1592-42

کمتر ایرانی است که نام دایی جان ناپلئون را نشنیده باشد و از سریال پرطرفدارش لذت نبرده باشد. این سریال شاید پر بیننده ترین همه سریالهایی است که تا کنون رادیو تلویزیون ایران تهیه کرده است. نویسنده کتاب و سریال دائی جان ناپلئون ایرج پزشکزاد است، وی از مشهورترین نویسندگان ایرانی است که تا کنون چندین کتاب و مقاله از وی منتشر شده و چون آثار او به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده وی را در زمره مشهورترین نویسندگان ایرانی از جمله صادق هدایت و محمدعلی جمالزاده و نامش بر سر زبانها افتاده است.
ایرج پزشکزاد در تهران به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران و عالی را در فر انسه در رشته حقوق به انجام رسانید، مدتی با مطبوعات با نام مستعار الف – پ – آشنا همکاری می کرد، چند سال به سمت قاضی دادگستری و سپس با عنوان دیپلمات تا مقام سفیری در وزارت امور خارجه ی ایران خدمت کرد و درکشورهای اتریش، چکسلواکی، سوئیس و الجزایر ماموریت داشت، بعد از دگرگونیهای ایران در فرانسه به کار تحقیق ادبی و تاریخی و نویسندگی مشغول است. وی هرچندگاهی برای دیدار دوستان وعلاقمندان آثارش به لوس آنجلس می آید و درمحافل مختلف با نقل داستانها و خاطرات شیرینش به جمع دوستان جلوه ی خاصی می بخشد و دراین سفر میهمان سرای پرمهر استاد زیبا نگار علی بزرگمهر و همسر مهربان و کدبانوی وی فریده خانم سمیعی بود و شب دل انگیز و محفل پرشوری برقرار شد که در آن جمعی از نامدارترینان حضور داشتند.علی بزرگمهر استاد زیبانگار که خود از نامداران هنر ایران است وروش بخصوصی بنام زیبانگاری در رشته هنر ایرانی بوجود آورده که در بسیاری از خانه های ایرانیان و غیر ایرانیان علاقمند به هنر و فرهنگ ایران زینت بخش سرای آنهاست، این روش ویژه آمیختگی خوشنویسی و نازک نگاری یا همان مینیاتور هست که بنام زیبا نگاری در محافل هنری جهان شهرت یافته. بزرگمهر از اوان کودکی در نیشابور و نزد پدرش که خود از ادیبان برجسته خراسان بوده تمامی خطوط مختلف از نستعلیق و نسخ و ثلث و کوفی و طغری و هم مینیاتور را آموخت و از مجموعه آنها روش بی پیشینه خود زیبانگاری را بوجود آورده که هم اکنون در چندین کشور جهان، با ضیافت دلپذیری که برای علاقمندان به هنر در نمایشگاههایش انجام میدهد، پراکنده است.
بزرگمهر می گوید: سالها پیش استاد هنرشناس امریکایی می گفت که چون نمی شد باغ و چمن را به درون خانه آورد، ایرانیها چمن و باغ را در فرشهای خود جای دادند و به سراهای خود آوردند. اینک من در این سوی جهان با آثار هنریم لطافت و فروغ ایرانی را به سراهای مردم هنردوست در سراسر جهان می برم و کوشش دارم با این نمایش آثارم نام و آوازه ایران را به بلندای پیشین درجهان به پراکنم. در محفل هنری سرای بزرگمهر زیبانگار که هرچندگاه تشکیل میشود، بحثهای جالبی در مورد هنر و ادبیات در می گیرد واغلب چهره های شاخصی که ساکن لوس آنجلس هستند و یا ایرانیان صاحب نامی که از جاهای دیگر می آیند شرکت دارند، در محفلی که آقای ایرج پزشکزاد بودند، افراد دیگری که هر یک بنوبه خود نامدارانی هستند شرکت داشتند، از جمله خانم پری اباصلتی و آقای هوشنگ میرهاشم،آقای سیروس مشکی، آقای دکترهوشنگ دولتشاهی، آقای حسین حجازی، آقای رشید اعلم، آقای ادل شجاع پور، دکتر انوشیروان بزرگمهر، آقای مهدی ذکایی، خانم مهین کریمی حکاک و…
در آغاز دکتر سیروس مشگی از نادرپور شاعر نامدار در مورد شمال دکلمه کردند و شام دلچسب شمالی که دستپخت فریده خانم بود سرو شد و دکتر دولتشاهی با نوای گرمش به محفل صفای خاصی داد. این محفل با شکوه تا پاسی از شب ادامه داشت. مجله جوانان که همواره در پیشبرد هنر و فرهنگ و نمایاندن محافل ادبی از این دست و تشویق هنرمندان پیشقدم بوده این بار نیز به آگاهی رساندن این گونه محافل همت می گمارد، با امید اینکه عاشقان ایران در هر کجای جهان که هستند پیروز و سرافراز باشند.

1592-43

1592-44

1592-45

1592-46

1592-47

1592-48

1592-49