1373-53

1373-54

مهدی مهدوی کیا پر تداوم ترین بازیکن فوتبال ایرانی در لیگ اروپا ( بوندس لیگا به مدت ده سال) و همنیطور زننده  گل تنها پیروزی تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی مقابل امریکا که ایران بازی را 2-1 پیروز شد. او کسی است که  در سال ۲۰۰۳از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند.
مهدوی کیا  دو بار در فصل‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ و ۲۰۰۴-۲۰۰۳ از سوی هواداران هامبورگ به عنوان بهترین بازیکن این تیم انتخاب شد و یک بار هم از سوی نشریه معتبر کیکر عنوان بهترین بال راست بوندسلیگا را به دست آورد. از دیگر افتخارات ورزشی مهدوی‌کیا انتخاب در لیست ۱۱ نفره تیم منتخب قرن هامبورگ در کنار بازیکنان بزرگی مانند فان درفارت می‌باشد که در جشن ۱۲۵ سالگی هامبورگ از طرف این باشگاه اعلام گشت. مهدوی‌کیا در نظرخواهی فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال جهان در ابتدای سال ۲۰۱۰ به عنوان بیست و هفتمین بازیکن محبوب جهان انتخاب شد. مهدوی‌کیا در اردیبهشت ۱۳۹۲از فوتبال خداحافظی کرد.
اقای مهدوی کیا خوانندگان مجله جوانان می خواهند بدانند که شما در کالیفرنیا و شهر سن دیه گو چه کار می کنید و نظرتان در باره این جام دوستی که همه ساله انجام می شود، چیست ؟
ضمن تشکر از شما و همینطور سلامی به خوانندگان مجله جوانان، من اولین بار است که در این مسابقات شرکت می کنم که می بینم از همه جای امریکا ایرانیها در آن شرکت دارند و جدا از بحث برد  و باعت من فکر میکنم این باهم بودن بسیار مهم است و باید تشکر کرد از کسانی که زحمت این بازیها را می کشند.
کیفیت بازیها چطور بود؟
من فکر نمی کردم که  تا این اندازه سخت باشد تیم ها و بازیکنان بسیار خوب بودند و معلوم است که در طول سال باهم بازی و تمرین می کنند و به همین خاطر سطح بازیها بسیار بالا بود.
حضور شما و کریم باقری و همنیطور اسماعیل حاج رحیمی پور ازبازیکنان قدیم پرسپولیس و فوتبال ملی تا حدود زیادی انگیزه ها را بالا برده بود ، اینطور نیست؟
 صد در صد انگیزه ها بیشتر شده بود  کسانی که فوتبال حرفه ای بازی کردند و میایند به این تورنمنت باعث می شوند انگیزه ها بالا برود . بخصوص برای تیمهای مقابل ما که مشخص بود بازیکنان با انگیزه بالایی بازی می کنند و برای خود ما هم بسیار لذت بخش بود و کاملا از کیفیت بازیها راضی بودیم.
شما از نسل طلایی 98 هستید و مردم هم به شما بسیار علاقه مند هستند و اینجا که بودید ، دیدم که بازار عکس گرفتن بسیار داغ بود ، اینطور نیست ؟
خوب ما بعد از بیست سال برای اولین بار به جام جهانی صعود کرده بودیم و این در خاطره مردم باقی خواهد ماند. بعد از آن بازی با استرالیا  که هیچکس فکرش را نمی کرد و همه شرایطی که حاکم بود، تیم ما صعود کرد و بسیار نسل خوبی هم داشتیم وبازیکنان خوبی داشتیم و من هم خوشحالم که از آن نسل بودم که تیم هم به جام جهانی رفت وهنوز هم که هر سال هشتم آذر ماه میشه  مردم  از آن تیم و جام جهانی یاد می کنندو لحظاتی در فوتبال است که هیچوقت فراموش نمی شود و مردم  هم همیشه به ما لطف داشتند.
گلی که شما به امریکا زدید، تنها پیروزی تیم ملی فوتبال درتاریخ  جام جهانی را رقم زد  و هنوز در خاطره ها باقیست. آیا برای خودت هم بهترین خاطره است ؟
حضور در جام جهانی همه لحظه هایش خاطره است من یاد  میاید ایرانیهایی که به فرانسه آمده بود می گفتند ما در طول این سالها  که در خارج زندگی می کردیم ، عنوان نمی کردیم که ایرانی هستیم ! اما حالا که تیم ملی در اینجاست با افتخار به همه می گوییم ما ایرانی هستیم.  خوب یکی از صحنه های زیبا هم که اتفاق افتاد که برای هر بازیکنی با عث افتخار است و هرگز فراموش هم نخواهد شد، آن گل به امریکا بود که یکی از صحنه های به یاد ماندنی جام جهانی 98 فرانسه برایم خواهد بود.
آن لحظه که شما کنار خط بودی و منتظر پاس علی دایی بودی که پا به توپ شوی و به طرف  دروازه امریکا  حرکت کنی ، یک لحظه توقف کردی که توی آفساید نباشی ، از آن لحظه چیزی به یاد داری؟
یکی از بازیهای سخت ما بود از لحاظ روانی فشار زیادی روی تیم ما بود من هم یک جوان بیست و یک ساله بودم و یکی از جوانترین بازیکنان آن تیم و جو استادیوم و رسانه ها که همه توجه روی این بازی بود. ماهم خیلی دویده بودیم و دقیقه 83 بود که علی دایی وقتی توپ را استوپ کرد چند ثانیه طول کشید  و من هم لب خط ایستاده بودیم و حواسم به پاس دایی و اینکه در آفساید نمانم و وقتی توپ آمد من هم با تمام وجود دویدم و تمام فکرم این بود که توپ را تبدیل به گل کنم و وقتی فیلم بازی را دوباره دیدم متوجه شدم که علی منصوریان کنار من بود و می توانستم به او پاس بدهم. اما تمام توجه من به تبدیل شدن این توپ به گل بود و دروازه بان امریکا هم خیلی خوب زاویه اش را بسته بود و تنها چیزی که به فکر من رسید اینکه با روی پا شوت بزنم که اگر توپ را گرفت و از دستش در رفت بتوانم دوباره به توپ ضربه بزنم، خوب دروازه بان هم توپ را لمس کرد و توپ به دستش خورد ولی وارد دروازه شد. از لحظه هایی است که از یادم نمی رود بخصوص تصویر از پشت دروازه که بسیار زیباست.

1373-55

من یادم میاید آن لحظه خوشحالی زدن گل ، یک حالت عصبانیت هم داشتی، اینطور نیست؟
خوب فشار روانی همانطور که گفتم بالا بود بخصوص برای من که بیست و یک سال بیشتر نداشتم  و کار و تمرین سختی که در طول ماههای قبل از جام جهانی داشتیم در زمان ایویچ که از سخت ترین دوران بدنسازی و بسیار طاقت فرسا  بود و شب ها بطور سینه خیز می رفتیم و می خوابیدیم و آن عصبانیت که شما ازش یاد کردی و درست هم میگی، بیشتر از آن روزهای سختی بود که داشتیم و آن گل مرا خوشحال کرده بود و از طرفی هم آن دوران سخت را تداعی می کرد. اما به هرحال  آن گل هیچوقت فراموش  نخواهد شد.
ایران دوباره صعود کرده و و میدونی که مشکلات فراوانی هم در حال حاضر وجود دارد. الان فکر می کنی این تیم به چه چیزهای احتیاج دارد؟

من همیشه اعتقاد داشتم اگر می خواهیم در جام جهانی تیم خوبی داشته باشیم ، بازیهای تدارکاتی بسیار مهم است تا تیم محک بخورد و ضعف ها پیدا شود و فرصت رفع آنها باشد تا تیم قابل قبولی داشته باشیم. فوتبال ما پتانسیل آن را دارد اما دیدارهای تدارکاتی خوب می خواهد که متاسفانه تا الان دو اردو ما کنسل شده و کاری انجام نگرفته است.
اگر فرصتی فراهم شود فکر میکنی می توانی در جام جهانی بازی کنی؟
من مدتهاست که خدا حافظی کردم و روی تصمیم خودم هم جدی هستم هر چند که در فوتبال حال حاضر در ایران بعضی ازهم دوره های خود من که یکسال هم از من بزرگتر هستند هنوز دارند بازی می کنند و جزو بهترین بازیکنان هم هستند. اما فکر می کنم بیشترین خدمتی که من شخصا می توانم بکنم کار در کارهای پایه است.
شما به عنوان سفیر فوتبال پایه انتخاب شدید ، نظرات در این باره چیست؟
بسیار خوشحال هستم که این انتخاب صورت گرفته است من خودم تمام دوره های فوتبال را از نونهالان تا تیم ملی در تمام رده ها گذارندم تا به تیم ملی رسیدم و شاید هم یکی از دلایل انتخاب هم همین بوده است که پله پله به تیم ملی رسیدم که بسیار هم مهم است. من به کشورهایی درآسیا سفر کردم و دیدم که با این که کشور بزرگی در سطح فوتبال آسیا نیستند اما خیلی دارند به فوتبال پایه توجه می کنند و اهمیت می دهند و برنامه ای که دارم این است که در کشور خودمان این توجه را به فوتبال پایه بالا ببرم، چون اگر همینطوری ادامه بدهیم در چند سال آینده مشکلات بسیار زیادی خواهیم داشت و بازیکنان ما فقر تکنیکی خواهند داشت و این سطح فوتبال را خیلی پائین می آورد. حالا قرار است فستیوال فوتبال را در رده سنی 6 تا 12 سال برگزار کنیم که اولین دوره آن هم قرار است در استان تهران برگزار شود تا استعداد ها را پیدا کنیم و آنها را توسط مربیان خوب تیم های پایه تعلیم بدهیم تا در چند سال آینده باریکنان خوبی داشته باشیم. برنامه ای هم در سطح مدارس داریم چون با تحقیقی که من کردم در مدارس حتی معلم ورزش هم نداریم و این بسیار درد ناک است و باید کاری بکنیم تا فوتبال در مدارس بین سن های پایین گسترش پیدا کند.
به عنوان یکی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران در بعد از انقلاب ، بهترین  بازیکنان تاریخ فوتبال ایران به نظر شما چه کیست؟
بدون شک پرویز قلیچ خانی بهترین است. من بازیهای او را ندیدم و او را از نزدیک نمی شناسم،  ولی شنیدم و حتی پدرم به من می گفت که کاملترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران بوده و به جز دروازه بانی در همه پست ها بطور رسمی بازی کرده است. فوتبال امروز دنیا احتیاج به چنین بازیکنانی دارد که توانایی این را داشته باشد که در پستهای مختلف بازی کند و ظاهرا پرویز قلیچ خانی چهل سال  پیش، جلوتر از زمان خودش بازی می کرده است.با اینکه قد بلندی نداشته اما سر زن بسیار خوبی بوده و با توجه به رکوردی که از حضور در المپیک  و بازیهای جام ملتهای آسیا و قهرمانی در آن دارد و صد در صد خصوصیات فنی اش، بدون شک بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران باید باشد . آرزو می کنم هر کجا هست شاد و سلامت باشد.
آخرین سئوال چه پیامی برای  خوانندگان مجله جوانان دارید ؟
برای همه این عزیز ان آرزوی موفقیت دارم و از شما هم بسیار ممنونم. موفق و پیروز باشید.
با تشکر از مهرداد مسعودی برای عکسها و ترتیب این مصاحبه….