1322-46

1611-9

فیلم های ترسناک هالیوود، معمولا پر از صحنه های دلهره آور و خون آلود است که 70 درصد به هم شبیه هستند و بسیاری از تماشاگران با دیدن اولین صحنه ها و رویدادها، تمامی فیلم را پیش بینی می کنند. یک دوره از سینما، فیلم های دلهره آور کلاسیک ساخته آلفردهیچکاک که سبب تحول در این صنعت پولساز شد، بعد فیلم های مدرن ترسناک چون Scream و شبیه به آن روی پرده آمد، ولی به مرور فیلم های ترسناک در قالب اثری میخکوب کننده در آمدند. حالا بعد از مدتها شاهد یک فیلم ترسناک با همه خصوصیات حرفه ای هستیم، فیلم A Quiet Place، آنچه را که بتواند تماشاگر را روی صندلی سینما نگهدارد، او را از هرگونه حدس و گمان و پیش بینی باز دارد با خود دارد. فیلم براساس کتاب کورمک مک کارتی ساخته شده، که قبلا کتاب معروف او با ساخت فیلم No Country For Old Men را با حضور حاویرباردم و تامی جونز دیده ایم.
فیلم داستان یک خانواده گریخته از ویرانی های شهر و پناه به یک منطقه آرام دور از شهر است، که بنظر می آید دنیا به آخر رسیده، فروشگاه ها ویران شده، غذای کافی در دسترس نیست، در این میان یک موجود عجیب که نسبت به صدا حساسیت دارد، به آدم ها حمله می کند در تعقیب آنهاست.

1611-10

1611-11

جان کراسینسکی بازیگر سریال Office که قبلا دو فیلم در سالهای 2009 و 2016 (Hollars) را کارگردانی کرده، این بار با حضور همسرش امیلی بلانت فیلم را ساخته و از همان آغاز متوجه هوشمندی و آگاهی های حرفه ای او میشویم، او با بهره از زوایا، عوامل و رویدادهایی فیلم را به جلو می برد که تماشاگر هر لحظه چون قهرمانان فیلم در انتظار حادثه ای خونبار است.
فیلم به دلیل همان سکوت های اجباری، از دیالوگ زیادی بهره نمی برد، ولی موسیقی مارکو بلترامی به هیجان و حرکت صحنه ها بسیار کمک می کند، فیلم در نهایت صحنه های هولناک و تکان دهنده و غیرقابل پیش بینی، نیازی به بیرون آوردن ماده عقرب از دهان و شکم قهرمانان فیلم ندارد و در ضمن تماشاگران تا آخرین لحظه ها هم توانایی پیش بینی داستان را ندارند.
شخصیت مادر (امیلی بلانت) حامله، شخصیت پدر (جان کراسینسکی) چنان حساب شده تنظیم شده اند و با شخصیت دختر بزرگ ناشنوای خانواده (سیموندز) و جر و بحث و درگیریهای آن هماهنگ پیش میرود، که گاه تماشاگر می خواهد قهرمانان فیلم را کمک کند.
فیلم با وجود دلهره آور بودن، از صحنه های عاطفی واحساسی نیز برخوردار است، در آن موجی از احساسات مادرانه و پدرانه و فداکاری خانوادگی نیز به چشم می آید و همین چاشنی فیلم شده و سبب جلب توجه نسل جوان سینمارو.
بازی همه بازیگران خوب و حساب شده قابل تعمق است، از خود جان تا همسرش امیلی، تا بازیگر نوجوان لیلی سنت که هم آوا پیش میروند و فیلمی که با بودجه کم تهیه شده، به لیست 10 فیلم پرفروش به بالای 100 میلیون میرسد و راه آینده جان کراسینسکی را درهالیوود هموار می کند.

1611-12

1611-13