1339-52

 

هوشنگ توزیع، بازیگر، نویسنده وکارگردان تئاتر، (بعد از مدتها انتظار!) نام نمایش جدید خود را فاش کرد.«آچمز». و چون از اسم نمایش چیزی دستگیرمان نشد، یک مصاحبه کوتاه تلفنی با او  انجام دادیم که در زیر میخوانید:
جوانان: سلام.
توزیع: سلام چه عجب یاد ما کردید؟
جوانان: علت اصلی این تلفن اینه که بپرسیم «آچمز» یعنی چی؟
توزیع: آچمز درواقع یک کلمه ترکی است که 1339-53در بازی شطرنج از آن استفاده می کنند. آچمز به یک  موقعیت اطلاق میشود. موقعیتی که آدم راه پس و پیش نداشته باشد. یک موقعیت محتوم. بسته. آچمز یعنی موقعیتی که بن بست است.(آچ- مز) یعنی (باز- نمیشود) اصطلاحا در مرحله ای از بازی شطرنج گفته میشود: آچمز، کیش، مات.
این نمایش یک کارکمدی  کمدی کمدی است. حتی مرزبندی های کمدی نمایش های قبلی  خودم را نیز بهم می ریزد. فرمولها و کلیشه های آشنای کارهای کمدی را در هم می ریزد و فضایی خلق می کند که صرفا نمایشی است.
جوانان: داستان از کجا شروع شد؟
توزیع: داستان این نمایش بیش از پنج سال است که ذهن مرا بخود مشغول کرده. در طول این مدت گروه ما دو نمایش دیگر را به نامهای «فرار بزرگ» و «یک ایرانی در بهشت» بروی صحنه برد. اما هنوز اسم «آچمز» در فکر و روح من نئون می زند.(چراغ میزند) دلیل آنکه ما موفق نشدیم در طول پنج سال این نمایش را بروی صحنه ببریم، ساختار غیر معمول قصه این نمایش است. در این نمایش چهار شخصیت نقش اصلی را بازی می کنند. یعنی این نمایش چهار نقش اول دارد. بهمین دلیل  در انتخاب هنرپیشه ها  سعی و دقت زیادی شده. وحالا پس از گذشت  چند سال کادر بازیگران آن بطور قطع تعیین شده است.
جوانان: در «آچمز» چه بازیگرانی با شما همکاری می کنند؟
توزیع:خانم رکسانا رستگار، خانم شیلا وثوق، آقای علی پورتاش و خود من چهار بازیگر این نمایش هستیم.
جوانان: رویارویی علی پورتاش و هوشنگ توزیع از سویی و رکسانا رستگار و شیلا وثوق از سویی بر صحنه تئاتر باید دیدنی باشد.
توزیع: رویارویی هر چهار بازیگر بروی صحنه باید تماشایی باشد. همانطور که گفتم در این نمایش همه نقش اول هستند.
جوانان: آیا تاریخ مشخصی برای اولین اجراء آن تعیین شده است؟
توزیع: تلاش ما برای اواسط ماه آپریل است. اما بزودی می توانیم تاریخ دقیق تری رااعلام کنم.
جوانان: موفق باشید.