1322-46

1496-37

1496-38

انتظار تماشاگر این فیلم با توجه به تبلیغات چند ماهه پرهیجان آن، فیلم برآورده نمیشود چون با توجه به جنس فیلم، واقعی بودن آن، امکانات تکنیکی امروز سینما، می توانست دیدنی تر باشد فیلمنامه را اسکات سیلور و پال تماسی براساس ماجرای واقعی کشتی طوفان زده سال 1952 نوشته اند. هر دو فیلمنامه نویس سابقه طولانی در عرصه سینما و تلویزیون دارند و کریگ نیز کلی ادعا با خود دارد، ولی فیلم با حرفهای طولانی آغاز میشود و در کوران حوادث، تماشاگر قهرمانان را گم می کند.
ماجرای فیلم در منطقه نیوانگلند با طوفان هولناکی که برسر یک کشتی نفتکش می آید می گذرد. کشتی تا آخرین مرحله غرق شدن نیز پیش میرود، تا 4 عضو گارد ساحلی، با یک قایق کوچک به یاری می آیند تا جان 30 ملوان را نجات دهند.

1496-39

معمولا چنین فیلم هایی، از آغاز با بهره از تکنولوژی جدید و بروایتی اسپشیال افکت ها، چنان هیجانی ایجاد می کنند که تماشاگر را با خود به میان حوادث و دراین فیلم ها به میان امواج می کشاند ولی کریگ گیلسپی آن توانایی لازم را نشان نمی دهد.
امتیاز بزرگ فیلم بازیگران توانای آن است، کریس پاین را با فیلم های پرفروش اش از جمله Star Trek در طی چند سال اخیر می شناسیم، کیسی افلک بازیگر هنرمندی است آهسته وآرام پیش میرود، اریک بانا که قرار بود هالک بشود، ولی جایش را مارک رافالو گرفته، اخیرا در نقش قابل توجهی ظاهر نشده است ولی بازیهایش همیشه خوب است.

1496-40

حوادث فیلم بدلیل یکنواختی و شباهت به بسیاری فیلم ها، تماشاگر را با وجود هیجانات سینمایی، میخکوب نمی کند و بدلیل هیاهوی صحنه ها و طوفان سهمگین، بازیگران نسبت به هم امتیازی نمی گیرند. اما برای آنها که بدنبال فیلم های اکشن و پرحادثه و سرگرم کننده هستند، فیلم جذابیت هایی دارد.

1496-41

1496-42

بعد از بیست و چند سال رکود در ساخت فیلم های وسترن، یکی دو سالی است، که دوباره توجه به این فیلم ها زیاد شده و بعد از موفقیت هنری و تجاری فیلم The Revenant اینک فیلم جدید Jane روی پرده آمده که قهرمان اصلی آن یک زن تیرانداز است. آنهم یک ستاره ظریف و زیبا و به روایتی بدور از زنان خشن صحراهای غرب.
فیلم Jane یک تلاش تازه برای جلب توجه تماشاگر به اینگونه فیلم هاست، گرچه کارگردان آن گوین اوکانر با همه اصرار و تلاش اش ناکام است. حکایت فیلم در سال های 1870 می گذرد و به ماجرای زنی می پردازد بنام جین که نقش اش را ناتالی پورتمن بازی می کند که در بازگشت به خانه با شوهر مجروح ودم مرگ همسرش بیل (نوا امریش) روبرو میشود که از سوی برادران شرور بیشاپ مورد حمله قرار گرفته و جین می داند که آنها دست بردار نیستند و تا پای نابودی همه خانواده ایستاده اند و جین بهمین دلیل به سراغ یک تیرانداز قدیمی و آشنا: دان فراست (جویل ادگرتون) میرود، درحالیکه دان قبلا عاشق جین بوده و آماده به خدمت به اوست و همین برخوردها و رویدادهای احساسی در فیلم خلق می کند.
اوکانر کارنامه خوبی دارد فیلم «مبارزWarrior» را در سال 2011 بروی پرده سینماها فرستاد که موفق و بحث انگیز بود ولی در تمام سالهای گذشته فعالیت خود را در عرصه تلویزیون متمرکز نمود و به سریال ها پرداخت ولی حالا با فیلم «جین» کوشیده چهره کند، که البته فیلم همه مشخصه های یک فیلم پرهیجان و تماشاگر پسند را دارد ولی اوکانر با فلش بک ها، تماشاگر را تاحدی خسته و سردرگم می کند و خود گاه جذابیت و هیجان قصه فیلم را بکلی کمرنگ می کند.
فیلم وسترن اوکانر با توجه به ساختار و شخصیت های فیلم، می تواند یک فیلم اکشن و جنایی و پلیسی باشد تا یک وسترن، ولی شاید بسیاری از تماشاگران که فیلم را از جهت هنری، مفهوم و استخوان بندی قصه و پیوند نقش ها دنبال نمی کنند، از دیدن آن لذت نبرید.
دوبازیگر اصلی فیلم ناتالی پورتمن و جویل ادگرتون، هر دو از بازی در آن امتیازی کسب نکرده اند ولی نشان داده اند که برای همین نقش هایی مناسب هستند.

1496-43