1396-3

با تشکر از شما خانم روانبخش- دراین ایام نوروز چه پیامی دارید؟
با درود به تمام هموطنان عزیزم، با فرا رسیدن نوروز، بهترین ها را برای همگی آرزو می کنم و امیدوارم که سال نو سلامتی و خوشحالی به ارمغان داشته باشد. بهار نو رسیده، همانطوری که فصل نو و شادی و طرب بهمراه دارد، امیدوارم که قلب ها و نیت های ما نیز با فرا رسیدن نوروز زیبا – نیز از آزردگی خاطر و نگرانی و اندوه، شسته شود تا بتوانیم با انرژی مثبت و قدردانی آنچه که داریم در زندگی خود و عزیزانمان، حال و هوای نوروزی را روش خویش سازیم. نوروزتان مبارک باد.

آیا همواره با آمدن نوروز، کارهای مالیاتی شما هم بیشتر می شود؟
بلی . آخرین فرصت شرکت ها در هر سال 15 مارچ وبرگه های مالیاتی اشخاص، 15 آوریل می باشد. بنابراین با آمدن نوروز، هر ساله درعین حالیکه کارهای من وکارکنان من بیشتر می شود، ولی بهیچ وجه خسته کننده نیست چرا که رسوم زیبای فرهنگی ما ایرانیان مقیم امریکا، یک انرژی خاصی بهمراه دارد که کار زیاد بهیچ وجه به نظر نمی آید.منهم همانند تمام هموطنان عزیزم، عاشق نوروز و شور و ذوقی که برای همه ما بوجود می آید هستم.

فکر می کنید سابقه کار شما در  IRS، چقدر به نفع مشتریان شما می باشد؟
تمام هموطنان عزیزی که با کار من آشنایی دارند، از سابقه کاری من در دولت فدرال امریکا و بخش مالیاتی IRS اطلاع دارند. من نزدیک 5 سال در IRS در بخش آدیت (Audit) ، انجام وظیفه می کردم. طی آن مدت، تمام کارمندانی که در زیردست من مسئول آدیت بودند، بعد از تکمیل بررسی پرونده هایی که مسئول آن بودند، نتیجه تحقیقات خود را به من ریپورت می کردند و من قدرت اجرایی قبولی یا رد پیشنهاد آن کارمندان بودم. بنابراین چون قبلا تخصصم دریافت هر چه بیشتر مالیات برای دولت می بوده، طبیعتا از آن تجربه به نفع مشتریان عزیزی که مرا بعنوان CPA یا حسابدار قسم خورده خود انتخاب کرده اند، استفاده می کنم و خوشبختانه هر روزه مقادیر قابل توجهی را به نفع مشتریان خود صرفه جویی می کنم.

1396-4

گفتید حسابدار قسم خورده. آیا قسم خوردن یک حسابدار، کار آسانی است یا شرایط ویژه ای دارد؟
برای اینکه یک حسابدار بتواند خود را یک CPA خطاب کند که ترجمه فارسی آن، حسابدار قسم خورده میباشد، باید اول از یک دانشگاه معتبر مدرک فوق لیسانس حسابداری داشته باشد. سپس باید درامتحانات 4 بخش ویژه ای قبول شود و سپس حداقل به مدت 2 سال بصورت تمام وقت تحت نظر یک CPA دیگری فعالیت داشته باشد. بعد از گذراندن این مراحل، ایالت کالیفرنیا مجوز حسابدار قسم خورده یا Certified Public Accountant را صادر می کند.
من خوشحالم که 2 سال تجربه خودم را در یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت های مالیاتی امریکا گذرانده ام که این فرصت حتی قبل از استخدام در IRS ، تجربه «آدیت» را برایم امکان پذیر کرد. ولی جالبه که شنیده ام بعضی افراد فکر می کنند که «حسابدار  قسم خورده» صرفا به معنی سوگند یاد کردن یک حسابدار است که البته چنین نیست!

برنامه های رادیویی شما در مورد مسائل مالیاتی، شهرت فراوانی را برایتان بوجود آورده اند. ممکنه توضیح بدهید؟
هر 2 هفته در روزهای جمعه ساعت 30/12 بعد از ظهر در رادیو 670 ای – ام ، من برنامه رادیویی دارم که در طی آن، سعی می کنم به مواردی که فکر می کنم می تواند مورد استفاده تعداد زیادی از هموطنان عزیزم باشد می پردازم. خوشبختانه برنامه های رادیویی من مورد توجه بسیاری از شنوندگان عزیز قرار گرفته که بخودی خود باعث تلاش بیشتر من در انتخاب سوژه های جدیدتر و مفیدتر می شود. در برنامه رادیویی خودم، کافی است که صرفا به مواردی که هر روزه در دفترم با آنها روبرو می شوم بپردازم، چرا که اشتباهاتی که باعث بوجود آوردن «آدیت» (بازجویی مالیاتی) می شود، اغلب جنبه همگانی دارد  و من قادر بوده ام که باذکر مثال های مختلف، اهمیت سوژه های مالیاتی را بزبان ساده توضیح بدهم.

شما در برنامه های رادیوئی خودتان، به اهمیت برنامه ریزی مالیاتی، تاکید می کنید. برنامه ریزی مالیاتی چیست؟
چون من رشته اصلی ام «آدیت» می باشد، بنابراین دقیقا میدانم چه مواردی، چه مسائلی و چه  اشتباهاتی می تواند به یک «آدیت» ختم شود. نقش یک حسابدار قسم خورده صرفا پُر کردن فرمهای مالیاتی در آخر سال نیست، بلکه یک حسابدار با تجربه باید درواقع چهارچوب صحیح مالیاتی را بتواند برای مشتری خود ترسیم نماید که درعین حالی که از تمام قوانین مالیاتی به نفع مشتری خود، صرفه جویی های ممکنه را ایجاد کند، بلکه از خطر آدیت نیز جلوگیری کند.
یک برنامه ریزی مالیاتی «چه باید کرد؟» و «چه نباید کرد؟» های گوناگون را دربر می گیرد که باید بتواند با رعایت قوانین مالیاتی و روش های برنامه ریزی مالیاتی، خطر ایجاد «آدیت» را برای مالیات دهندگان کاهش دهد.

1396-5

ممکن است توضیح دهید، دلیل وقوع پیوستن یک «آدیت» چه می تواند باشد؟
«آدیت» مرحله ای است که طی آن IRS یا FTB (یکی از دفاتر مالیاتی دولتی) ارقامی را که شخص مالیات دهنده به دولت ریپورت کرده است را زیر تحقیقات و بررسی وزیر سئوال می کشد. بعضی از شرکت ها و برخی افراد، بصورت «Random» یعنی شانسی ، بدون هیچ ارتکاب جُرم مالیاتی، مورد «آدیت» قرار می گیرند. در آنصورت، اگر شما و حسابدارتان، تمام نکات مربوط به پرونده مالیاتی خود را رعایت کرده اید، هیچ نگرانی نباید به خود راه دهید- چرا که «آدیت» شما بشرطی که حسابدارتان تخصص لازمه را در این زمینه داشته باشد، نباید مالیات اضافی یا پنالتی را برای شما بوجود بیاورد. اما اغلب پرونده هایی که مورد «آدیت» دولت قرار می گیرند و سپس به دفتر من مراجعه می کنند، متاسفانه نه به صورت شانسی، بلکه بدلیل اشتباهاتی که یا خود«مالیات دهنده» یا حسابدارشان مرتکب شده اند، مورد «آدیت» قرار گرفته اند. بسیار اتفاق می افتد که من با کشف اشتباه مربوطه در آنچه که قبلا به دولت ریپورت داده شده، سعی در تخفیف مالیات و در بسیاری از مواقع، از بین بردن مالیات اضافی و حتی پنالتی می کنم و خوشبختانه در این کار بسیار موفق بوده ام.
بهترین راهنمایی راکه میتوانم با بیش از 17 سال تجربه و فعالیت در «آدیت» به خوانندگان عزیز شما داشته باشم، این است که اگر «آدیت» شده اید، حتما دنبال یک متخصص در «Audit» بگردید که نمایندگی شما را بعهده بگیرد. البته بهترین راهی که شما از یک حسابدار قسم خورده با تجربه میتوانید بهره بگیرید این است که چگونه از وقوع «آدیت» پیشگیری و جلوگیری کند. درواقع چه کارهایی باید انجام بدهیم و از چه کارهایی دوری بجوئیم که برای ما یا شرکتهای ما، خطر «آدیت» یا تحقیقات مالیاتی اصلا بوجود نیاید.

ممکن است بفرمائید، چه اشخاصی در مورد «آدیت» به دفتر شما مراجعه می کنند؟
من خوشبختانه انواع و اقسام مشتریهای مالیاتی دارم. از یک پدر ومادر سالمند که با حقوق کم بازنشستگی زندگی می کنند گرفته تا افراد و شرکت های بسیار موفق و مسئول با مسائل مالیاتی بسیار کمپلکس، تا شرکایی که دربیزینس شرکت های خودشدن، یک برنامه ریزی صحیح مالیاتی می تواند آنها را براحتی از ورشکستگی حتمی نجات دهد.
همچنین خوشحالم که تعداد بسیاری پرونده های «آدیت» از وکلای محترم ایرانی و همچنین حسابدارهای عزیزی که به توانایی من و تجربه ام در رشته  «Audit»  اطمینان دارند، دریافت می کنم.
حسابدارهای عزیزی که پرونده های مشتریهای خودشان که مورد «آدیت» قرار گرفته، می توانند با اطمینان خاطر، بخش «آدیت» را به دفتر من بسپرند، درحالیکه کماکان خودشان حسابدار دائمی آن مشتریها باقی بمانند.
اطمینانی که پروفشنال های عزیز ایرانی به من و دفتر من نشان می دهند، برای من معنی بسیاری دارد و خوشبختانه همواره توانسته ام که همه مراجعینی که به دفتر من تشریف می آورند و موارد مالیاتی خودشان را به من می سپردند، را خوشحال و راضی نگهدارم.

تماس با مرجان روانبخش:
818-530-2263