1469-16

آقای مجید: ما یک خانواده 4 نفره هستیم و بعد از مدتها تصمیم به رفتن به یک مرخصی و یا مسافرت یک هفته ای گرفته ایم. همسرم تصمیم دارد یک موتورهوم (Motorhomes) اجاره کند و با یک خانواده دیگر به مسافرت برویم من با این کار مخالف هستم چون از این نوع وسیله برای مسافرت وحشت دارم، همچنین از بودن با یک خانواده دیگر در یک محل بمدت یک هفته! لطفا نظر خود را به من بگویید.
با تشکر: نسرین از کالیفرنیا
خانم نسرین: خوب به شما حق می دهم که با این تصمیم راحت نباشید. رفتن به مسافرت با اتومبیل های Motorhomes کار هرکسی نیست و باید با آن آشنا باشید، مخصوصا اداره این اتومبیل های بزرگ که مثل یک آپارتمان کوچک می باشند.
بودن دو خانواده در یک وسیله ای مانند موتورهوم می تواند جالب و خیلی هم به شما خوش بگذرد ولی این را بدانید که باید واقعا مجهز باشید و همسر شما هم باید با این نوع وسیله های مسافرتی آشنا باشد، هم نوع رانندگی و نگهداری از آن.
البته اجاره کردن این اتومبیل ها ارزان نیست و به تمیزی آنها توجه کنید و مراحل ایمنی آن.
سفرخوش

1469-17

***

آقای مجید: من و همسرم صاحب 2 فرزند 2 و 4 ساله هستیم. سئوال ما از شما این است که آیا حساب های تحصیلی برای فرزندان امثال ما را توصیه می کنید؟ من و همسرم هردو کار می کنیم. همسرم تمام مدت و من نیمه وقت، چون ما از همین الان نگران پرداخت شهریه تحصیلی آینده فرزندانمان می باشیم.
با تشکر: فرزانه از شرق آمریکا
خانم فرزانه: با اطلاعات کمی که از شما دارم مشکل است که حتما این حسابها و یا نوع بخصوصی از این حساب ها را برای شما توصیه کنم.
اگر به برنامه اقتصاد و خانواده در رادیو 670 از طریق اینترنت گوش کنید متوجه می شوید که من و همکارم آقای نیک یکانی همیشه در این مورد بطور عمومی و کلی صحبت کرده ایم.
در حالت کلی این نوع پس اندازها برای خانواده هایی که صاحب فرزند هستند توصیه می شود ولی نوع آن بستگی به زندگی هر خانواده دارد، شهریه های دانشگاهها هرساله افزایش می یابد و در حال حاضر دانشگاه های خصوصی با تمام مخارج حدود 60 هزار دلار در سال می باشد.
در هر صورت شما احتیاج به پس انداز برای فرزندانتان دارید ولی اندازه های پس انداز و نوع آن بستگی به شرایط مادی خانواده شما دارد.
موفق باشید

***

آقای مجید: بعد از 16 سال کار در شرکتی کوچک خسته شده ام و دوست دارم کارم را عوض کنم. دلیل خستگی من از این کار دلایل مختلف دارد مانند: عدم پیشرفت، کوچک بودن شرکت، و افرادی که در آن کار می کنند و به نوعی از شغل خودم. در ضمن من 42 ساله می باشم.
با تشکر: از آمریکا
خانم و یا آقای محترم: این احساس شما خیلی طبیعی است و همه ما به نوعی از این موضوع ناراحت و نگران هستیم و عوض کردن محل کار و یا نوع شغل هم چیز تازه ای نیست و کارکردن در محیطی که دوست ندارید بسیار زندگی را برای شما و خانواده شما سخت می کند.
متأسفانه نوع شغل خود را نگفته بودید ولی در هرحال باید خود را آماده این جابجایی بکنید و بطور صحیح که از نظر مادی به مشکل برنخورید. به چند مورد توجه کنید:
1 – در این مورد در محل کار خود صحبت نکنید.
2 – از کار خود قبل از اینکه کار مطمئنی پیدا نکرده اید استعفا ندهید.
3 – حتی با نزدیک ترین همکار خود هم صحبت نکنید در این مورد.
4 – کار کردن در محل جدید را بخوبی از همه نظر بررسی کنید.
5 – اگر به کل نوع شغل خود را نمی خواهید تغییر بدهید احتیاج به رفتن به کلاس های مربوطه و یادگیری هرچه بیشتر شغل جدید را دارید.
در هر صورت موفق باشید.

1469-18

***

آقای مجید: من و همسرم به تازگی فهمیدیم که پسر 18 ساله ما در یک دانشگاه قبول شده بوده ولی به موقع برای وارد شدن و قبول دعوت آنها پاسخ نداده است و تاریخ مقرر را رد کرده است به نظر شما او حالا چه کاری باید انجام بدهد؟
با تشکر- از لس آنجلس
خانم یا آقای محترم: اینجا باید اعتراف کنم که این کوتاهی بسیار مهم از طرف پسر شما بوده و یک اقدام غیرمسئولانه می باشد.
در هر حال پسر شما اصولا تا اول ماه May فرصت داشت که علاقه خود را برای دعوت از آن دانشگاه اعلام کند و خود چندماهی و یا حداقل 2 ماه برای جواب دادن فرصت داشته است ولی سهل انگاری او باعث عوض شدن مسیرتحصیلی او خواهد شد. البته هنوز امیدی وجود دارد. پسر شما یک راه دارد و آنهم وارد شدن به کالج 2 ساله نزدیک محل زندگی خود را دارد. پس بهتر است که هرچه زودتر در کالج 2 ساله نزدیک محل زندگی خودتان اسم نویسی کند و با کانسولر کالج ملاقات داشته باشد احتمالا امتحان ورودی ریاضی و انگلیسی هم احتیاج دارد.
با پاس کردن 60 واحد قابل قبول بعد از 2 سال می تواند به دانشگاه مورد علاقه خود ترنسفر کند البته با نمرات خوب و طبق قوانین آن دانشگاهها.
بعضی از سیستم های دانشگاهی به کسانی امثال پسر شما اجازه میدهد که بدون اینکه به کالج 2 ساله بروند و هیچ نوع کلاسی بردارند دوباره برای همان دانشگاه اقدام کنند و سال آینده وارد شوند.
توصیه می شود که قبل از این تصمیم با قسمت مربوطه در دانشگاه صحبت کنید و مطمئن باشید که این کار قابل قبول می باشد.
موفق باشید.

1469-19

1469-20