1483-9

1483-10

1483-11

1483-12

بدنبال موفقیت های اخیر شهرداد روحانی در سطح جهانی، این هفته در جوانان رادیو و مجله جوانان با او یک گفتگوی اختصاصی داشتیم. خوشحالی ما این است که شهرداد روحانی همیشه برای اولین بار این موفقیت ها را از طریق مجله جوانان به اطلاع ایرانیان در سراسر جهان میرساند.
• می گویم شما با این موفقیت ها همیشه سبب سرافرازی جامعه داخل و خارج بوده اید و می بینیم که چه درمیان نسل جوان و چه نسل گذشته در ایران و خارج پایگاه محکمی دارید.
می گوید: من همه سعی ام را می کنم که در زمینه کار خودم نام ایران و ایرانی را در جهان به بهترین شکل مطرح کنم، از اینکه می بینم نسل جوان داخل ایران به این فعالیت ها وهمچنین دامنه کار من به داخل، استقبال خوبی نشان داده و اثرات مثبتی برجای گذاشته خوشحالم.
• خبرهای خوبی از اروپا و آسیا درباره شما داشتیم، اینکه دست اندرکار یک اثر بزرگ دیگر هستید؟
– حدود یک سال پیش پیشنهاد شد برای خلق اثری به مناسبت هشتادوهشتمین سال تولد پادشاه تایلند، که در 5 دسامبر خواهد بود، در تایلند عدد 88 یک عدد مقدس و خوش شگون است، ضمن اینکه پادشاه این کشور میان مردم محبوبیت فراوانی دارد و بدلیل بیماری بیش از یکسال دیگر زنده نیست و همه اینها سبب شد، تا از سوی دولت و مقامات دربار از من دعوت کنند اثری ماندگار بسازم و نکته مهم اینکه دست مرا برای بهره از بزرگترین ارکسترهای جهان باز گذاشتند و من 6 قسمت این اثر را با ارکسترسمفونیک لندن و 6 قسمت دیگر را با ارکستر مجلسی وین که دهها نوازنده دارد در سطح جهانی هستند بسازم.
سرانجام بعد از ماهها، این کار هفته قبل تمام شد و مراحل میکس را هم طی می کند این کار یک سفارش در حقیقت از سوی دربار تایلند است و نکته جالب اینکه پادشاه تایلند خود نوازنده و آهنگساز باذوقی است و ساز اختصاصی اش ساکسیفون است و بسیار در مورد کارهای هنری حساس و وسواسی است.

1483-13

• مسلما شما برای اجرا به تایلند میروید، یادمان هست که چند سال قبل نیز شما برای ساختن آهنگهای المپیک آسیایی به تایلند دعوت شدید که در تمام دنیا انعکاس گسترده ای داشت.
– سال 1998 بود که برای بازیهای آسیایی در بانکوک من دعوت شدم تا برای افتتاحیه و اختتامیه آن آثاری بسازم و اجرا کنم من با گروه 200 نفره ارکستر سمفونیک بانکوک در حضور خانواده سلطنتی و میلیونها نفر آنرا اجرا کردم و آن برنامه مستقیما از همه کانال های تلویزیونی در سراسر آسیا و بعد هم نقاط مختلف جهان پخش می شد و من خوشحال بودم که بعنوان یک ایرانی به رهبری و تنظیم آن پرداختم. در آن روزها تیم ملی ایران هم به استادیوم آمد، من از دیدن شان دچار احساسات خاصی شدم، آرزو کردم کاش این مراسم در ایران برگزار می شد.
• یادم هست آن روزها، خود پادشاه و مقامات فرهنگی و هنری و ورزشی تایلند و بسیاری از صاحبنظران هنری، درباره آن کار استثنایی شما در رسانه ها حرف زدند و شما را ستودند انعکاس آن به ایران و امریکا هم کشید تا آنجا که خبر دارم درست بعد از رهبری کنسرت یانی بود.
– بله درسته. من در سال 1994 در اکروپلیس یونان با یانی همکاری داشتم، در مورد دیدگاه ها و مقالات مختلف که در این باره چاپ شد، من بسیار خوشحال بودم من فکر می کنم هر ایرانی در هر حرفه ای، وقتی یک کار بزرگ می کند، درواقع بعنوان نماینده ای از سرزمین خود روی صحنه ها می آید هر موفقیت و سرافرازی آن به مردم و سرزمین اش تعلق دارد.

1483-14

1483-15

1483-16

• بسیاری براین عقیده اند که شما در موفقیت جهانی یانی نقش مهمی داشتید چون بعد از آن اجرای بزرگ و با شکوه، یانی بدون شما دیگر ندرخشید.
– من در آن برنامه نه نتها رهبری بلکه تنظیم و کامل کردن قطعات را بعهده داشتم، ضمن اینکه خود به نوازندگی ویلن و پیانو هم می پرداختم که همه در موفقیت پروژه اثر داشت، البته یانی هنوز فعالیت می کند، ولی در سطح کوچکتری، با ارکسترهای ده نفره، که به دیوار چین و تاج محل هم رفته ولی انعکاس گسترده ای نداشته است، آن زمان که ما با هم کار می کردیم همه عوامل سرجای خود بودند و البته نقش من بعد از یانی موثر بود.
آن برنامه بروی DVD بعد از «تریلر» مایکل جکسون، پرفروش ترین مجموعه تاریخ موسیقی شد و هنوز بعد از 22 سال، شبکه های تلویزیونی چون PBS آنرا پخش می کنند تا بتوانند برای هزینه های تلویزیون خود پول جمع آوری کنند.
• شما در طی سالهای اخیر به ایران سفر کردید، برنامه های مختلفی در تالار رودکی سابق (وحدت) اجرا کردید که مورد استقبال بود؟
– من هر بار به ایران رفتم هدف بزرگم انتقال دانش موسیقی ام به نسل جوان بود، با ارکستر سمفونیک ایران کار کردم کلاس هایی برای جوانان علاقمند گذاشتم، کلاس های رهبری ارکستر، که جالب است بدانید تعداد خانم ها بیشتر از آقایان بود. نسل جوان در ایران به موسیقی توجه خاصی دارد و حضور آنها در کلاس هایی بنام «مسترکلاس» امیدوارکننده است البته در ایران اجرای کنسرت آسان نیست نیاز به مجوزهای مختلف دارد، ولی من بهرحال سعی خودم را کردم.
• همکاری شما با علیرضا عصار ثمره خوبی به بار آورد؟
– علیرضا عصار یک خواننده تحصیلکرده، یک نوازنده و آهنگساز آگاه است، ما برای ساختن این آلبوم از بهترین عوامل بهره گرفتیم از جمله ارکستر سمفونیک 90 نفره لندن که با یک گروه بزرگ کُر نیز همراه بود و علیرضا حتی آپارتمان خود را فروخت تا این آلبوم را تمام کند این آلبوم در سطح جهانی ساخته شد. و نکته جالب اینکه مسئول ضبط آن آندرو دادمن، یک چهره جهانی است او چنان تحت تاثیر این آلبوم قرار گرفت که گفت می خواهم یک سورپرایز برایتان بیاورم، او میکرفن طلائی جان لنون را بقولی از موزه برای ضبط آورد و عصار با آن آهنگ را ضبط کرد که خود لحظات جالب و پرهیجانی را بوجود آورد.
• شنیدیم خوشبختانه در تدارک یک سری کنسرت های جدید هستید؟
– تدارک آنها را دیده ام، بزودی این برنامه ها در نقاط مختلف اجرا خواهد شد، چون استقبال پرشور ایرانیان از برنامه های قبلی، مرا تشویق به اجراهای جدید کرد.