1378-80

1378-63

امیر برادران
همایون بهزادی  گلزن افسانه ای دهه چهل فوتبال ایران، با عنوان “سرطلائی” دربستر بیماری است…
نسل امروز، همایون بهزادی  را که  گل‌های خاطره برانگیزی در دروازه های حریفان کاشت  ، نمی شناسند  !
اما قدیمی ها او را  از دورانی می دانند که دوران قهرمانان بود و پول همه چیز نبود و یا حتی هیچ چیز نبود!
همایون بهزادی  در دی سال 1320 درخرم آباد به دنیا آمد وفوتبال را از زمانی که  تنها 12 سال داشت در تيم‌هاي زيرگروه شاهين آغاز کرد. تيم‌هاي كودك شاهين، كولاك، سيمرغ و بالاخره بزرگسالان شاهين، مسير ترقي او بود.
همايون در17 سالگی  ( سال 1337 ) رهسپار تيم بزرگسالان باشگاه شاهين شد.
در خرداد سال 1341در جريان ديدار دوستانه تيم‌هاي ملي ايران و عراق، در حالي كه 20 سال  سن داشت پيراهن تيم ملي فوتبال را رسماً بر تن خود كرد و تا 10 سال صاحب اين پيراهن بود.
همایون بهزادی  درکنار  حمید شیرزادگان  دو مهاجم خط حمله تیم ملی ایران بودند، هر دو از شاهین، هماهنگی آن ها استثنائی بود، از همین رو شدند :  شیری  پاطلائی  و همایون سرطلائی !
دهه شصت میلادی در همه جهان سال های قهرمانان بود،  همزمان با همایون بهزادی  ،  جورج بست ایرلندی و پله برزیلی، اوزه بیو پرتغالی و بابی چارلتون انگلیسی هم بودند.  او زمانی در میان بزرگان فوتبال جهان به عنوان بهترین سرزن آسیا و افریقا انتخاب شد !
 در جام ملت هاي 1968 آسیا ،  آقاي گل شد. در 32سالگي سه گل براي پرسپوليس به تاج سابق زد.
پس از انقلاب ، همایون  بهزادی نیز مثل تمام ناموران  ایران  مورد غضب و کینه توزی  جمهوری اسلامی واقع شد و به جرم «ساواکی» حتی از حضور سرطلایی در ورزشگاهها  جلوگیری شد . همایون پیش از انقلاب کارمند نخست وزیری بود و همین باعث پرونده سازی توسط رژیم مذهبی برای این مهاجم بلند آوازه شده بود .
بهزادی را باید یکی از بهترین و بزرگترین  سرزنهای تاریخ فوتبال ایران دانست که از تکنیک و هوشیاری مثال زدنی برای سرزنی بهره مند بود .
در میان یادگارهای تصویری از همایون بهزادی باید گفت که عکسی از جدال او با دروازه بان هندوستان  روی جلد کیهان ورزشی به چاپ رسید که بهزادی با پروازی بلند و تماشایی روی دستهای دروازه بان هندی سر زنی می کند. این دیدار در راه المپیک 1964 توکیو برگزار شد که با پیروزی ایران و حضور در ژاپن همراه بود .
همایون بهزادی سالهاست با سختی روزگار را می گذارند و دریغ و حسرت بر مردمانی که گرفتار هوچی ها شده اند و بزرگان خود را نمی شناسند….
برای سرطلائی آرزوی سلامتی و طول عمر بیشتر داریم…

1378-65