فیروزه‭ ‬خطیبی

به مناسبت اجرای مجازی و استریمینگ مولتی میدیای “مهره سرخ” در جشنواره “تیرگان” 2021
“نمایش “مهره سرخ
نقطه تلاقی دو دیدگاه شاعرانه وسیاسی از دو برهه از تاریخ سرزمینی کهن

جشنواره‭ ‬تیرگان،‭ ‬فستیوال‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬چهار‭ ‬روزه‭ ‬ای‭ ‬که‭ ‬تا‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬پاندمی‭ ‬کرونا‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬دوسالانه‭ (‬بینال‭) ‬در‭ ‬راستای‭ ‬شناساندن‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬هنر‭ ‬ایران‭ ‬زمین‭  ‬درشهر‭ ‬تورنتوی‭  ‬کانادا‭ ‬برگزار‭ ‬می‭ ‬شد،‭ ‬امسال‭  ‬نمایش‭ ‬مدرن‭ ‬و‭ ‬چند‭ ‬زمینه‭ ‬ای‭ ‬مهره‭ ‬سرخ‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬شعری‭ ‬از‭ ‬سیاوش‭ ‬کسرایی‭ ‬و‭ ‬برداشتی‭ ‬از‭ ‬داستان‭ ‬رستم‭ ‬و‭ ‬سهراب‭ ‬شاهنامه‭ ‬فردوسی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مدت‭ ‬یک‭ ‬ماه‭-  ‬از‭ ‬اول‭ ‬تا‭ ‬31‭ ‬اکتبر‭ ‬2021‭ – ‬به‭ ‬صورت‭ ‬مجازی‭ ‬و‭ ‬رایگان‭  ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬علاقمندان‭ ‬در‭ ‬سراسر‭ ‬جهان‭ ‬قرار‭ ‬می‭ ‬دهد‭.‬

این‭ ‬اثر‭ ‬که‭ ‬ضمن‭ ‬ارتباط‭ ‬عمیق‭ ‬با‭ ‬ریشه‭ ‬های‭  ‬فرهنگ‭ ‬ایرانی،‭ ‬با‭ ‬نوآوری‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬قالبی‭ ‬تازه‭ ‬با‭ ‬تماشاگر‭ ‬مدرن‭ ‬و‭ ‬امروزی‭ ‬ارتباط‭ ‬برقرار‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬برای‭ ‬نخستین‭ ‬بار‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬2011‭ ‬با‭ ‬چند‭ ‬اجرای‭ ‬پیش‭ ‬نمایش‭ ‬در‭ ‬سن‭ ‬دیگو‭ ‬و‭ ‬لس‭ ‬آنجلس‭ ‬به‭ ‬روی‭ ‬صحنه‭ ‬آمد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬2015‭ ‬برای‭ ‬نخستین‭ ‬بار‭ ‬در‭ ‬سالن‭ ‬تئاتر‭ ‬مندل‭ ‬ویس‭ ‬‭ ‬دانشگاه‭ ‬سن‭ ‬دیگو،‭ ‬رویس‭ ‬هال‭ ‬دانشگاه‭ ‬کالیفرنیا‭ ‬در‭ ‬لس‭ ‬آنجلس‭ ‬و‭ ‬جشنواره‭ ‬تیرگان‭ ‬تورنتو‭ ‬با‭ ‬موفقیت‭ ‬اجرا‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬مورد‭ ‬استقبال‭ ‬تماشاگران‭ ‬و‭  ‬منتقدین‭ ‬هنری‭ ‬قرار‭ ‬گرفت‭. ‬

آقای‭ ‬مهرداد‭ ‬آرین‭ ‬نژاد،‭ ‬مدیر‭ ‬جشنواره‭ ‬تیرگان‭ ‬درباره‭ ‬انتخاب‭ ‬نمایش‭ ‬مهره‭ ‬سرخ‭ ‬برای‭ ‬برنامه‭ ‬امسال‭ ‬می‭ ‬گوید‭: ‬ایرانیان‭ ‬وارث‭ ‬تمدن‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬چند‭ ‬هزار‭ ‬ساله‭ ‬اند‭ ‬که‭ ‬می‭ ‬توان‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬برای‭ ‬ساختن‭ ‬جهانی‭ ‬بهتر‭ ‬بهره‭ ‬مند‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬معتقدیم‭ ‬که‭ ‬بایستی‭ ‬بتوانیم‭ ‬اجزای‭ ‬این‭ ‬میراث‭ ‬فرهنگی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مرور‭ ‬تصفیه‭ ‬و‭ ‬بازتعریف‭ ‬کنیم‭. ‬وظیفه‭ ‬این‭ ‬کارمهم‭ ‬هم‭ ‬بدوش‭ ‬هنرمندان،‭ ‬نویسندگان،‭ ‬اساتید‭ ‬فن‭ ‬و‭ ‬بطور‭ ‬کلی‭ ‬اندیشمندان‭ ‬ایرانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬تحقیق‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬آنچه‭ ‬از‭ ‬گذشته‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬رسیده‭ ‬است‭ ‬جنبه‭ ‬های‭ ‬مختلف‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬تمدن‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬روز‭ ‬درآورده‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬نو‭ ‬تعریف‭ ‬کنند‭. ‬بیش‭ ‬از‭ ‬هرچیز‭ ‬دیگر‭ ‬مهره‭ ‬سرخ‭ ‬‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬منظر‭ ‬حائز‭ ‬اهمیت‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬شعر‭ ‬سیاوش‭ ‬کسرایی‭ ‬به‭ ‬زیبایی‭ ‬به‭ ‬خطای‭ ‬شیفتگی‭ ‬ایدئو‭ ‬لوژیک‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬تفکر‭ ‬انتفادی‭ ‬و‭ ‬خردگرا‭ ‬اشاره‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬نقطه‭ ‬عطف‭ ‬مهمی‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬روشنفکری‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬می‭ ‬رود‭. ‬

مولتی‭ ‬میدیای‭ ‬مهره‭ ‬سرخ‭ ‬با‭ ‬موسیقی‭ ‬ناب‭ ‬شاهرخ‭ ‬یادگاری،‭ ‬موسیقیدان‭ ‬و‭ ‬استاد‭ ‬دانشگاه‭ ‬سن‭ ‬دیگو‭ ‬و‭ ‬رقص‭ ‬پردازی‭ ‬شاهرخ‭ ‬مشگین‭ ‬قلم،‭ ‬رقصنده،‭ ‬طراح‭ ‬رقص،‭ ‬بازیگرتئاترو‭ ‬نمایشنامه‭ ‬نویس،‭ ‬روایتگریگردآفرید‭ ‬‭ ‬نخستین‭ ‬زن‭ ‬نقال‭ ‬ایران‭ ‬  ‬نورپردازی‭ ‬ون‭ ‬لینگ‭ ‬لیاو،و‭ ‬ویدیو‭ ‬آرت‭ ‬ایان‭ ‬والاس‭ ‬و‭ ‬مجموعه‭ ‬ای‭ ‬از‭ ‬دیگرجنبه‭ ‬های‭ ‬بصری‭ ‬بدقت‭ ‬طراحی‭ ‬شده،‭ ‬تماشاگررا‭ ‬ازعمق‭ ‬سروده‭ ‬نیمایی‭ ‬سیاوش‭ ‬کسرایی‭ ‬به‭ ‬نگاه‭ ‬اسطوره‭ ‬ای‭ ‬نهفته‭ ‬در‭ ‬روایت‭ ‬حماسی‭ ‬رستم‭ ‬و‭ ‬سهراب‭ ‬شاهنامه‭ ‬ابولقاسم‭ ‬فردوسی‭ ‬می‭ ‬رساند‭. ‬

در‭ ‬این‭ ‬مولتی‭ ‬میدیا‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬تکنولوژی‭ ‬پیشرفته‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬کیفیت‭ ‬بالا‭ ‬فیلمبرداری‭ ‬شده،‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬شاهرخ‭ ‬مشگین‭ ‬قلم‭ ‬درنقش‭ ‬سهراب،‭  ‬افشین‭ ‬مفید‭ ‬‭ ‬از‭ ‬ستارگان‭ ‬کمپانی‭ ‬باله‭ ‬نیویوک‭ ‬‭ ‬درنقش‭ ‬رستم،‭ ‬میریام‭ ‬پرز،‭ ‬رقصنده‭ ‬بین‭ ‬المللی‭ ‬باله‭ ‬فولکلور،‭ ‬درنقش‭ ‬تهمینه‭ ‬و‭ ‬آیدا‭ ‬ساکی،‭ ‬رقصنده‭ ‬برجسته‭ ‬باله‭ ‬آمریکا،‭ ‬در‭ ‬نقش‭ ‬گردآفرید‭ ‬نقش‭ ‬آفرینی‭ ‬می‭ ‬کنند‭. 

شاهرخ‭ ‬یادگاری،‭ ‬کارگردان‭ ‬وسازنده‭ ‬موسیقی‭ ‬این‭ ‬اثرمی‭ ‬گوید‭: ‬نمایش‭ ‬مهره‭ ‬سرخ‭ ‬که‭ ‬برانگیزنده‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬خیزش‭ ‬های‭ ‬مردمی‭ ‬1388‭ ‬و‭ ‬جنبش‭ ‬سبز‭ ‬بود،‭ ‬درواقع‭ ‬نتیجه‭ ‬سال‭ ‬ها‭ ‬همکاری‭ ‬و‭ ‬ذهن‭ ‬انگیزی‭ ‬های‭ ‬من‭ ‬وشاهرخ‭ ‬مشگین‭ ‬قلم‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همواره‭ ‬بدنبال‭ ‬پروژه‭ ‬ای‭ ‬بوده‭ ‬ایم‭ ‬که‭ ‬محتوای‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬از‭ ‬لحاظ‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬ازجنبه‭ ‬های‭ ‬سیاسی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬بتواند‭ ‬بیانگراحساسات‭ ‬و‭ ‬تفکرات‭ ‬هردوی‭ ‬ما‭ ‬باشد‭. ‬پروژه‭ ‬ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬عین‭ ‬حال‭ ‬بتواند‭ ‬شعرمدرن‭ ‬و‭ ‬امروزی‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬ادبیات‭ ‬کهن‭ ‬ایران‭ ‬پیوند‭ ‬بزند‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬پروداکشن‭  ‬ما‭ ‬از‭  ‬تکنولوژِی‭ ‬به‭ ‬گونه‭ ‬ای‭  ‬استفاده‭ ‬کرده‭ ‬ایم‭  ‬که‭ ‬همزمان‭  ‬با‭ ‬حفظ‭ ‬ارزش‭ ‬های‭ ‬سنتی‭ ‬اثر،‭ ‬بتوانیم‭ ‬احساسات‭ ‬هنری‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬زبانی‭ ‬مدرن‭ ‬و‭ ‬گاه‭ ‬حتی‭ ‬پسا‭ ‬مدرن‭ ‬بیان‭ ‬کنیم‭. ‬‭ ‬

‭ ‬سیاوش‭ ‬کسرایی‭ ‬‭ ‬سراینده‭ ‬قطعه‭ ‬مهره‭ ‬سرخ‭ –  ‬شاعری‭ ‬است‭ ‬حماسه‭ ‬سرا‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬پهنه‭ ‬ادبیات‭ ‬مدرن‭ ‬ایرانی‭ ‬ازمعروفیت‭ ‬و‭  ‬محبوبیت‭ ‬زیادی‭ ‬برخوردار‭ ‬است‭. ‬اشعار‭ ‬او‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬آرش‭ ‬کمانگیر‭ ‬یا‭ ‬تو‭ ‬قامت‭ ‬بلند‭ ‬تمنایی‭ ‬ای‭ ‬درخت‭ ‬درباره‭ ‬قهرمانان‭ ‬مورد‭ ‬نظرش،‭ ‬در‭ ‬سالهای‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬انقلاب،‭ ‬علیرغم‭ ‬گرایش‭ ‬های‭ ‬سیاسی‭ ‬خاص‭ ‬شاعر،‭ ‬در‭ ‬کتابهای‭ ‬فارسی‭ ‬دبستان‭ ‬چاپ‭ ‬میشد‭ ‬وبرای‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬کودکان‭ ‬آن‭ ‬روزگار‭ ‬شعرکسرایی‭ ‬اولین‭ ‬دریچه‭ ‬آشنایی‭ ‬شان‭ ‬با‭ ‬شعر‭ ‬نو‭ ‬بود‭. ‬البته‭ ‬بعدها‭ ‬در‭ ‬حکومت‭ ‬انقلابی‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬این‭ ‬شعرها‭ ‬حذف‭ ‬شد‭ ‬بلکه‭ ‬در‭ ‬کتاب‭ ‬های‭ ‬درسی،‭ ‬مداحی‭ ‬جای‭ ‬شعرنو‭ ‬را‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬سیاوش‭ ‬کسرایی‭ ‬هم‭ ‬چون‭ ‬بسیار‭ ‬دیگرانی‭ ‬چون‭ ‬او،‭ ‬مورد‭ ‬تعقیب‭ ‬قرار‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نهایت‭  ‬درتنهایی‭ ‬یک‭ ‬غربت‭ ‬ناخواسته‭ ‬و‭ ‬دور‭ ‬از‭ ‬وطن‭ ‬درگذشت‭.‬

اشعارشاهنامه‭ ‬فردوسی‭ ‬هم‭ ‬که‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬هرچیز،‭ ‬سینه‭ ‬به‭ ‬سینه‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬پرده‭ ‬داری‭ ‬و‭ ‬نقالی،‭ ‬از‭ ‬پیشینیان‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬درون‭ ‬قرن‭ ‬ها‭ ‬به‭ ‬ما‭ ‬رسیده،‭ ‬نموداری‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬نخستین‭ ‬اجراهای‭ ‬نمایشی‭ ‬درتاریخ‭ ‬ایران‭ ‬زمین‭  ‬که‭ ‬بعدها،‭  ‬با‭ ‬هجوم‭ ‬و‭ ‬حمله‭ ‬اعراب‭  ‬و‭ ‬تسخیر‭ ‬ایران،‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬هنرهای‭ ‬باستانی‭ ‬و‭ ‬مردمی‭ ‬ایرانی‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬دگرگونه‭  – ‬غالبا‭ ‬برای‭ ‬بجا‭ ‬آوردن‭ ‬مراسم‭ ‬مذهبی‭-  ‬الگو‭ ‬برداری‭ ‬و‭ ‬استفاده‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬هرچند‭ ‬فرم‭ ‬هنری‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬افسانه‭ ‬گویی‭ ‬پیرامون‭ ‬داستان‭ ‬شاهان‭ ‬‭ ‬شاهنامه‭ – ‬و‭ ‬قهرمانان‭ ‬ایرانی،‭ ‬با‭ ‬نثرها‭ ‬و‭ ‬حرکات‭ ‬و‭ ‬اشارات‭ ‬و‭ ‬گاه‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬موسیقی‭ ‬ادامه‭ ‬می‭ ‬یابد‭ ‬و‭ ‬نقال  ‬با‭ ‬استعداد‭ ‬خاصی‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬حفظ‭ ‬اشعار،‭ ‬متن‭ ‬ها‭ ‬و‭ ‬بداهه‭ ‬سرایی‭ ‬دارد،‭ ‬در‭ ‬طول‭  ‬قرون‭ ‬نقش‭ ‬نگهبان‭ ‬فرهنگ‭ ‬عامیانه‭ (‬فولکور‭) ‬و‭ ‬داستان‭ ‬های‭ ‬حماسی‭ ‬و‭ ‬قومی‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬درکاروانسراها‭ ‬و‭ ‬قهوه‭ ‬خانه‭ ‬های‭ ‬تاریخ‭ ‬دور‭ ‬و‭ ‬نزدیک‭ ‬برعهده‭ ‬می‭ ‬گیرد‭. ‬

‭ ‬در‭ ‬نمایش‭ ‬مهره‭ ‬سرخ‭ ‬درسفری‭ ‬سرشار‭ ‬ازهمین‭ ‬جلوه‭ ‬های‭ ‬نمایشی‭ ‬دیرباز،‭ ‬صحنه‭ ‬تئاتر‭ ‬در‭ ‬ذهن‭ ‬تماشاگر‭ ‬آگاه،‭ ‬به‭ ‬محل‭ ‬تلاقی‭ ‬دو‭ ‬دیدگاه‭ ‬شاعرانه‭ ‬و‭ ‬سیاسی‭ ‬از‭ ‬دو‭ ‬برهه‭ ‬از‭ ‬تاریخ‭ ‬سرزمینی‭ ‬کهن‭ ‬و‭ ‬محل‭ ‬برخورد‭ ‬افسانه‭ ‬ای‭ ‬باستانی‭ ‬از‭ ‬روزگاران‭ ‬گذشته‭  ‬با‭ ‬دشواری‭ ‬های‭ ‬زندگی‭ ‬امروز‭ ‬انسان‭ ‬ایرانی‭ ‬تبدیل‭ ‬می‭ ‬شود‭. ‬

صحنه‭ ‬نمایش‭ ‬با‭ ‬نوای‭ ‬موسیقی‭ ‬شبیه‭ ‬به‭ ‬بانگ‭ ‬بیدارباش‭ ‬سازی‭ ‬ناشناخته‭ ‬و‭ ‬هرگز‭ ‬شنیده‭ ‬نشده‭ ‬باستانی‭ ‬با‭ ‬نور‭ ‬کمرنگی‭ ‬روشن‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نمادی‭ ‬از‭ ‬میدان‭ ‬نبرد‭ ‬ابدی‭ ‬بشریت‭ ‬و‭ ‬سایه‭ ‬روشن‭ ‬های‭ ‬خیر‭ ‬و‭ ‬شرتبدیل‭ ‬می‭ ‬کند‭ . ‬درمقابل‭ ‬پرده‭ ‬هایی‭ ‬تو‭ ‬درتو‭ ‬یا‭ ‬همان‭ ‬سده‭ ‬های‭ ‬تاریخی‭ ‬باستانی،‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬میدانی‭ ‬خیالی،‭ ‬یا‭ ‬فضایی‭ ‬ابدی‭ ‬و‭ ‬ازلی،‭ ‬راوی‭ ‬پارسی‭ ‬گوی‭ – ‬فردوسی‭ ‬طوسی‭ – ‬این‭ ‬بار‭ ‬درقالب‭ ‬زنی‭ ‬با‭ ‬جامه‭ ‬های‭ ‬فاخر‭ ‬ارغوانی،‭ ‬با‭ ‬زیب‭ ‬و‭ ‬زینت‭ ‬و‭ ‬نیکو‭ ‬صورت‭ ‬وآراسته‭ ‬پدیدار‭ ‬می‭ ‬شود‭. ‬آوای‭ ‬موسیقی‭ ‬که‭ ‬انگار‭ ‬از‭ ‬دوردست‭ ‬قرن‭ ‬هایی‭ ‬برای‭ ‬همیشه‭ ‬ناپیدا‭ ‬به‭ ‬گوش‭ ‬می‭ ‬رسد،‭ ‬با‭ ‬سکوت‭ ‬های‭ ‬شمرده‭ ‬و‭ ‬تداوم‭ ‬ضرب‭ ‬آهنگ‭ ‬های‭ ‬سازهای‭ ‬کوبه‭ ‬ای‭ ‬به‭ ‬صدای‭ ‬نیرومند‭ ‬و‭ ‬درعین‭ ‬حال‭ ‬پرلطافت‭ ‬راوی‭ ‬پیوند‭ ‬می‭ ‬خورد‭ ‬تا‭ ‬روایتی‭ ‬از‭  نامه‭ ‬شاهان‭ ‬و‭ ‬قهرمانان‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬خلقت‭ ‬جهان‭ ‬آغاز‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬تسخیرایران‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬اعراب‭ ‬به‭ ‬فرجامی‭ ‬تلخ‭ ‬رسیده‭ ‬است‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬روزگار‭ ‬ما‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬زبان‭ ‬شاعری‭ ‬نوپرداز‭ ‬بازگو‭ ‬کند‭. ‬

راوی‭ ‬با‭ ‬طلوع‭ ‬صحنه،‭ ‬نخستین‭ ‬قدم‭ ‬ها‭ ‬را‭ ‬بنام‭ ‬خدواند‭ ‬جان‭ ‬و‭ ‬خرد‭ ‬برداشته،‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬جستجوی‭ ‬آغاز‭ ‬و‭ ‬روزگار‭ ‬نخست،‭ ‬بازجوینده‭ ‬سخن‭ ‬های‭ ‬گذشته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬انگار‭ ‬در‭ ‬جستجوی‭  ‬معمای‭ ‬رازحیات‭ ‬و‭ ‬چند‭ ‬و‭ ‬چون‭ ‬کردار‭ ‬بشری،‭ ‬با‭ ‬نگاهی‭ ‬اسطوره‭ ‬ای‭ ‬بر‭ ‬سرشت‭ ‬انسان‭ ‬ها،‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬کشف‭ ‬معمای‭ ‬اسرار‭ ‬زندگی‭ ‬قدم‭ ‬به‭ ‬هستی‭ ‬صحنه‭ ‬نمایش‭ ‬گذاشته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬لحظه‭ ‬درمی‭ ‬یابد‭ ‬که‭ ‬‭ ‬همه‭ ‬پرده‭ ‬درپرده‭ ‬درپرده‭ ‬است‭/‬همه‭ ‬هفت‭ ‬خوان‭ ‬های‭ ‬گسترده‭ ‬است‭. ‬

‭ ‬نمایشمهره‭ ‬سرخ‭ ‬نه‭ ‬فقط‭ ‬دشواری‭ ‬های‭ ‬گذشته‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬یاد‭ ‬نمی‭ ‬برد‭ ‬بلکه‭ ‬خواهان‭  ‬تیمار‭ ‬و‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬سرنوشت‭ ‬امروز‭ ‬ایران‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬راه‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬شعر‭ ‬سیاوش‭ ‬کسرائی،‭ ‬داستان‭ ‬را‭ ‬به‭  ‬روز‭ ‬می‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬انگار‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬ایرانی‭ ‬که‭ ‬فراز‭ ‬و‭ ‬نشیب‭ ‬های‭ ‬چند‭ ‬دهه‭ ‬گذشته‭ ‬را‭ ‬چون‭ ‬خود‭ ‬شاعر‭ ‬تجربه‭ ‬کرده‭ ‬است‭ ‬می‭ ‬خواهد‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬پس‭ ‬با‭ ‬نگاهی‭ ‬ژرف‭ ‬اندیش‭ ‬و‭ ‬خردمندانه‭ ‬به‭ ‬گذشته‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬گذشته‭ ‬ایران‭ ‬نگاه‭ ‬کند‭:‬

‭ ‬تا‭ ‬عاشقان‭ ‬مباد‭ ‬کزین‭ ‬پس‭ ‬خطا‭ ‬روند‭ ‬

  ‬با‭ ‬این‭ ‬چراغ‭ ‬سرخ،‭ ‬به‭ ‬ره‭ ‬آشنا‭ ‬روند‭ ‬

چرا‭ ‬که‭ ‬خردمندی‭ ‬و‭ ‬خرد‭ ‬ورزی‭ ‬تنها‭ ‬چراغ‭ ‬راه‭ ‬آینده‭ ‬و‭ ‬راه‭ ‬رهایی‭  ‬از‭ ‬چرخه‭ ‬بازانجام‭ ‬و‭ ‬تکرار‭ ‬رخدادهای‭ ‬مشابه‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬مملکتی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‭ ‬خواهد‭ ‬  ‬خروشان‭ ‬و‭ ‬جوشان‭ ‬و‭ ‬دل‭ ‬پرنهیب‭/ ‬برافراز‭ ‬سر‭ ‬برکشید‭ ‬از‭ ‬نشیب‭ ‬‭.‬

دست‭ ‬اندرکاران‭ ‬جشنواره‭ ‬تیرگان‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬یک‭ ‬ماه‭ ‬فرصت‭ ‬تماشای‭ ‬رایگان‭ ‬این‭ ‬نمایش،‭  ‬در‭ ‬روز‭ ‬دهم‭ ‬اکتبر‭ ‬در‭ ‬ساعت‭ ‬2‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬ظهر‭ ‬بوقت‭ ‬غرب‭ ‬آمریکا،‭ ‬جلسه‭ ‬پرسش‭ ‬و‭ ‬پاسخی‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬مدت‭ ‬90‭ ‬دقیقه‭ ‬با‭ ‬حضور‭ ‬کارگردان‭ ‬و‭ ‬آهنگساز‭ ‬این‭ ‬اثر،‭ ‬شاهرخ‭ ‬یادگاری،‭ ‬طراح‭ ‬و‭ ‬رقصنده،‭ ‬شاهرخ‭ ‬مشگین‭ ‬قلم‭ ‬واستاد‭ ‬ایرانشناسی‭ ‬دکتر‭ ‬احمد‭ ‬کریمی‭ ‬حکاک‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬انگلیسی‭ ‬برگزار‭ ‬خواهند‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬گرداننده‭ ‬و‭ ‬مادریتور‭ ‬آن‭ ‬کارگردان‭ ‬برجسته‭ ‬تئاتر‭ ‬آمریکا‭ ‬پیتر‭ ‬سلارز‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭. ‬این‭ ‬فرصتی‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬علاقمندان‭ ‬بتوانند‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬تماشای‭ ‬نمایش‭ ‬سوالات‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بطور‭ ‬زنده‭ ‬با‭ ‬هنرمندان‭ ‬و‭ ‬دست‭ ‬اندرکاران‭ ‬این‭ ‬اثر‭ ‬مطرح‭ ‬کنند‭. ‬

بنا‭ ‬برگفته‭ ‬آقای‭ ‬آرین‭ ‬نژاد،‭ ‬مدیر‭ ‬جشنواره‭ ‬تیرگان‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬محاسن‭ ‬تماشای‭ ‬مجازی‭ ‬مهره‭ ‬سرخ‭ ‬از‭ ‬بین‭ ‬رفتن‭ ‬فاصله‭ ‬ها‭ ‬و‭ ‬نزدیکی‭ ‬تماشاگر‭ ‬به‭ ‬شخصیت‭ ‬های‭ ‬نمایش‭ ‬است‭: ‬بنظر‭ ‬من‭ ‬امکان‭ ‬مشاهده‭ ‬دقیق‭ ‬حالت‭ ‬و‭ ‬چهره‭ ‬بازیگران‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬اجرای‭ ‬نمایش‭  ‬که‭ ‬معمولا‭ ‬بر‭ ‬روی‭ ‬صحنه‭ ‬تئاتر‭ ‬امکان‭ ‬پذیر‭ ‬نیست‭ ‬تماشای‭ ‬این‭ ‬اثر‭ ‬را‭ ‬جذاب‭ ‬تر‭ ‬می‭ ‬کند‭. ‬‭ ‬

‭ ‬برای‭ ‬اطلاعات‭ ‬بیشتر‭ ‬درباره‭ ‬نمایش‭ ‬مهره‭ ‬سرخ‭ ‬و‭ ‬استریمینگ‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬وبسایت‭ ‬تیرگان‭ ‬لطفا‭ ‬به‭ ‬لینک‭ ‬های‭ ‬زیر‭ ‬مراجعه‭ ‬نمایید‭. ‬

The month-long screenings and one-time live discussion will be available for free at:

https://tirgan.ca/event/the-scarlet-stone/

To learn more about The Scarlet Stone, please visit:

http://scarletstone.com