1322-46

1376-20

دیدار از فیلم هایی چون کاپیتان فیلیپز و گراوتی (جاذبه)، این امید را در دل عاشقان راستین سینما بوجود می آورد که در دنیای سینمای کامپیوتری و دیجیتالی، در عرصه فیلم های اکشن با موزیک های تکان دهنده و سیستم های 3D هنوز فیلم هایی ساخته میشودکه اصالت های سینمایی دارد و خصوصا فیلم با ارزشی چون کاپیتان فیلیپز که براساس یک ماجرای واقعی ساخته شده و تماشاگر حتی در لحظاتی از فیلم فراموش می کند بازیگری چون تام هنکز با 3 جایزه اسکار روبروی او در پرده سینما نقش می آفریند.
داستان فیلم بر پای حادثه حمله دزدان دریایی اهل سومالی در سال 2009 به کشتی باری Maersk Alabama در مسیر عمان به سومالی ساخته شده است قهرمان فیلم کاپیتان ریچارد فیلیپز خود به تماشای فیلم آمده و بازی تام هنکز و کارگردانی پال گرین گرس را ستوده است در طی 200 سال گذشته این اولین باری بودکه دزدان دریایی به کشتی امریکایی در آبهای اقیانوس حمله کردند و خصوصا در سالهای اخیر با توجه به نیروهای ویژه سیل Seal  کمتر مهاجم و دشمنی در حمله به منافع امریکا جان سالم بدر برده است، نمونه اش را در ماجرای بن لادن دیدید.
نویسنده فیلمنامه بیلی ری به اتفاق کارگردان فیلم، داستان را چنان پرداخته اند که تماشاگر بدور از هرگونه تعصب مذهبی و نژادی، حال و روز دزدان دریایی سومالیایی را درک می کند، اینکه آنها با تهدید و فشار عوامل اصلی، با رویای رسیدن به میلیونها دلار و حتی زندگی در امریکا درحالیکه زن و بچه هایشان انتظار بازگشت شان را با یک بغل دلار می کشند وارد معرکه ای می شوند که هر لحظه در پیشروی تردید دارند.  بازیهای ساده بارک هاد عبدی و فیصل احمد، روان و طبیعی است، تماشاگر انگار شاهد یک حادثه واقعی جلوی چشمان خود است چون بازیگرانی که نقش دزدان دریایی را بازی می کنند، انگار خود همان دزدان هستند، با همان هیجان،همان رویا و همان دلهره ها و دلواپسی ها.

1376-21

تام هنکزدر نقش کاپیتان فیلیپز،چون همیشه در نقش خود اعجاز می آفریند، تام هنکز بازی نمی کند، او در هر لباسی فرو میرود، همان شخصیت میشود، بهمین جهت از هم اکنون زنگهای اسکار را برای چهارمین بار به صدا در آورده است.
تام هنکز یا درواقع کاپیتان فیلیپز می کوشد با توجه به تجربه طولانی خود، همه کارکنان کشتی را که اهل رزم نیستند آرام وخونسرد نگه دارد، و هم در دل دزدان دریایی ایجاد ترس کند و وقتی با مرکز اینها تماس می گیرد، تماشاگر از خود می پرسد پس آن نیروهای ویژه کجا هستند؟ چرا بموقع نمی آیند؟ چرا آسمان پر از هلیکوپتر و آبها پر از کشتی های جنگی نمی شود؟
بمرور تماشاگر متوجه موقعیت حساس کاپیتان و کارکنان پنهان کشتی میشود اینکه یک حرکت اشتباه، سبب کشتار خونینی خواهد شد چراکه دزدان دریایی ناشی و دستپاچه، هر لحظه امکان یک خشم آنی و یک اقدام عجولانه را دارند.
لحظات برخورد کاپیتان فیلیپز با دزدان، مذاکره و مجاب کردن آنها، از سویی منحرف ساختن افکارشان از کارکنان  پنهان شده کشتی، برای تماشاگر لحظات هیجان انگیزی را بوجود می آورد.
«پال گرین گرس» با فیلم های حرفه ای و در ضمن پرفروش خود:
United 93 – Bloody Sunday-Bourne Supremacy
کارنامه خوبی دارد، گرین گرس کارگردان هوشمندی است، چون تماشاگر امروز سینما را می شناسد، او نبض نسل جوان را هم در دست دارد و بقولی بدون بهره از تکنیک های حیرت آور امروز سینما، فیلم هایش، با تکنیک های اصیل سینما همراه است. گرین گراس با انتخاب بازیگران اهل سومالی، مطابقت آنها با دزدان دریایی و بهره از تجربیات و توصیه های کاپیتان ریچارد فیلیپز،قهرمان زنده این ماجرا، فیلم را بسیار طبیعی و بقولی زنده ساخته است. چهره سوخته و شکسته وهراسان دزدان دریایی در بیشتر صحنه ها تماشاگر را به عمیق ترین لحظات اجرا می برد.
اقدام گروه سیل، حضور جنگنده های امریکایی، هلیکوپترهای جنگی، به تماشاگر هم حس امنیت می بخشد، این همان هدفی است که گرین گراس دنبال می کند، او در سری فیلم Bourne  مت دیمون را چنان هدایت میکند که خود تماشاگر با او حرکت می کند و با هر اقدام نجات بخشی، آرام می گیرد.
تام هنکز در این فیلم همچنان بی همتاست،حتی بازیگران دیگر را هم با چنین قدرتی،هدایت می کند. فیلم بسیار حرفه ای و در مسیری بسیار واقعی حرکت می کند و تماشاگر در لحظات پایانی فیلم که کاپیتان فیلیپز پر قدرت اشک می ریزد، با او میگرید.

1376-22