1640-14

1640-7

در طی 40 سال گذشته شاهد طلوع نوستارگان بسیاری در عرصه موزیک بودیم، که بجز تعداد انگشت شماری بقیه زود افول کردند و رفتند. انگار هرگز نیامده بودند، آن تعداد کمی که ماندند، توانایی ها و خلاقیت هایی داشتند و برخی با توجه به جنس ترانه ها و آهنگها و تنظیم ها وبرخی بدلیل چهره دلنشین و صدای نسبتا خوب، و عده ای به دلیل تبلیغات گسترده و حساب شده و برخی امتیازات هنری، در صحنه هنر موزیک ماندند، ولی از همان تعداد هم بجز چند نفر، بقیه در طوفان و هجوم تکنولوژی های جدید و صحنه های عریان سوشیال میدیا گم شدند.
در چنین موقعیتی گل کردن، بر دلها نشستن و ماندگار شدن آسان نیست. در چنین شرایطی نو ستارگانی چون ندا پاترا که از نوجوانی در مکتب اساتیدی چون اسفندیار منفردزاده و کاظم عالمی تعلیم دیده اند و هیچ شتابی برای روی صحنه آمدن و جنجالی شدن و به شهرت رسیدن ندارند کم داریم. ندا پاترا در امریکا بزرگ شده و به کالج و دانشگاه رفته و با حوصله به فراگیری موسیقی و آواز پرداخته، در هر کنسرت بزرگ ایرانی و بین المللی حضور داشته، از هر رویداد هنری تجربه اندوخته و در نهایت جوانی پا به عرصه هنر گذاشته است.
با ندا پاترا که سخن میگوئی، از اطلاعات و دانش او درباره بزرگان شعر و ادبیات، درباره تاریخ سرزمین مادری اش، شگفت زده میشوی. ندا پاترا با کتاب همراه است و با موسیقی زندگی می کند، به موسیقی کلاسیک، به اپرا، به موسیقی روز جهان، به خوانندگان مدرن روز گوش می کند، در کودکی به کلاس های باله رفته و در سالهای اخیر نزد معلمین شوی بزرگ Dancing With The Stars چونElena Grinenko تعلیم رقص های مختلف دیده و با طراح رقص بین المللی جاناتان دیویس (J.D) تمرینات زیادی داشته.

1640-9

1640-10

به گفته صاحبنظران موسیقی، صدایی دلنشین و تاثیرگذار و متفاوتی دارد. صدایش به هیچکس شبیه نیست و به همین دلیل از دیگران متمایز می شود. خود می سراید، خود ملودی خلق می کند، خود می نوازد. با اساتید فن مشورت می کند، تجربه می گیرد و تلاش می کند رو به تعالی برود.
ندا پاترا در آغاز فعالیت های هنری خود، شاپرک اولین ساخته پراحساس خود را با صدای دلنشین خود و تنظیم شوبرت آواکیان بروی سوشیال میدیا و شبکه های تلویزیونی روانه کرد. خود می گوید من ابتدا تحت تعلیم استاد اسفندیار منفردزاده قرار گرفتم، و بعد از سفرش به اروپا، همکاری با بابک افشار آهنگساز با سابقه را شروع کردم و یک آلبوم کامل تهیه نمودیم ولی بدلیل مشغله فراوان تحصیلی من در دانشگاه، امکان ارائه آن آلبوم پیش نیامد.
ندا پاترا می گوید بخاطر عشق به زمینه های مختلف هنر در دوران دانشگاه، رشته هنر بازیگری را دنبال نمودم و مرتب روی صحنه تئاترهای دانشگاهی بودم و برای خود کارنامه ای ساخته بودم، بدنبال آن به عشق بزرگ خود موسیقی روی آوردم و بدون ادعا به سرودن ترانه و ساختن ملودی پرداختم و وقتی آماده شد از چهره نامدار دیگر موسیقی کاظم عالمی برای تنظیم چند اثر و ادریس فروغی تنظیم کننده و شوبرت آواکیان چهره سرشناس کمک گرفتم و شوبرت به یاری من آمد.

1640-11

1640-13

من شاپرک را با همه قلبم، دلم، ذهنم و احساسم سرودم و ساختم و آنچه تحت تاثیر سالهای گذشته زندگیم بود به ترانه مبدل کردم و با مردم قسمت کردم. من درواقع شاعر نیستم، من با مردم حرف می زنم، درد دل می کنم و همصدا می شوم.
دوتا شاپرک بودیم
توی جنگلای دور…
ندا پاترا که در چند نمایش و اپرا و فیلم ظاهر شده می گوید:
من در زمان تحصیل در دانشگاه در تئاتر فعال بودم، در چند فیلم کوتاه بازی کردم، در یک فیلم سینمایی شرکت کردم و درجامعه ایرانی تحت نظر استادی چون پرویز صیاد تعلیم دیدم کار با استاد پرویز صیاد، یک دوره کلاس های آموزشی وتجربی بود. حضور در برنامه موسیقی کلاسیک با همکاری ابی قاسمی موزیسین معروف نقش هایی را اجرا کردم و فرصتی است که سپاس صمیمانه ای از سیامک پویان موزیسین با سابقه دارم بخاطر معرفی من به ابی قاسمی.
ندا پاترا که بعنوان یک نوستاره جسور، سنت شکن و نوگرا با خلاقیت های دور از انتظار شناخته شده، یک آلبوم پربار با 8 شعر و آهنگ با همکاری شوبرت آواکیان از یکسال و نیم پیش آغاز کرده که تا امروز دو اثر را بروی یوتیوب و سوشیال میدیا و رسانه های ایرانی ارائه داده و سومین اثر در راه است.
دومین کار شنیدنی و زیبای ندا پاترا «ستاره دنباله دار» است، که موزیک ویدیوی آنرا با بهره از بعضی فوتیج های کوجی، توسط کمپانی AR Film به مدیریت و کارگردانی «آکام» ساخته که پر از تفاوت و نوگرایی است.
ندا پاترا درباره ستاره دنباله دار میگوید: تحت تاثیر بعضی دوستان ظاهری، اطرافیانی که زندگی شان با غیبت و شایعه سازی می گذرد و بسیاری از زندگی ها را از هم می پاشند، دلم پر بود با دوستان یکرنگ حرف میزدم و میگفتم البته در پشت این تاریکی ها و کینه جویی ها و ویرانگری ها، دوستان راستینی هم وجود دارند که چون ستاره می درخشند چون ستاره دنباله دار که در دل تاریکی آسمان با نور خود چشم ها را خیره می کنند و باهمان احساس، ستاره دنباله دار را سرودم به همه آنها که با ضربه های هولناک آن گروه ویرانگر کمر خم کرده بودند تقدیم کردم.
ندا پاترا درباره سومین سروده خود و ملودیهای زیبایی که به آن آمیخته، توضیح نمیدهد و می گوید در هفته های آینده درباره اش سخن خواهم گفت چون این اثر نیز با خود پیام های ویژه ای دارد.