1322-46

1559-24

1559-25

همزمان با نمایش فیلم Promise دهها هزار نفر از ارامنه جلوی کنسولگری ترکیه در لس آنجلس و صدها هزارنفر دیگر جلوی سفارتخانه های این کشور دست به تظاهرات زدند ولی هنوز دولت ترکیه رسما این قتل عام فاجعه آمیز میلیونی را نپذیرفته است. درحالیکه این فاجعه را دولت عثمانی در سال 1914 آفرید.
فیلم Promise ماجرای قتل عام میلیونها تن از ارامنه را از دیدگاه احساسی دنبال می کند، به قصه یک دانشجوی پزشکی بنام مایکل (اسکارایزک) می پردازد که با یک معلم رقص بنام آنا (شارلوت لی بان) آشنا میشود، که با تکیه به ریشه های فرهنگی و تاریخی خود قصه عاشقانه ای را رقم میزنند، درواقع عشق مثلثی که آن سوی قصه کریس دوست پسر آنا، که یک خبرنگار عکاس امریکایی است و نقش او را (کریستین بیل) بازی می کند و این سوی آن مایکل و آنا هستند، قصه ای پراحساس و همراه با هیجان و حادثه. کریس یک خبرنگار عکاس شجاع است که واقعیت های این فاجعه را به گوش و چشم جهانیان می رساند وحتی تا لبه تیغ اعدام هم بدون واهمه پیش میرود. در عین حال کریس با مایکل بر سر تصاحب قلب آنا با هم رقابت دارند ولی در تنگناها رفیق هم هستند.
فیلم به بی پناهی ارامنه و آشوریها در این مرحله از فاجعه خونین قرن می پردازد، به خشونت و قتل عام بدون دلیل موجه قانونی و تاریخی عثمانی ها اشاره دارد، به اینکه برای آنها چون نازی ها هیچ کودک و زن پیر و بیمار و علیل و جوان فرقی ندارد و در جریان فرار این قربانیان، با یاری کریس کشتی های فرانسوی در ساحل لنگر می اندازند و صدها کودک و جوان و پیر را نجات می دهند و حتی در آن مرحله هم خمپاره های عثمانی بسوی آنها شلیک میکنند و بسیاری را قربانی می کنند.
دیدن شهره آغداشلو ستاره هنرمند و نامدار ایرانی در فیلم و در نقش یک مادر شجاع و پراحساس که خانه خود را، خانه امن پناهندگان می کند و شاهد مبارزه پسرش مایکل در مقابله با عثمانی هاست، بسیار تاثیرگذار است.
شهره اخیرا در هر نقشی قابلیت های هنری خود را نشان میدهد و هرسال قدمی به جلو بر می دارد به شهره در این فیلم نقشی سپرده اند، که با کارکتر او هماهنگ است و در نهایت جسارت و احساس پاک مادرانه، از جان مایه می گذارد.
این فیلم که با همت و سرمایه گروهی از ارامنه با بودجه 100 میلیون دلاری ساخته شده، بدلیل ساختار حرفه ای و بازیگران صاحب نام، اینروزها در سراسر جهان تاثیر واقعی خود را گذاشته است چرا که در تمام این چند سال گذشته، هیچگاه هیچ مقامی در صدد عذرخواهی و دلجویی از ملت ارامنه و آشور برنیامده و تسکین بر درد کهنه آنها نگذاشته است و مسلما این فیلم چون دهها فیلمی که درباره فاجعه کوره های آدم سوزی هیتلر ساخته شده، چشم جهانیان را بروی این رویداد خونبار تاریخی باز می کند.
خوشبختانه بازیگران خوب فیلم چون کریستین بیل و اسکار ایزک به جلب توجه بیشتر تماشاگران کمک کرده و از سویی کارگردان فیلم تری جورج با کارنامه درخشان خود در فیلم هایی چون: The Boxer / Hotel Rwanda / Some Mother’s Son به اعتبار این فیلم کمک می کند.
نمایش فیلم با تظاهرات سراسری ارامنه، با نقدهای مختلف، با بررسی تازه آن فاجعه از دیدگاه های تازه، به حقانیت این مردم ستمدیده مهر تائید میزند و مسلما کتاب ها، مقالات، گزارشات، فیلم ها و سریال ها در زنده نگهداشتن این برهه خونین تاریخ زندگی ارامنه و آشوریها را نقش دارند. در کنار آن، تائید چهره های جهانی ارمنی تبار چون شر و شارل آزناوور و در ضمن کارداشیان ها نیز تاثیر تازه ای بر شناساندن آن حوادث تاریخی دارد.

1559-26

1559-27

1559-28

1559-29

1559-30

1559-31