1372-25

1372-26

بازیهای جام دوستی که سابقه  بیست و چهار ساله در کالیفرنیا دارد، امسال با حضور دو تن از بهترین بازیکنان ایران و آن نسل طلایی 98  یعنی کریم باقری و مهدی مهدوی کیا برگزار شد و فرصتی فراهم آمد تا با  این دو بازیکن بزرگ فوتبال ایران مصاحبه اختصاصی  برای مجله جوانان انجام بدهیم .
ابتدا با کریم باقری شروع می کنم . کسی که با کسب بالاترین امتیاز از بین بهترین‌های فوتبال سال ۸۷، مرد سال فوتبال ایران شد ،  همچنین وی در نظرسنجی سایت آمار و تاریخ فدراسیون بین‌المللی فوتبال (IFFHS) به عنوان دومین بازیکن محبوب جهان انتخاب شد .  کریم باقری را از سالهای دور می شناسم زمانی که در تیم جوانان بازی می کرد و برای مسابقات  قهرمانی جوانان آسیا  که در امارات و شهر شارجه انجام می شد ، کریم باقری با هیجده سال سن در دفاع وسط بازی می کرد و من هم خبرنگار اعزامی مجله دانش ورزش در آن مسابقات بودم و به یاد دارم که در آن زمان بعد پایان بازیها نوشتم کریم باقری با این خصوصیات فنی که دارد که باید یک پله جلوتر برود و هافبک دفاعی بازی کند. از آن زمان به بعد اوبه توصیه دیگر مربیان همین کار را انجام داد و به یکی از بهترین بازیکنان فوتبال بعد از انقلاب تبدیل شد.

1372-30

آیا از آن بازیها چیزی به خاطر داری ؟
بله یادم میادم مربی ما محمود یاوری بود و خدا رحمت کند مصطفی الهی را که تدارکات تیم را به عهده داشت و براستی که خدماتی زیادی برای بازیکنان فوتبال ایران کشید و جا دارد که از او یادی بکنیم .

براستی که فرد زحمت کشی بود و اکثر بازیکنان گذشته فوتبال ایران هم از او به نیکی  یاد می کنند . حالا  شما چطور شد که به آمریکا و شهر سن دیه گو آمدید؟
من الان سه ساله به خاطر بازیهای فوتبال ایرانیها تحت عنوان  جام دوستی به کالیفرنیا می آیم  و بسیار هم دوست دارم و سطح بازیها خوب است و در تیم  نیوجرسی  نیویورک که به همت حسام موسویان تشکیل شده به اتفاق مهدی مهدوی کیا بازی  می کنم. اکثر اینها با خانواده هایشان  اینجا هستند و محیط بسیاری خوبی است و فوتبال مثل همیشه باعث این می شود که همه در محیطی دوستانه با هم باشند.

تیم شما در رده سنی بالای چهل ساله ها  در این مسابقات اول شد  و گل پیروزی را هم شما از روی نقطه پنالتی زدید ، کیفیت بازیها را چطور دیدید ؟
من در طول این سه سالی که اینجا آمدم دیدم هر سال بازیها بهتر از سال پیش بوده و تیم ها قوی تر شدند و اصلا هم انتظار نداشتم ، اما باعث خوشحالی بود که دیدیم ایرانیها در این نقطه از جهان به فوتبال و بازی کردن اهمیت میدهند، آنهم در محیطی بسیار دوستانه و خانوادگی  و در شهر زیبای سن دیه گو که خیلی هم لذت بخش بود.

شما از بازیکنان خوب تیم ملی و آن نسل طلایی 98 بودید و من حتی یادم میاید که بزرگترین و بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران یعنی پرویز قلیچ خانی در مصاحبه ای با  صدای امریکا  حدود دو سال پیش، از شما به عنوان بهترین بازیکنان بعد از انقلاب یاد کرد. نظر شما در این مورد چیه؟
خوب  این باعث اقتخار من است که پرویز خان قلیچ خانی مرا بهترین  خطاب کند. او بدون شک بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است و من شنیدم که تنها پستی که بازی نکرد ، دروازه بانی بود ! یک بازیکن کامل از همه نظربود که نظیرش در بعد از انقلاب پیدا نشد. شاید اگر فیلمی از بازیهای او به جا مانده بود می توانست آموزش خوبی برای بازیکنان جوان باشد. تنها فیلمی که من دیدم همان صحنه گل به اسرائیل در تهران بود که ایران 2-1 بازی را برد و قهرمان جام ملتهای آسیا شد. به هر حال خیلی ممنونم از شما هم که یاد آوری کردی این افتخار بزرگی برای من است امیدوارم هر جا که هست شاد و سلامت باشد.

1372-29

تیم ملی هم به جام جهانی برای چهارمین بار صعود کرد ، به عنوان یکی از کسانی که خودت هم در جام جهانی بازی کردید بهترین خاطره ات از بازیها کدام است ؟
من فکر می کنم بهترین خاطره من حضور ایرانیها حالا چه به عنوان خواننده و هنرمند و همنیطور افراد معمولی دور بر تیم ملی بود و فوتبال باعث شده که همه ایرانیها با هم باشند.

آیا فکر می کنی این اتفاق در برزیل هم خواهد افتاد؟
من امیدوارم در برزیل هم با اینکه  از نظر مسافتی خیلی دور است ، بازهم ایرانیها حضور پیدا کنند و با هم باشند. این ذات فوتبال است که همیشه باعث اتحاد و دوستی ملتها بوده . همین بازیهای جام دوستی هم در شهر سن دیه گو در ابعاد خودش باعث همین ویژگیها بود و برای همین هم من که با اتفاق خانواده آمده بود بسیار لذت بردم و بازهم از همه دست اندکاران بخصوص دوست عزیزم حسام موسویان تشکر می کنم.

با توجه به اینکه فوتبال را کنار گذاشتی الان در ایران چکار می کنی؟
من قرار هست به عنوان کمک مربی در پرسپولیس باشم اما چون کارت مربیگری ندارم  فعلا  نمی توانم روی نیمکت بنشینم اما در صورت آماده شدن روی نیمکت خواهم بود تا کمکی به پرسپولیس کرده باشم.

به عنوان آخرین سئوال پیامی برای دوستداران خودتان و خوانندگان  مجله جوانان دارید؟
برای همه این عزیزان آرزوی سلامتی و موفقیت در زندگی دارم.هر موقع که در خارج از کشور ، در دبی و یا اروپا و الان که در امریکا هستم  همیشه مجله  جوانان را می خوانم و برای دست اندکاران این مجله و شما آرزوی موفقیت دارم.