1533-45

مهران تبیانی، یک هنرمند افتخارآفرین دیگر
بعنوان رهبـر ارکستـر در تاریخ یکشنبـه 6 نوامبـر
ارکستــرفیـلارمونیک بـورلـی هیلـز
را در UCLA, Schoenberg Hall رهبری می کند

هربار که یک ایرانی در نقطه ای از جهان افتخار تازه ای برای جامعه و در مجموع برای همه ایرانیان داخل و خارج ببار می آورد، بر خود می بالیم که نسل شگفتی آفرین و غرورانگیز ایرانی آینده ای را می سازد که چهره واقعی داخل ایران و ایرانی را برخ می کشد.
مهران تبیانی یک هنرمند ارزنده ایرانی است، که در تاریخ 6 نوامبر ارکستر فیلارمونیک بورلی هیلز را در صحنه یو سی ال ای رهبری می کند و در گفتگویی با جوانان رادیو و مجله جوانان گفت ارکستر فیلارمونیک بورلی هیلز، برای اولین بار است که به این شکل و بطور کامل در یکی از زیباترین سالن های یوسی ال ای Schoenberg Hall بروی صحنه میرود.
من بسیار مفتخرم که این ارکستر را رهبری می کنم و خوشحالم که بعنوان یک ایرانی، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ارکستر سمفونیک تمام کردم و اینک بعنوان رهبر ارکستر در مطرح ترین شهر جهان در لوس آنجلس و معتبرترین دانشگاه یوسی ال ای روی صحنه میروم و بدلایل مختلف، این رویداد در تاریخ ارکستر فیلارمونیک ثبت میشود. آثاری از سمفونی نیوورلد را در کنار قطعات دیگر اجرا می شود.
• با توجه به اینکه معمولا رهبری ارکسترفیلارمونیک، شاید رویای خیلی از آهنگسازان و رهبران ارکستر باشد، شاید خیلی ها ندانند که برجسته ترین و حرفه ای ترین نوازندگان در چنین ارکسترهایی می نوازند و اینکه می پذیرند رهبران خود را به هنرمندی بدهند که قبول اش دارند برکارشان ارزش می گذارند و شما نمونه چنین رهبرانی هستید، شما تحصیلات موسیقی تان را از کجا شروع کردید؟
– من واقعا به همکاران پیشکسوت خودم در این راه افتخار می کنم اینها بودند که موسیقی سمفونیک ارکسترال را بوجودآوردند، در آن حد محدود جامعه ایرانی، دروازه ها را گشودند، بیشترشان تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک داشتند، آهنگسازی کردند، رهبری کردند، هنوز هم رهبران مجرب در ایران داریم ولی من احساس می کردم جامعه ما نیاز به رهبری دارد که این رشته را بعنوان میجر دانشگاهی تحصیل بکند و این انگیزه ای بود که من به آن پرداختم و اولین بار دستیار آقای مشایخی رهبر ارکستر موسیقی مدرن، در 21 سالگی بودم و در 22 سالگی ارکسترسمفونیک و گروه کر 90نفره ای را در ایران بنام ارکستر اشرا تاسیس کردم و ده سالی هم از سال 96 تا 2001 رهبری ارکستر را می کردم و 7 سال پیش بود که به لوس آنجلس آمدم و در اینجا به تحصیل موسیقی در دانشگاه های امریکاپرداختم و بدلیل سابقه کار وحتی تدریس در ایران، همه مراحل به سرعت طی شد.
با توجه به همان بخش اول سئوال شما، وقتی یک رهبر ارکستر بروی سکوی رهبری می ایستد، همه آنها که بعنوان نوازنده حضور دارند، همه سوابق و توانایی و قدرت این شخص را بررسی کرده و با قبول و باور بر او، رهبری او را می پذیرند و من خوشحالم که این مراحل را به سرعت طی نمودم.
من در اینجا کنسرت هایی داشتم با ارکسترهای مختلف، کار کردم و قطعات خود را در آن اجرا می کردم مورد توجه بود، بعد از کلرادو، در نیویورک، با ارکسترهای مختلف کار کردم و بروی صحنه رفتم ولی نکته ای که وجود دارد این ارکستر جدید جایگاه دیگری دارد. من خوشبختانه رهبر این ارکستر فیلارمونیک برای سالها خواهم بود این آرزوی همه ماست که یکروزی در داخل ایران این برنامه ها را اجرا کنیم.

1533-46

• چه بخشی از موسیقی ما در این ارکستر شما قابل استفاده است؟
– وقتی ما می خواهیم از موسیقی سنتی مان در موسیقی سمفونیک استفاده کنیم ولی باید آهنگسازانی در ایران برخاسته باشند که از احساس ایرانی خودشان استفاده کرده باشند، قطعاتی که رنگ و بوی و خاصیت ایرانی داشته باشند ارائه بدهند ما با توجه به سابقه تاریخی، تعداد آهنگسازان مان اندک است و حضورشان در موسیقی جهانی، یا همان موسیقی کلاسیک کمرنگ بوده، مثل خیلی چیزهای دیگرمان در عرصه جهانی حضور نداشتیم به همین دلیل همه آثار سنتی خود را به اشتباه نام کلاسیک دادیم و گروه های کوچک را ارکستر نامیدیم، ولی چنین نیست، من بعنوان رهبر ایرانی تلاشم این است که در آینده از قطعات آهنگسازانی که کارشان حس و حال شرقی دارد، اجرا کنم.
• در برنامه یوسی ال ای درتاریخ 6 نوامبر آیا آثاری از موسیقی ایرانی هم اجرا می شود؟
– در این کنسرت اثری از آهنگسازان ایرانی اجرا نمی شود. ولی قطعات طوری انتخاب شدند که حس و حال ایرانی هم دارند چون فضای این کنسرت برای ایرانیان هم دلپذیر خواهد بود ولی می کوشم در آینده چنین امکاناتی را فراهم سازیم.
• شما نوازنده های ارکستر را انتخاب می کنید؟
– من در 6 ماه اخیر 500 تقاضا دریافت نمودم که از میان آنها از 60 نفر که تقریبا بیش از نیمی از آنها دکترای خود را از دانشگاههای مختلف گرفتند امتحان کردم که بقیه هم مدرک فوق لیسانس و مستر دارند.
کنسرت در حد بسیار بالایی اجرا میشود، همه نوازندگان دکترای ساز خود را دارند مثلا نوازنده کلارینت ما دکترا دارد، که شاید خیلی ها باور نداشته باشند.
• انتظار شما از جامعه ایرانی چیست؟
تصور خیلی ها این است که ما در کنسرت های سمفونی و کلاسیک حضورنداریم، درحالیکه چنین نیست، ما همیشه ارتباط تنگاتنگی با موسیقی داشتیم و موسیقی برای ایرانیان نردبانی برای تقویت روحیه شان بوده و فرزندان شان را برای تعلیم موسیقی تشویق می کنند و توصیه می کنم ایرانیان به این برنامه ها بیایند و ببینند که با حس و سلیقه شان کاملا هماهنگی دارد.

1533-47