1555-39

نوروز امسال در شرق آمریکا با سرمای ناگهانی و کولاک دیررس زمستانی، اگرچه رنگ باخته بود و قادر به خودنمایی همیشگی نبود، ولی روح زنده زندگی را همچون سده های متمادی حفظ کرد.
خریدهای نوروزی در فروشگاه های ایرانی مانند سال های پیش پررونق بود و حتا در آخرین روزهای سال کهنه، مردم برای تهیه برخی لوازم و کالاها در شتاب بودند.
در واشینگتن، چند برنامه برای خوشآمد نوروز و بزرگداشت این آیین زیبا و دیرپا برگزار شد. از جمله کاخ کتابخانه کنگره شاهد جشنواره باشکوهی بود با شرکت سفیران کشورهایی که نوروز آغاز سنتی سال برای آنهاست؛ مانند کشورهای همسایه ایران در شرق و شمال وحضور مقامهای آمریکایی و شخصیت های ایرانی تبار، میهمانان آشنا با فرهنگ ایران و تاریخ کهن نوروز و نیز هنرمندان کشورهای شرکت کننده که بر شور و شکوه این جشن افزودند.
امسال از چیدن سفره هفت سین در کاخ سفید و یا وزارت خارجه آمریکا خبری نبود. البته در سال های اول ریاست جمهوری باراک اوباما هم بزرگداشت نوروز در کاخ سفید بطور مفصل مرسوم نشده بود و در واقع در دور دوم ریاست جمهوری او بود که به همت کارکنان ایرانی تبار کاخ سفید و وزارت خارجه، هفت سین نوروزی چیده می شد و برنامه های محدودی هم به اجرا در می آمد. در آخرین سال اقامت اوباما در کاخ ریاست جمهوری آمریکا، نوروز برنامه مفصلی داشت که در آن هنرمندان ایرانی برنامه های ویژه ای ارایه کردند و میشل اوباما بانوی اول وقت آمریکا در آن شرکت و سخنرانی کرد.
شاید این روند در دولت کنونی هم طی شود. در حال حاضر دونالد ترامپ سخت مشغول تکمیل دولت خود و پرکردن جای خالی پست های عالی دولتی است که طبق سنتی سیاسی در آمریکا با آمدن رییس جمهوری جدید و کنار رفتن سلف او، مقام های انتصابی، پست های خود را ترک می کنند تا مستاجر تازه کاخ سفید، اشخاص مورد اعتماد خود را بگمارد، از اینرو امسال نوروز رخصت ورود به کاخ سفید را پیدا نکرد؛ با این حال خانه های ایرانیان علیرغم سرمای نفس گیر زمستان که همراه با توفان شدید، ناجوانمردانه به در و دیوار می کوبید، همچنان گرم و پرشور بود، حتا در چند نقطه دو ایالت ویرجینیا و مریلند که ایرانیان فراوانی را در خود جای داده اند برنامه هایی ویژه نوروز برپا شد و سال نوی جمشیدی با شادی و شادمانی استقبال گردید.

1555-40

1555-41