1527-77

1527-78

سعید شفا
نهمین جشنواره فیلم های ایرانی سانفرانسیسکو که درتاریخ 24 و 25 سپتامبر در انستیتوی هنر این شهر برگزار میشود، هدفش از ابتدا کشف و حمایت از فیلمسازان جوان ایرانی سراسر دنیا بوده است. این جشنواره که نخستین جشنواره مستقل فیلم های ایرانی خارج از ایران است، هر ساله بزرگداشتی دارد با حضور یکی از پیش کسوتان سینمای ایران که امسال برای «نورالدین زرین کلک» پدر سینمای انیمیشن ایران برگزارخواهد شد. از او فیلم های: بنی آدم، یک دو سه، وظیفه اول، زمین بازی، بابوش و دنیای دیوانه دیوانه دیوانه… به نمایش در خواهد آمد.
به پاس و یادبودی از کارگردان بزرگ سینمای ایران، عباس کیارستمی، فیلم ویژه یی که در خارج ساخته و کمتر در جایی به نمایش در آمده، به اسم «بلیت ها» به نمایش در خواهد آمد که به اتفاق دو تن از برجسته ترین سینماگران دنیا «ارمانواولمی» از ایتالیا و «کن لوچ» از انگلیس ساخته.
از بازیگر ارزنده سینمای ایران، گلشیفته فراهانی، که اینک در خارج فعالیت دارد، آخرین فیلمش به اسم «التامیرا» که با «انتونیو بندراس» بازیگر مشهور اسپانیایی و کارگردانی «هیوهادسن» انگلیسی بازی کرده به نمایش در می آید که از بهترین نقش هایی ست که تاکنون عرضه کرده است.
از «نیکی کریمی» بازیگر مشهور سینمای ایران فیلم «تمشک» به کارگردانی «سامان سالور» به نمایش در می آید که داستان زن و شوهری ست که به خاطر بچه دارنشدن، زنی را استخدام می کنند تا فرزندی برای آنها بیاورد ولی با حوادثی روبرو می شوند که فیلم پرهیجان و تماشایی «تمشک» را دیدنی می سازد.
از «پرویز تناولی» مجسمه ساز و نقاش معروف ایرانی فیلمی مستند ساخته «ترنس ترنر» از کانادا در برنامه هست که نگاهی دارد به زندگی و کارهای این هنرمند ارزنده که وقتش را میان کانادا و ایران تقسیم کرده و هم چنان به خلق آثار هنری اش ادامه میدهد.
«شاهین پرهامی» فیلمی درباره «شهرزاد» بازیگر، کارگردان و شاعر ایرانی ساخته که اینک دوران بازنشستگی را می گذراند اما هم چنان پر هیجان ومملو از خاطره است. معروفترین فیلم او«قیصر» است که نقش رقاصه فیلم را بازی میکرد. «پوری بنایی» بازیگر دیگر فیلم است.
«یک شهروند کاملا معمولی» ساخته مجید «مجید برزگر» که قبلا فیلم «پرویز» او در این جشنواره جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را گرفته بود به نمایش در می آید که آخرین فیلم اوست درباره مرد مسنی که پس از فوت همسرش منتظر انجام کارهای سفرش به نزد پسرش است که در خارج زندگی می کند. متصدی آژانس مسافرتی که دختر جوانی است که او را در این راه کمک می کند، دریچه تازه یی را به روی او می گشاید تا جایی که مرد عاشق او می شود و برای جلب توجه او، دست به اقدامی بی سابقه می زند که فیلم درخشان دیگری ست از این کارگردان.

1527-79

1527-80

1527-81

با پراکنده شدن ایرانی ها در سراسر دنیا، عجیب نیست آنان را در موقعیت های ویژه دید. یکی از آنها «آریا ناباندی» است که برنامه «آشپزخانه آریانا» را در تلویزیون های خارجی من جمله «نشنال جئوگرافیک» اجرا می کند و به نقاط مختلف ایران می رود تا غذاهای ایرانی را به نمایش بگذارد و در ضمن در آشپزخانه مجهز خود در دوبی نیز غذاهایی را درست می کند که برنامه او را تشکیل می دهد. این فیلم را خود «آریانا» کارگردانی کرده و در جشنواره نیز حضور خواهد داشت.
نیز ایرانیان بسیاری هستند که با جذب شدن در کشورهای مختلف به فیلمسازی مشغولند که یکی از آنها «امید نوشین» است که فیلم بسیار دیدنی و پر تحرکت «آخرین مسافر» را در انگلیس ساخته که تا انتها هیجانش را حفظ می کند و تماشاچی را یک لحظه آرام نمی گذارد.
امسال به انیمیشن و موزیک ویدیو توجه خاصی نشان داده شده. آخرین موزیک ویدیوی «گوگوش» به اسم «ماهی سیاه کوچولو» و «وقتی رفتی» آخرین کار «فرامرز اصلانی» به نمایش در می آید که قرار است کارگردان آن «امیرسلیمانی» در جشنواره شرکت داشته باشد.
از میان فیلم های انیمیشن: عمونوروز(ساخته: فرخنده ترابی)، تار آخر (ساخته: یاشین نهانی)، باد ناگهان (ساخته: اردیس سمانی)، خواب شیرین (ساخته: توبا رضائی)… قابل ذکرند.
نیز فیلم های کوتاه جشنواره همواره از بهترین ها و مورد پسند اکثر تماشاگران بوده که امسال می توان از «دریاچه سفید» ساخته «مهدی حیدری» نام برد که پیرامون خشک شدن دریاچه رضائیه است، «باهر» ساخته «حسن آخوندپور» با شرکت «مهتاب کرامتی» و «مانی حقیقی» یکی از تکنیکی ترین و بهترین فیلم هایی ست که در سینمای ایران ساخته شده، چه از نظر استفاده از تکنیک و چه از نظر داستان و بازیها، «آب یخ» ساخته «جلال ساعد پناهی» یکی دیگر از فیلم های دیدنی جشنواره است که داستان مردی ست که درکنار جاده یی به فروختن یخ مشغول است. زندگی آدمها در مسیر این جاده ونظاره آن توسط این مرد فیلم را بسیار دیدنی و قابل تعمق می سازد.
«بدرود پرنده من» ساخته «آمنه مقدم» و با شرکت «بهروز وثوقی» و «میلاد اقبالی»، داستان مرد سالخورده یی ست که پرنده یی دارد و پسر همسایه آنها عاشق پرنده او می شود و همین باعث آشنایی آندو و دوستی شان می شود.
«بافالو» با شرکت «پرویز پرستویی» و «سهیلا گلستانی» داستان زن ومردی ست که می خواهند غیرقانونی از مرز انزلی از ایران خارج شوند. مرد اتفاقی در دریاچه غرق می شود و مردی به اسم «بهرام بافالو» قبول می کند جسد مرد را در دریاچه پیدا کند. آشنایی او با زن و رابطه یی که میان آنان به وجود می آید فیلم دیدنی «کاوه سجادی حسینی» را دو چندان می کند.
«آتلان» ساخته «معین کریم الدینی» به دنیای سوارکاری و مسابقات اسب دوانی در ایران می پردازد که بسیار بدیع و دیدنی است. تاکنون فیلم مستندی نظیر «آتلان» با این سبک و سیاق در ایران ساخته نشده و «کریم الدینی» دریچه تازه یی را از این محیط به روی تماشاگر باز می کند.
جمعا 37 فیلم از کشورهای ایران، امریکا، انگلیس، هند، کانادا، دوبی، اسپانیا و ایتالیا به نمایش در می آید که نظیر هرساله، برنامه ای استثنایی و بیاد ماندنی را عرضه می کند.

***

برای اطلاعات بیشتر به تارنمای جشنواره رجوع نمائید:

www.IranianFilmFestival.org