1482-33

شنبه ای که گذشت نمایشگاهی بسیار جالب و دیدنی از آثار هنری یک زوج هنرمند در باغچه با صفای خانه آنان در Thousand Oaks در شمال غربی لوس آنجلس ترتیب یافته بود که در آن هم همسایگان امریکایی علاقمند به هنر محله آنان حضور یافته بودند و هم گروهی از شیفتگان فرهنگ وهنر در آن شنبه گرم ولی دلپذیر، از هر گوشه این لوس آنجلس بزرگ به آن پیوسته بودند.
از محمدعلی علی نژاد، و سرامیک های مدرن او که با استقبال زیاد عده ای از هنرشناسان و خریداران روبرو شده، قبلا نکته هایی را در مجله جوانان یادآور شده ام وخود او هم گفت و گوی مفصلی با رادیو جوانان داشته است. در آن نکته ها از جمله گفته بودم یکی از کارهای بسیار جالب و ابتکاری علی نژاد، ایجاد یک نمایشگاه همیشگی بعضی از آثارش درخیابان محله اوست که خواه نا خواه، نظر کلیه عابران پیاده و یا سوار بر اتومبیل را به خود جلب می کند و یادآور شده بودم که این همسایگان خیابان هم محله علی نژاد، اغلب این سرامیک ها را نیز خود خریده اند.
ولی در نمایشگاه جدید علی نژاد که این بار همراه نقاشی های همسر هنرمند او Esther بود کارهای بسیار جالب دیگر او را دیدیم، مجموعه ای از سرامیک های کوچکتر روی میزی تا سرامیک هائی که تنها می توان آنها را در تالارهای بزرگ و یا باغ و پارک به نمایش گذاشت رنگ هایی بس متنوع و ریزه کاری هائی بس هنرمندانه.
علی نژاد در کلیه سرامیک های خود، حروف ایرانی را اساس کار خود قرار میدهد و اشاره و کنایات ادبی و فرهنگی ایران و سپس بر پشت و روی هر یک از آنان نیز مطالبی با تذکار شعر و نثر ایرانی و یاحتی صرفا کلماتی فارسی که یا به تنهایی و یا در مجموع حاوی نکته هایی است. سرامیک هائی با طرح های بسیار مدرن و درعین حال حاوی این کلمات بسیار ریز ودرشت از ایران و ایرانی که امروز و فردا، هرآنکس را که خریدار این آثار است و یا تماشاگر آن، به همین حس و حال فرهنگ و هنر ایران وا میدارد.
بخشی از این نمایشگاه به تابلوهای «استر» همسر هنرمند علی نژاد، اختصاص یافته بود و من که قبلا چند تایی از این تابلوها را در داخل خانه آنها دیده بودم، این بار آثار گسترده تر او را در آن باغچه با صفا و در کنار درخت و گیاه و گل، با یک نوع هماهنگی دلپذیر مشاهده کردم. استر زنی است بسیار گشاده رود، بس خندان و مهربان و تابلوهای او نیز چنین احساس آرامش و نیکی را در تماشاگرآن به وجود می آورد. میتوان بعضی ازکارهایش در سبک و شیوه تجریدی Abstract نام برد و بعضی تابلوهای او یک نوع شیوه Collage است. آمیخته عکس و نقاشی و هر چیز دیگر. ولی رنگ های گونه گون، شفاف و گاه درخشنده آنها، خود بخود تماشاگر را جلب می کند.
از علاقمندانی از هر گوشه این سرزمین گسترده سکونت گاه کنونی ما یاد کردم که شنبه گرم یکی دو هفته پیش خود را به نمایشگاه علی نژاد و همسرش رسانده بودند و یکی از آنان آرتیست برجسته دیگری بود، علی بزرگمهر که از راه دوری به این نمایشگاه آمده بود. از بزرگمهر نیز که شیوه نقاشی بسیار ارزنده خود را «زیبانگاری» توصیف می کند قبلا در مجله جوانان مفصل صحبت کرده ام و دیدار او در نمایشگاه علی نژاد زیاد هم شگفت انگیز نبود چرا که من خود، مدتی پیش ترتیب دیدار آن دو را با یکدیگر داده بودم و ذکر اینکه این 2 علی، یکی بزرگمهر و دیگری علی نژاد، چه بسا که بتوانند آمیخته ای از زیبانگاری و سرامیک سازی را با هماهنگی هنرهای خویش عرضه کنند.
یکی دو روز پیش با خبر شدم که گالری سیحون، همین شنبه «7 دسامبر» بعضی از سرامیک ها و نقاشی های علی نژاد و همسر او را همراه یکی دو نفر دیگر به نمایش می گذارد. پس فرصت غنیمتی است برای دوستداران هنرهای مدرن تا از این نمایشگاه که به مدت یک هفته برپا خواهد بود، دیدار کنند.

1482-34

1482-35