1518-10

لقمـان  ادهمـی

این دو صفحه به نامداران فرهنگ و هنر و ادبیات و قلم تعلق دارد، مورد توجه خوانندگان مجله جوانان در سراسر جهان قرار گرفته، هربار در چاپ مطالب فاصله می افتد کلی با گله وعکس العمل روبرو می شویم. این دو صفحه با همت یک پزشک متخصص ایرانی که عاشق هنر و فرهنگ ایرانی است برپا شد، انسان فروتن و وارسته ای که برای این منظور حتی آتلیه عکاسی خود را دایر نمود و درحالیکه درجامعه امریکایی نه تنها بعنوان یک جراح و دندانپزشک متخصص شهرت دارد با نام مانی به عکاس و تصویرگر هنرمند و مبتکر شناخته شده است و خود هر بار تصاویری از این چهره های نامدار تهیه می کند و به ما می سپارد تا در کنار تصاویر خاطره انگیزشان چاپ شود.
در ضمن وی درتدارک برپایی شب های سپاس است، تا ضمن قدردانی از این چهره ها، دعوت از صاحبنظران و یاران لوحه های افتخاری نیز به آنها تقدیم کند و بقول خودش، سهم خود در زمینه فرهنگ و هنر ایران را ادا نماید.
این هفته به سراغ لقمان ادهمی آهنگساز، رهبر ارکستر، و نوازنده چیره دست ویلن رفته ایم.

لقمان ادهمی آهنگساز و رهبرارکستر و نوازنده چیره دست ویلن، یکی از نادر هنرمندان در عرصه موسیقی است، که همیشه آرام و فروتن به کار خود ادامه میدهد، او را برعرصه بسیاری از صحنه های بزرگ درحال رهبری ارکستر خوانندگان محبوب ایرانی دیده ایم، سالهاست آلبوم های تکنوازی او را می شنویم و به هنر بی همتایش ارج می گذاریم.
لقمان ادهمی متولد 1949 تهران است، از 7 سالگی نوازندگی ویلن را آغاز کرده، در 15 سالگی اولین آهنگ خود را ساخته و تحت نظر اساتید بزرگ و جاودانه موسیقی ایران: پرویز یاحقی و علی تجویدی آموخته و همچنین تحت تعلیم موزیسین های بین المللی چون مانویل کامینسکی، جورج مارتیروسیان و رونالد کونتسکا Kanotska بوده است.
لقمان ادهمی تحصیلات آکادمی خود را در ایران وهمچنین دانشگاه سین سیناتی امریکا گذراند و نه تنها بعنوان یکی از چیره دست ترین ویلونیست های ایران شهرت داشت، بلکه در نوازندگی نی، کمانچه و پیانو نیز مهارت هایش را نشان داد.
لقمان ادهمی، به عنوان استاد موسیقی، شاگردان بسیاری را با تکنیک ایرانی ویلن آشنا ساخت ضمن اینکه در ویلن کلاسیک و غربی نیز استاد بود.
لقمان ادهمی از سال 1970 روی صحنه های هنر آمد، آهنگ ساخت و تنظیم آثار دیگر آهنگسازان را برای خوانندگان روز بعهده گرفت، ازجمله ابی، فریدون فرخزاد، ستار، مهستی، هایده، حمیرا ولیلا فروهر. همکاری لقمان ادهمی با تورج نگهبان ترانه سرای همیشه ماندنی نیز یک دوره پربار هنری را با خود داشت و خلق آثاری بسیار دلنشین و ماندنی را سبب گردید.
لقمان ادهمی در سفر به امریکا، دوره پر موفقیتی را آغاز کرد، که شامل آلبوم های بدون کلام بسیار محبوب چون جاودانه (ویلن و تنبک براساس موسیقی ایرانی) اشک (به روی آثار ماندنی رهی معیری با صدای ستار) گلرنگ (ویلن و ارکستر به روی آثار رهی معیری و مهین عمید) شمال (ویلن و پیانو)، با آثاری از لقمان و دیگر همکاران، که همه آنها با فروش بالا و استقبال پرشور طبقات مختلف روبرو شدند.
ادهمی در سال 1993 مدرسه بین المللی موزیک را در کوستامسا برپا ساخت، که نوازندگان نامدار ایرانی و امریکایی در آن به تعلیم شاگردان پرداختند.
«لقمان ادهمی» بعنوان یک رهبر ارکستر و آهنگساز و تنظیم کننده، با نشریات معتبر امریکایی مصاحبه هایی داشت و از ارزش بالای موسیقی ایرانی و غنای این هنر که ریشه چند هزارساله دارد سخن گفته است. شنوندگان و شرکت کنندگان در کنسرت های لقمان ادهمی، بسیاری از غیر ایرانیان بوده اند، همانگونه که در کلاسهای موسیقی اش، چهره های غیر ایرانی ها دیده میشوند.
لقمان ادهمی اینک درحال ساخت آهنگهای تازه، تهیه آلبوم جدید، تنظیم آثار دیگر همکاران خود و همچنین رهبری ارکستر است. او نامی است که همیشه در کارنامه درخشان موسیقی ایرانی می ماند درحالیکه قدرش را آنگونه که حق اش بوده، ندانسته ایم.

1518-11

1518-12

1518-13

1518-14

1518-15

1518-16

1518-17

1518-18

1518-19

1518-20

1518-21

1518-22

1518-23

1518-24