1322-46

Untitled-15

این فیلم قصه سلاطین قمار بروی آن لاین On Line است، ریچی فارست یک دانشجوی دانشگاه پرینستون، برای تعهد هزینه های تحصیل خود، به قمار آن لاین می پردازد و سبب تشویق دانشجویان دیگر وسرانجام مواخذه مسئولین دانشگاه میشود. او معتقد است این نوع قمار، با هدف ادامه تحصیل، جنبه های مثبت دارد.
ریچی فارست که نقش اورا جستین تیمبرلیک بازی میکند برای یک انقلاب بزرگ در زندگی خود، تصمیم می گیرد به کاستاریکا برود و با سلطان و با رهبر گنگ های قهار بروی آن لاین مقابله کند، به سراغ  ایوان بلاک میرود که نقش او را بن افلک بازی میکند، آوازه ایوان به سراسر جهان رسیده است و ریچی برای رسیدن به یک برد چند میلیونی  و شکستن طلسم ایوان در اصل از جان خود می گذرد، چون خوب می داند آن سوی چهره ایوان، یک جنایتکار بین المللی پنهان است، که نه تنها اف بی آی بلکه پلیس بین الملل درصدد شکارش هستند، ولی امکان دسترسی به او را ندارند.
از «بردفورمن» کارگردان فیلم، قبلا فیلم Lincoln Lawyer را با شرکت متیو مک کاناهی دیده ایم که نشان میدهد برد فورمن عاشق کاراکترهای خود می شود و از آنها یک بت می سازد.
وقتی به دیدن این فیلم میروید توقع نداشته باشید بن افلک Argo و یا The Town را ببینید، چون شخصیت ایوان بلاک، یک شخصیت ضد قهرمان است، که از همان اولین صحنه ها براحتی احساس می کنید، لباس اش به تن بن افلک نمی نشیند. چهره محجوب بن که حتی در  فیلم های اکشن نیز، مشهود است. با چنین نقشی که دشمنان خود را جلوی چشمان خود به سوسمارها می سپارد هماهنگی ندارد. همین بلا سر جستین تیمبرلیک هم آمده، او هم شخصیت گم کرده ای در فیلم دارد. بظاهر قهرمان فیلم است، ولی حتی در نهایت قهرمانی دلچسب نیست، هر دو بازیگر با همه تلاش، در ایفای نقش های خود درمانده اند. فیلم اکشن است ولی از همان نوع اکشن های امریکای جنوبی که فضایی تکراری و آدم های تکراری دارد، انگار در امریکای جنوبی، حتی یک آدم سالم و مهربان وجود ندارد. از پلیس تا مامورین ویژه، تا دوست و آشنا، همسر، معشوقه، برادر و پدر، قابل خریداری هستند.نقش آنتونی مکی بعنوان یک مامور اف بی آی، یکی از بی خاصیت ترین نقش هاست، چون جز زدوبند چیزی رو نمی کند.گما ارترنون در نقش «ربکا» زنی پرقدرت ومدیر و قابل اطمینان، خیلی زود بلاتکلیف میشود، تماشاگر نمی فهمد او براستی زنی وفادار است یا خیانت پیشه؟ زنی پر قدرت است یا عروسکی در دست ایوان و دارودسته اش؟
فیلم سرگرم کننده است، انتظار بازی درخشان، سوژه ای استثنایی را نداشته باشید، ولی اگر بدنبال فیلم اکشن می گردید، به سراغ این فیلم بروید.

Untitled-16

سالها می گذرد، تا فیلمی از دیدگاه اکثر به قریب به اتفاق منتقدین، یک اثر قابل بررسی و مرور و گاه تقدیر و ستایش باشد و اینک فیلم Gravity  یا «جاذبه» این چنین شده است.
فیلمی درباره دو فضانورد، یکی پخته و با تجربه و استاد درکار خود، یکی در اولین سفر فضایی اش، در نهایت دلهره وترس می کوشد تا شجاعت زنانه اش را به تثبیت برساند. مت کوواسکی که جورج کلونی نقش او را بازی می کند یک فضانورد آزموده و با تجربه است  و راین استون (ساندرا بولاک) یک فضانورد جوان  یک مدیکال انجینیر است هر دو شجاع و از جان گذشته اند، تا آنجا که وقتی ناسا به آنها خبر میدهد یک سفینه منفجر شده روسی در مسیرشان قرار دارد، همچنان به ماموریت خود ادامه میدهند.
فیلم در حالیکه در مسیر اکشن حرکت نمی کند، ولی هیجانات خاص خود را داردو تماشاگر خیلی زود خودرا در فضا، در کنار آنها می بیند. بطوری که در لحظه کمبود اکسیژن برای «استون» تماشاگر غرق شده در فیلم، احساس تنگی نفس می کند.
اکثرمنتقدین می گویند فیلمی در حیطه فضاساختن، به آن هیجان وشور دادن، فیلم  را بامفهوم و معنا و هدف خاص همراه کردن با تکنیک درست و حرفه ای اندازه گیری های دقیق فضایی پیش رفتن بسیار مشکل است که البته جوناس کوارون (پسر) و آلفونسو کوارون (پدر) از 4 سال پیش که طرح این فیلم را ریختند و فیلمنامه ها نوشتند چنین عکس العملی را پیش بینی می کردند خصوصاکه حوادث فیلم با حضور دوبازیگر در نهایت یک بازیگر (ساندرابولاک) در فضای لایتناهی می گذرد و خبری از حوادث حاشیه ای نیست.
آلفونسوکراون که قبلا با فیلم های Children of Men و Harry Potter توانایی اش را نشان داده، گیشه و زمانه را می شناسد و نکته مهم اینکه 90درصد تماشاگران جوان ونوجوان فیلم را پسندیدند و فیلم 3 هفته ای است که بر صدر جدول پرفروش ها نشسته است، جالب اینکه بدانید جمز کامرون سازنده تایتانیک و آواتار هم فیلم را تحسین آمیز خوانده است.
فیلم به ساندرا بولاک تعلق دارد چون جورج کلونی در همان بخش اول فیلم، با گم شدن در فضا بکلی از صحنه خارج میشود. کلونی همچنان جذابیت های بازیگری خود رانشان میدهد، همان فضانورد کارکشته و از جان گذشته است، ولی ساندرا بولاک که با فیلم Heat تابستان امسال را تسخیر کرد، در این فیلم اعجاز می کند، بازی درخشان او، تماشاگر را به این باور می رساند که با خود راین استون روبروست و با او همدردی و همراهی می کند.
تکنیک فیلم، مهندسی فیلم پرداخت صدای فیلم در فضا، بجرات فنی ترین و حرفه ای ترین فیلم فضایی ساخته شده است بطوریکه حتی فضانوردان هم به آن اذعان دارند.
فیلم مفهوم تنهایی مطلق را در فضا، که درواقع انسان تنها را که در لحظاتی هیچ پناه و تکیه گاهی ندارد نشان میدهد اینکه براستی در چنین موقعیتی یک انسان گرفتار با چه امیدی پیش میرود و چگونه آینده را می بیند، در آنجا که حتی صدای او را هیچکس نمی شنود.
فیلم از هم اکنون کاندیدای اسکار است، ساندرا بولاک برای یک اسکار دیگر کمین کرده و جورج کلونی نیز امیدهایی در دل دارد و آلفونسو کوارون نیز با خوشحالی به اسکار چشم دوخته است.

Untitled-17