1325-58

 

در نهمین سالگرد سفر ابدی
سلطان جاز ایران، ویگن چه گذشت؟

1325-64

فیلم این مراسم را بروی سایت جوانان و فیس بوک جوانان نیز مشاهده کنید

 

شنبه 28 اکتبر برابر با 7 آبان ماه نهمین مراسم یادبود زنده یاد ویگن با حضور همسرش کرن و گروهی از دوستان صمیمی او با کمک وهمت واهیک مارکاریان در کنار مزار او برگزار شد مراسمی خصوصی و صمیمانه پر از خاطرات شیرین از ویگن نازنین.
گفتگو را آغاز کردیم با «کرن» همسر و یار همیشگی ویگن.
•بعد از 9 سال نبودن ویگن چه سخنی برای دوستداران واقعی اش دارید و جوانانی که شاید خیلی با وی آشنایی ندارند.1325-59
-قبل از هر چیز من دیشب از سفر فرانسه بازگشتم و با وجود خستگی در خدمت شما و خوانندگان خوب مجله جوانان هستم چیزی که دوست دارم به هنرمندان جوان بگویم این که خود را باورکنند واون چیزی که می نوازند و می خوانند باید از قلبشان برخیزد برای اینکه  صدایی که از قلب بلند شود هیچگاه فراموش نمی شود اگر حقیقتا موسیقی ویگن را گوش کرده باشید می توانید آنرا احساس کنید چون حقیقتی است که از قلبش برخاسته، فرق بین یک هنرمند واقعی و کسی که فقط  شو اجرا می کند در این است که یکی از قلبش می خواند و یکی از زبانش. این 9 سال برای من خیلی سخت گذشت ولی او همواره با من بوده وگاهی  این دوری خیلی غیر قابل تحمل بود ولی روزی نبوده که در تمام ثانیه ها و دقیقه ها درکنارم نباشد در این مدت به موسیقی او گوش کردم وکتابی را در مورد زندگی او نوشتم و معتقدم که او آدم خیلی خیلی بزرگی بود، که همیشه همراه ماست.1325-62
• ما هیچوقت نتوانستیم بگوئیم ویگن برای همیشه رفته است صدای او جاودانه است و مردمی که او را سلطان پاپ نامیدند براین باورند که صدای سلطان خاموش شدنی نیست آیا در این مدت شما اقداماتی کردید برای شناساندن ویگن به نسل جدیدی که او را هرگز ندید و لمس نکرد؟
-ما باید دنباله رو سبک و شیوه ی او باشیم او همیشه دنبال نو آوری بود و عناصر جدیدی را به موزیکش اضافه می کرد رد پای ویگن را می توان در آثار هنرمندان جدید دید. یادم هست درآخرین سفر مابه پاریس جوانها خیلی با ویگن تماس می گرفتند و او با کمال میل آنها را راهنمایی می کرد خیلی از جوان ها موسیقی پاپ را از او آموختند والان هر جا می روم خیلی ازجوانها راجع به سبک و آثار او از من اطلاعات می خواهند و من معتقدم نام ویگن در تاریخ موسیقی ایران جاودانه است.
•با توجه به اینکه هنرمندان زیادی در ایران فعالیت می کنند و دچار محدودیت های زیادی هستند ولی عاشقانه موسیقی او را دنبال می کنند ما چه وظیفه ای در قبال آنها داریم؟
– باید به آنها سفارش کرد گوش کنند چون گوش کردن محدودیت نمی خواهد و نگذاریم فشارها و محدودیت ها باعث شودکه بزرگان و گذشته خود را فراموش کنند ویگن هیچوقت ایرانی بودن را در سازش و آوازش فراموش نکرد او همیشه حرفش به جوانها این بود که1325-61 خود را از تمام آلودگی ها پاک نگه دارند اعتقاد داشت با پاک ماندن جسم و روح می توان یک اثر جاودانه خلق کرد و در دل مردم ریشه کرد.
•به عنوان آخرین سئوال اگر حرف خاصی برای دوستداران صدای او دارید.
-این 9 سال برای من خیلی سخت بود و میدانم همینطور برای همه شما، من بی صبرانه منتظر سال آینده هستم چون دهمین سالگرد او را بسیار بزرگ خواهیم گرفت و همزمان خواهد بود با به پایان رسیدن کتاب زندگی او، کتابی که شما را خیلی سورپرایز خواهد کرد و پر است ازخاطراتی که کسی آنها رانشنیده من امیدوارم با انتشار این کتاب بتوانم دل شما را شاد کنم و به تمام ایرانیان می گویم من جزیی از شما هستم و به اعتقادات و بزرگی شما عزیزان احترام می گذارم به امید دیدا ردر سال آینده.
• در ادامه دکتر رهنوردی درباره ی خاطرات خود با ویگن سخن گفت.
از 17-18 سالگی با هم ورزش می کردیم و بعد او به سمت خوانندگی رفت. در کل ویگن یک انسان دوست داشتنی هنرمند خوب رفیق خوب همسر و پدر خوبی بود من هنوز با خاطراتش زندگی می کنم1325-60 و آرزو می کنم در هر کجا که هست روحش شاد باشد سالی یکبار به اینجا می آئیم و یاد و خاطره اش را زنده می کنیم ویگن همیشه عزیز خواهد بود.
دیگر دوستان نزدیک ویگن جورج و فرامرز قاسمی ازخاطراتشان با ویگن تعریف کردند. آرمین هنرمند جوان که شباهتی بسیار به ویگن دارد چند ترانه ی او را اجرا  کرد. او که علاوه بر شباهت ظاهری به ویگن صدایش هم به گرمی و دوست داشتنی اوست. یکی از حاضرین به نام  فریبا مناجاتی را با صدای زیبایش خواند. آرتور با صدای گرم ترانه ای را به حاضرین هدیه کرد و ترانه دو صدایی زیبایی از ویگن را همراه با فرامرز قاسمی اجرا کرد در پایان کارن از همراهی دوستان ویگن و اینکه او را در این سالها تنها نگذاشتند تشکر کرد. حاضرین با شراب پذیرایی شدند و همه وهمه از اینکه واهیک آنها را در این روز خاص در کنار هم بر مزار ویگن نازنین جمع کرده از او تشکر و قدردانی کردند.
هر ترانه ای ازویگن که اجرا می شد سایرین همصدایی میکردند و کرن علاوه بر زمزمه کردن ترانه ها اشک می ریخت بی شک سلطان پاپ همیشه سلطان باقی می ماند و یاد و خاطرش همیشه با ما و همراه ماست.

 

عکس ها و گزارش از:
میترا محتشمی و علیرضا محمد زاده