1492-55

1492-56

1492-120

عکسها از مانی

«هوشمند عقیلی» یکی از برجسته ترین خوانندگان ایرانی است که هنوز بعد از 6 دهه، در میان طبقات مختلف ایرانیان و فارسی زبانان در سراسر جهان محبوب است.
هوشمند عقیلی در سال 1316 در اصفهان زاده شد. وی از 13 سالگی با تشویق پدرش زیرنظر تاج اصفهانی موسیقی را آموخت و اوج او از کلاسهای موسیقی اساتیدی چون محمود کریمی و اسماعیل مهرتاش آغاز شد و بدلیل توانایی ویژه و صدای دلنشین در مراسم گشایش تلویزیون ایران دعوت شد و در کنار آهنگسازان بنام آن سالها مرتضی حنانه وقوامی، بطور زنده آواز خواند.
هوشمند عقیلی با اجرای آهنگهایی از ترانه سرا و آهنگسساز سرشناس جهانبخش پازوکی چون «فردا تو می آئی» در تلویزیون ملی ایران، ناگهان به چهره محبوب میلیونها نفر مبدل شد ودر آن سالها با آثاری چون: وطن، دریا، مناجات، شهر غم، ای خدا، یک یاری دارم، ای خالق عالم، زمستون، چه خبر از ایران، سایه، چراغ خونه، گل آغوش، شباهنگ، بردی از یادم، مهر تو، آرامش، ترانه من، سنگ خارا، قصه گو، خزان عشق، عشق شرقی، آیه ناز، یاد، نوبت توست، شن داغ ، دریا در دل مردم جای گرفت.
هوشمند عقیلی همیشه مورد تقدیر است
هوشمند عقیلی یک پژوهشگر و یک نویسنده بدون ادعاست، تا امروز خاطرات خود را بصورت کتاب انتشار داده، در رادیو تلویزیون ها، بعنوان یک کارشناس موسیقی، برنامه های پرباری ارائه داده است، از جمله در جوانان رادیو یک دوره گفتگوهای بسیار آگاهانه با همکارمان محمد سعید حبشی داشت که بسیار مورد توجه قرار گرفته بود و در مجلات مختلف مطالب جالبی درباره هنر و بویژه موسیقی نوشت.
در طی سالها، بیش از 20 بنیاد، سازمان های فرهنگی و هنری، انجمن ها در نقاط مختلف دنیا مراسم بزرگداشت و سپاس برای هوشمند عقیلی برپا داشته اند و به او تقدیرنامه هایی اهدا کرده اند.
هوشمند عقیلی در کلاسهای موسیقی در لس آنجلس، سالهاست به تعلیم و تربیت خوانندگان جوان و اشاعه موسیقی ایرانی مشغول است و اخیرا که قصد بازنشستگی داشت با اعتراض دوستداران و دوستان خود روبرو شد و اینکه او به مردم تعلق دارد و باید برای انها همچنان بخواند.
آرزو داریم هوشمند عقیلی سالهای سال بخواند، تعلیم بدهد در صحنه ها بدرخشد.

1492-121

آنچه خوبان همه دارند توتنها داری
ساسان کمالی

​شده است ​که صدایی و یا آوازی شمارا بیش از حد انتظارتان تکان دهد؟
شده است کلامی جمله ای و یا عبارتی بدون آنکه بخواهید تا اعماق قلبتان نفوذ کند؟
شده است رفتاری و یا کنشی خیلی برایتان خوشایند باشد؟
شده است لطیفه ای ویا طرز گفتاری تا مدت ها شما را شاداب و سرمست نگهدارد؟
همه اینها به تک تک شدنی است. ولی آیا شده است که تمام این شدنی های دلپذیر از یک مبدا سر چشمه بگیرد؟
شده است اگر سرچشمه آن هوشمند عقیلی باشد. آوازه خوانی هنرمند است. موسیقیدانی با ارزش. معلمی مهربان و سخت کوش. نویسنده ای خوش قلم. طنز پردازی نکته سنج. دوستی قابل اعتماد و پدری فداکار است.
به صدای دل انگیز هوشمند گوش دهیم. به زندگی خوشبین باشیم. خانه دلهایمان را صفا دهیم. بهترین جامه هایمان را بپوشیم. یادمان باشد که دریا همان دریاست ولی چشم دل ما باید با عینک خوش بینی و اعتماد به آینده جای پای یار را در رطوبت ماسه ها جستجو کند.
چو از سوی حرم آید صدای صوت داودی
​به لبیکی شوم مست و ببوسم روی​قاری را​

1492-59

1492-60

1492-62

1492-63

1492-64