1356-37

1356-33

مدال عالی‌ رتبه “الیس ایلند” که معمولاً به مهاجران موفق ساكن آمریكا اهدا می‌شود، توسط کنگره امریکا و تمامی‌ قوای سه گانه به رسمیت شناخت میشود. برندگان این مدال را بخاطر موفقیت‌های عالی‌ در زندگی‌ شخصی‌ و شغلی‌ و همچنین بخاطر حفاظت از ارزش‌های ملی‌ خود در آمریکا نصیب خویش کرده اند. علاوه بر مهاجران نسل اول تاكنون روسای جمهوری آمریكا، اعضای كنگره، برندگان جوایز نوبل، غول‌های صنعتی، هنرمندان و ورزشكاران سرشناسی نیز صاحب چنین جایزه با ارزشی شده‌اند که غالبا نسلهای دوم یا سوم مهاجران محسوب میشوند.

1356-34

مدال افتخار الیس آیلند در سال 2013 به خاطر قدردانی از فعالیتهای 50 ساله روزنامه نگاری هما سرشار، و کوشش خستگی ناپذیرش طی سی سال مهاجرت به امریکا در جامعه مهاجر ایرانی (رادیو امید، اجرای طرح تاریخ شفاهی، همکاری با بنیاد پژوهش های زنان ایرانی، بنیان گذاری مرکز هنرهای خلاقه ایرانی برای یاری دادن به هنرمندان و….) به وی تعلق گرفت. این مدال معمولاً به مهاجران موفق ساكن آمریكا اهدا می‌شود. اما تاكنون روسای جمهوری آمریكا، اعضای كنگره, برندگان جوایزنوبل، غول‌های صنعتی، هنرمندان و ورزشكاران سرشناسی نیز صاحب چنین جایزه باارزشی شده‌اند.
روز شنبه 11 می مدال افتخار الیس آیلند طی مراسمی در جزیره الیس (که مجسمه آزادی در آن برافراشته است) به هما سرشار اهدا شد. او و هشت ایرانی دیگر در میان 100 تن از مهاجران برجسته دیگر از ملیت های مختلف به این افتخار نائل شدند.
نام برندگان این دوره در كنار چهره‌هایی نظیر  فرانك سیناترا، جورج‌دبلیو بوش، رونالدریگان، رزاپاركس، الی‌ویسل و بیش از دو هزار شهروند سرشناس دیگر درآرشیو کنگره آمریكا ثبت خواهد شد.
در تاریخ 27 ساله مراسم «نشان افتخار الیس ‌آیلند» حدود دوهزار شهروند آمریكایی از قرار میانگین سالی 100 نفر موفق به كسب مدال شده‌اند. الیس‌آیلند در سال 1986 توسط NECO كه یك سازمان فرهنگی است، تاسیس شد و هدف خود را به این شكل مطرح كرد كه هر ساله به افرادی كه خود را وقف علم و فرهنگ می‌كنند جایزه اعطا كند.
امسال 100 نفر این افتخار را كسب كردند.

1356-35

در مراسم امسال كه هفته گذشته در میان مراسم آتش‌بازی برگزار شد، بیش از 2هزار نفر به عنوان میهمان حضور داشتند كه تعدادی از آنها برندگان ادوار گذشته بودند. ناصر کاظمینی، رئیس NECO طی سخنانی اظهار داشت: «این 90 نفر تبیین‌كننده رویای زندگی آمریكایی هستند. آنها به خاطر موفقیت‌هایی كه شخصاً به دست آورده‌اند و همچنین به دلیل نوع‌دوستی و بشردوستی لایق قدردانی هستند. دستاوردهای این نخبه‌ها به نیاز بشریت در جامعه آمریكا و درخارج از مرزهای كشور پاسخ می‌دهد. برندگان امسال به لیست نخبگانی كه پیش از این از آنها قدردانی شده‌اند اضافه می‌شوند، چهره‌هایی كه سعی كردند دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل كنند. به همه این برندگان صمیمانه تبریك می‌گویم و از آنها به خاطر تلاش‌های بی‌وقفه كه روی زندگی بسیاری از مردم تاثیر گذاشته است تشكر می‌كنم.»
نامگذاری این مدال نیز با الهام از جزیره‌ای كه مجسمه آزادی روی آن بنا شده صورت گرفته است. از جنگ جهانی دوم به این سو میلیون‌ها مهاجر از طریق همین جزیره و در حالی كه از مقابل مجسمه معروف آزادی عبور می‌كردند وارد خاك آمریكا شدند. نشان الیس آیلند عمدتاً به مهاجرانی اعطا می‌شود كه دستاورد علمی یا فرهنگی عظیمی را به نام خود ثبت كرده‌باشند.
الیس ‌آیلند سمبل میراث باقیمانده از مهاجران است. بین سال‌های 1892 تا 1954 حدود 12میلیون خارجی به آمریكا مهاجرت كردند. امروزه نوادگان آن مهاجران در كنار مهاجران جدید، حدود 40درصد جمعیت كلی آمریكا را تشكیل می‌دهند. بیش از 70درصد از مهاجران از طریق بندر نیویورك وارد آمریكا شدند و به اولین چیزی كه برخورد كردند مجسمه آزادی و جزیره‌ای به نام الیس ‌آیلند بود كه مجسمه روی آن قرار گرفته است.
مدال الیس آیلند در آمریکا به مهاجران دو ملیتی که خدمات فرهنگی ارزنده ای به فرهنگ کشور اول شان و ایالات متحده کرده باشند و میراثی برای نسلهای آینده برجا گذاشته باشند اهدا می شود. هر سال این مدال به صد نفر از چهره های برگزیده از میان مهاجران به ایالات متحده تعلق می گیرد. یکی از برگزیدگان این مدال در سال 2013 خانم هما سرشار بود. این عکس ها از مراسم اهدای این مدال را هما سرشار است.

1356-36