سردارساکر و خسروپرویزی همکاری کرد که بعد خود اقدام به تهیه فیلمی نمود به نام «آخرین نسل خان» یا عشق و انتقام با فردین و داوید یقیازاریان و احسانی.
ویدا دو سال مجری و تهیه کننده یک برنامه موفق و مدرن و پرتماشاگر بنام جاده شانس در تلویزیون ثابت پاسال بود که حتی اسپانسرهایی چون لوفت هانزا و لائورای پاریس را داشت.

1503-87

ویدا مبتکر کلاب های مدرن موند و دنسینگ رستوران کوچینی جهت ساختن یک محیط ثابت برای استعدادهای جوان در رشته های نقاشی و مجسمه سازی و موسیقی بود که گروه بلک کتز با فرهاد، ابی و شماعی زاده، شهرام شب پره در آنجا پرورش یافتند.
ویدا بعدا تحصیلات کارگردانی تلویزیون و تهیه برنامه ویژه کودکان را در لندن گذراند و در بازگشت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مربی تئاتر خلاقه کودکان و نوجوانان شد و در سال 1358 بعد از دریافت لیسانس با پذیرش دانشگاه برای دوره فوق لیسانس به امریکا آمد و ماندگار شد.

1503-88

ویدا عضو سندیکای هنرپیشگان امریکا و مشاور هنری گروه نمایشی غیرانتفاعی Golden Thread Productions در سانفرانسیسکو است و به اتفاق دختر هنرمندش ترنج یقیازاریان موسس این کمپانی در گسترش فرهنگ ایران و خاورمیانه به دنیای غرب از طریق نمایشنامه ها مشغول هستند و هر سال در فستیوال ها حضوری فعال دارند و به کارگردانان جوان در سراسر جهان کمک می کنند.
ویدا در امریکا در فیلم های مختلف امریکایی چون:

Then what Bob?
Jimmy Vestwood
Threshold
Reza Hassani Goes to the mall
The Stoning of Soraya
A Thousand Years of Good Prayers Hysteria
Before the Storm
Dark Holiday

و در نمایشنامه هایی در امریکا چون:
من از کجا، عشق از کجا: کارگردان پری صابری
پرواز برفراز آشیانه فاخته: اریک خسروآبادی
ضیافت: منیژه محامدی
رویای امریکایی: مسعود اسدالهی
آغاز فصلی سرد: سپیده کوشا
سریال شب عاشقی: مسعود اسدالهی
چند نمایش موفق به زبان انگلیسی
به کارگردانی ترنج یقیازاریان Abaga , Nine Armenians
کارگردان اولین هود Karima City
کارگردان ترنج Love Missile

1503-90

1503-91

1503-92

1503-93