1670-18

• آثار بسیار بزرگ و جذابی از شما وجود دارد، هنرمند بی ادعایی که میتواند بسیار هم ادعا داشته باشید.
– سپاس از شما و مجله جوانان که برای من این امکان را فراهم کردید که بتوانم با مخاطبان شما در ارتباط باشم.
• یکسال پیش گفتگویی که با شما داشتیم خیلی مورد استقبال قرار گرفت، در اروپا و حتی در ایران و ژاپن و استرالیا وحالا سالگرد این گفتگو را با آهنگ های جدید شما سپری می کنیم، آهنگ های جدیدی که خودتان شعر و آهنگ هایش را ساخته اید.
– من طی این یکسال سه آهنگ برای ترانه درست کردم. ترانه ای هم برای بچه های سرطانی محک آماده کردم. خانم شهلا سرشار به تازگی موزیک ویدیوی جدیدی از من ارائه دادند به نام فرشته همینطور از رادیو نوا تشکر می کنم، آهنگ رنگ قرمز که تنظیم آن را مسعود همایون برعهده داشتند. آهنگ قبیله عشق که هانی یزدانی آن را تنظیم کردند. و تقدیم به تو که تنظیم آن را روما کانیان برعهده داشتند. ترانه بچه های سرطانی محک را شاهین یوسف زمانی تنظیم کردند.
• موفقیت شما در سوشیال میدیا زیاد است چرا کنسرت نمی گذارید؟
– من تاکنون موفق نشدم پروموتر پیدا کنم، من خودم در موقعیتی نیستم که بتوانم هزینه های کنسرت را تامین کنم. به هرحال این نگذاشتن کنسرت هم باعث نشده است که من موفق نباشم و درجا بزنم. ترانه هایی که بیرون می آید، با توفیق روبروست. ترانه ها می توانستند تا سال ها در کشوی میز من باشند، اما حالا آن ها ارائه می شوند. شهلا سرشار در یک شرایطی است که با رفتن مهستی و هایده که یک کمبودی احساس می شد جبران می کند ما باید هنرمندان خودمان را پشتیبانی کنیم و ترانه هایی که من می نویسم به نوعی خدمت به جامعه و فرهنگ و هنر ایران زمین است.
خودم تعجب می کنم که برای آثارم دوستان زیادی در اینستا گرام، پیدا کردم که سنشان حتی کمتر از سی سال است و یکسال ونیم اخیر نزدیک به 50 هزار نفر رسیده اند، از همه آنها ممنون هستم، نسل جوانتری هستند که در اینستا گرام از من سئوال می کنند و ترانه ها را گوش می دهند ودرباره آن ها با من بحث می کنند. خدا را شکر واقعا با آنها احساس خوبی دارم.
• احساسی که شما در مورد نسل جوان دارید، مخصوصا درداخل ایران که ترانه های شما را گوش می کنند فکر می کنید خواسته هایشان چیست، دنبال چی می گردند، آیا ترانه مهم است، موزیک مهم است، اجرا مهم است، عاشقانه بودن مهم است؟ واساسا شما چه احساسی نسبت به این مخاطبان دارید؟
– من احساس می کنم نسلی که به آهنگ های من گوش می کنند وسواس بیشتری دارند. آهنگ خوب را پشتیبانی می کنند و آهنگ های خراب را هم با کامنت هایی که می گذارند، به شما گوشزد می کنند که ما امروز چه چیزی می خواهیم و چه چیزهایی نمی خواهیم. یا حتی من اعتقاد دارم که اگر حرمت خواننده حفظ شود، نویسنده، تنظیم کننده، و همه اعضای یک گروه موسیقی، می توانند بهترین ها را ارائه بدهند. به من حتی می گویند که چرا آهنگ های سنتی نمی خوانم؟ منظورم از آهنگ های سنتی آهنگ هایی هستند که در موقعیتی که خوانندگان خوب سنتی خودمان را از دست دادیم کمبود به وجودآمده است.

1670-19

1670-20

• سلیقه ها دگرگون شده است. نسل تازه خواسته هایی دارد که با قدیمی ها هماهنگ نیستند. این نسل تازه به موسیقی آگاه هستند و نکته ای که مهم است این ها کلاسهای موسیقی گذرانده اند و حتی تعلیم دیده اند و اینها با این سن و سال کم می توانند منتقدین خوبی باشند. شما با توجه به اینکه در نوجوانی وارد امریکا شده اید و در اینجا بزرگ شده اید، بیشتر این رابطه را درک می کنید.
– همینطوره. من از انتقاد سازنده ناراحت نمی شوم، اگرمخاطبان از من انتقاد نکنند و نگویند که چه نوع کاری را دوست دارند، من برای چه کسی می خوانم. وقتی قراره مخاطب ارتباط برقرار نکند این ترانه ساختن ها و تنظیم ها و خواندن ها چه معنایی دارد. مثل یک نقاشی می ماند که هیچوقت دیده نشود و یا نمایشنامه ای که هیچوقت اجرا نشود. بنابراین من خوشحالم از کسانی که انتقاد می کنند و به من کمک می رسانند. شما، خانم پری اباصلتی، نیما و تنظیم کنندگان کارهایم و کسانی که ترانه ها وآهنگ های مرا خوانده اند، این ها بیشترین کمک را به من کرده اند. خانم گوگوش، خانم شهلا سرشار.
• شما خودتان هم صدای گوگوش را دوست داشتید، وقتی که با هم کارکردید چه احساسی داشتید؟
– من بهترین دوران کاری ام چه در ایران، و چه در اینجا، از گوگوش خاطره دارم و با این خاطرات در دوران نوجوانی و جوانی از ایران آمدم. فقط آن آهنگ ها خاطرات من هستند وقتی خانم گوگوش به من زنگ زدند، حتی باورم نمی شد. فکر نمی کردم که ایشان آهنگ مرا بخوانند و با این انتخاب ایشان به من فهماندند که کارم درست است. به من اعتماد به نفس داد که من توانستم ادامه بدهم و البته همیشه جا برای بهتر شدن هر پروژه ای وجود دارد.
شهلا سرشار تمام آهنگهایش در دستگاههای موسیقی ایرانی است. اولین آهنگی که ایشان خواندند آسمان ایران بود. وقتی با ارکستر بزرگ کاظم عالمی دوباره سازی شد، پیش خودم گفتم پس من می توانم آهنگ هایی هم در دستگاه های موسیقی ایرانی کار کنم. حتی اگر تعداد کمی باشند که به من بگویند کارم درست است من راضی هستم.
• اهمیت در این است که آدم های حرفه ای وارد این عرصه شوند.
– همینطور است. کار با یک تیم حرفه ای بسیارتاثیرگذار است.
• غیر از گوگوش چه خوانندگان دیگری از سالهای نوجوانی و جوانی برایتان خاطره انگیز هستند؟
– وقتی که من از ایران آمدم، در چمدان همراهم بیشتر از هر چیزی کاست ترانه ها بود خوانندگانی که دوست داشتم. یک کاست فقط مربوط به گوگوش بود. بقیه از خوانندگان مختلف مثل فرهاد که خیلی صدای ایشان را دوست داشتم. مارتیک ، خانم هایده، خانم مهستی وهمینطور خانم حمیرا که در دستگاههای موسیقی سنتی ایرانی می خواندند. حتی محمودی خوانساری که من ترانه هایشان را گوش می کردم. این کاست ها را تا لحظه ای که کار می کردند من گوش می کردم.
• یکی از بهترین آهنگ هایتان را گوگوش خواند؟ گوگوش شناخت خوبی در مورد موسیقی و شعر دارد.
– ایشان خیلی هم قشنگ این آهنگ را اجرا کردند. روزی که من رفتم پیش ایشان، به من گفت بنشین تا این آهنگ را برایت بخوانم. وقتی خواند من شروع کردم به گریه کردن، چون هیچوقت فکر نمی کردم درعمرم یک جا بنشینم و گوگوش آهنگم را برای من بخواند. واقعا زیبا بود.
اتفاقا وقتی از خانه ایشان بیرون می آمدم یک مجسمه ای که باز می شد، مثل یک ویولونسل به من هدیه دادند به عنوان یادگاری. که بخش مهمی از خاطرات من شد.
• ستاره یا نوستاره ای را در زمینه موسیقی می بینید؟
– آهنگ های خیلی قشنگی از ایران می آید که من می شنوم، ولی هنوز مورد خاصی را نمی توانم نام ببرم. بچه های جدید وقتی به اینجا می آیند درگیر زندگی و امورات زندگی و مشکلات اینجا می شوند، ولی زود بخاطر مشکلات و نداشتن پشتوانه در اینجا به بن بست می رسند. من تا جایی که توانسته ام همراه با آن ها بوده ام بطور کلی خیلی ها با رویا وارد امریکا می شوند.
• آیا تحصیلات موسیقی هم دارید؟
– من هنرستان عالی موسیقی رفتم، البته تمام نشد و نیمه کاره رها کردم، اما همان به من کمک کرد. من پیانو میزنم و ساز اختصاصی من پیانو هست و این خیلی به من کمک می کند. ملودی آهنگ ها را در می آورم، دردستگاه های ایرانی فقط به صورت ذهنی کار می کنم، پاپ را روی پیانو پیدا می کنم. خواننده ای که نتواند ساز بزند و نت نشناسد دچار مشکل می شود. خوشبختانه من تا حدودی به این ظرایف آشنا هستم، البته خوانندگانی هم داشتیم که این ها را نمی دانستند، اما به خاطر عشقی که داشتند و اساتیدی که به آنها کمک می کردند موفق شدند. ما موسیقی غنی و خوبی داریم.
• چرا آغاسی و سوسن درجامعه آن دوره مطرح شدند؟
– من فکر می کنم کلام وترانه های آنها خیلی نزدیک به زندگی توده های مردم بود الان من متاسفم که بازخوانی از کارهای آنها نمی شود.
من فکر می کنم جامعه هنری و موسیقی ایران درخت بسیار بزرگی است با شاخه های زیاد که باید همه این نوع موسیقی باشد، الان بچه ها رپ می خوانند، اشکالی ندارد. از قدیم هم در ایران بوده است.