1549-83

نگاه مثبت و تحسین منتقدین برجسته از فیلم
«لبه ی تیغ، میراث بازیگران زن سینمای ایران» ساخته «بهمن مقصود لو»

1549-85

Razor’s Edge: Legacy of Iranian Actresses
Blurbs
I1549-86 have watched your movie «Razor’s edge» which has fascinated me. It is a totally new point of view to describe the Iranian cinema, from its creation till the 1979 revolution through the actresses who illustrated it.
Your movie is amazing and very moving.
Pierre-Henri Deleau

فيلم لبه ي تيغ من را شيفته ي خود كرد. فيلم كاملا يك نگاه تازه اي به سينماي ايران دارد كه ان را از ابتدا تا انقلاب ١٩٧٩ از نگاه بازيگران زن تشريح مي كند. فيلم شما تكان دهنده و شگفت اور است.
هنري پيير دولو- منتقد و مدير هنري بخش دو هفته ي كارگردان ها-جشنواره كن- ١٩٦٨-١٩٩٨

***

“The sharp edge of a razor is difficult to pass over…”, W. Somerset Maugham quotes Katha-Upanishad in his Razor’s Edge at the very beginning. The remarkable knowledge and documentary skills of Bahman Maghsoudlou, a bold filmmaker never afraid of walking on the razor’s edge, makes it impossible to pass over all the important facts from the history of Iranian cinema, while giving us an opportunity to learn a great deal more about the complex religious, cultural and social circumstances. Maghsoudlou’s Razor’s Edge: The Legacy of Iranian Actresses never stops to amaze us with its richness of rare and precious footage. This should be a must-see film for anyone concerned about the future of our modern society.
Dejan Nikolaj Kraljacic-Montreal

***

“بهمن1549-87 گرامی، فیلم ات “لبه تیغ” که خب حاصل کار و زحمت و علاقه بسیار تو هست و این ها را کسی که یک ذره ای از خیلی دور دستی بر آتش دارد می تواند به طور مبهمی حس کند که چقدر کار گرفته . دست شما درد نکند. سند ماندنی و خیلی خوبی است. آرزوی توفیق داریم برای شما این اثر و جای تحسین دارد که مرتب دست اندرکار هستی برای ضبط آثار فرهنگ اون مملکت و فرهنگ سازهایش.”
پرویز دوایی

***

لبه1549-88 تیغ ساخته بهمن مقصودلو مستندی است حاوی گفتگو با تعداد زیادی از ستارگان زن تاریخ سینمای ایران و بازگویی خاطرات و فراز و نشیب های زندگی هنری آنان در دو دو دوره قبل و پس ازا نقلاب اسلامی ایران همراه با نمایش صحنه ها و عکس هایی خاطره انگیز از آن دوران که در ثبت بخشی از نقش زنان در تاریخ سینما اهمیت خواهد داشت. فیلم با انتخاب تعدادی از بازیگران زن در سنین مختلف و سال های مختلف سینمای و بازگویی آنچه بر آنها در آن دوران گذشته به واقع برگ هایی از تاریخ سینمای ایران از آغاز تا شروع انقلاب اسلامی و حذف بسیاری از آنان در این دوران رقم میزند. فیلمی که برای علاقمندان به سینما به عنوان بخش هایی از تاریخ شفاهی سینمای ایران به یادگار خواهد ماند
دكتر اسماعيل نوري علا

***

آخرین دستاورد سینمائی دکتر بهمن مقصود لو فیلمساز برجسته ی ایران، فیلم مستند بلند (لبه ی تیغ، میراث بازیگران زن سینمای ایران) است که جمعه شب 16 سپتامبر در کانون کتاب شهر تورونتو با حضور1549-89 علاقمندان بی شمار آثار او به نمایش در آمد.
بسیاری از سینماگران ایرانی در پنجاه سال گذشته در زمینه ی ساخت فیلم مستند، هنرآزمائی کرده اند که تعداد کم شماری از آنان پیروز این عرصه بوده اند. دکتر بهمن مقصودلو با پیشینه ی آکادمیک و تجربیات بی شمار سینمائی از چهل سال پیش، با آگاهی به اصول و قواعد ساخت فیلم مستند ، تلاشی عاشقانه و پی گیر در زمینه ی خلق فیلم هائی در باره ی ایران و هنرمندان تاثیرگذار آن داشته است . او با بهره وری از نیروی تخیل خلاق خویش در ساخت و تدوین آثار سینمائی ی مستند به این تعریف از فیلم مستند که : هرجنبه ای از واقعیت که با فیلمبرداری ی واقعی و بدون دستکاری، یا با بازسازی ی وفادارانه ی رویدادها در فیلم، با هدف گسترش و اعتلای دانش و درک بیشتر مردم از مسائل گوناگون جامعه انجام شده باشد، صمیمانه پایبند و وفادار مانده است.
ساخت فیلم ماندگار ” لبه ی تیغ، میراث بازیگران زن سینمای ایران “، چهارده سال پیش آغاز شده و شامل گفتگو با 21 نفر از ستارگان و بازیگران بنام زن سینمای ایران در قبل از انقلاب، که به مدت پنجاه سال در عرصه ی سینمای ایران درخشیده اند و نیز نمایش بخش های کوتاهی از فیلم های آن دوران است. این فیلم به درستی سرگذشت بانوان هنرمندی را بر ملا می کند که در راه پر تنش و گاه خطرناک عشق به هنر و دلشادی مردم جامعه ی خود، چه رنج ها که ندیده اند و چه ناسزاها که نشنیده اند. دکتر بهمن مقصودلو در این فیلم متفاوت و تاثیرگذار خود، در کشف لحظه های نادیدنی و گفته های ناشنیدنی که مفهوم راستین ” فیلم مستند ” است ، به نهایت پیروز و شایسته ی احترام در عرصه ی سینمای ایران و جهان است.
فیلم با سخنان زیبا و اندوهناک خانم ” ایرن ” یکی از برجسته ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران در قبل از انقلاب ، پایان می یابد. او که با لحنی شیوا و موثرو در قالب جملاتی ادیبانه و شاعرانه سخن می راند، از حزن و اندوه هنرمندان زن که در دوران گذار سیاسی ی کشور، به عزلت نشسته اند می گوید ، که می توان آن را به عنوان پیام اصلی و نهائی ی فیلم مستند بلند ” لبه ی تیغ ” اثر دکتر بهمن مقصودلو تلقی نمود، که چه پایان و پیام هوشمندانه ای است.
غلامحسین نامی
تورونتو ، کانادا- هجدهم سپتامبر2016

***

لبه تیغ 1549-90ساخته بهمن مقصودلو مستندی است حاوی گفتگو با تعداد زیادی از ستارگان زن تاریخ سینمای ایران و بازگویی خاطرات و فراز و نشیب های زندگی هنری آنان در دو دو دوره قبل و پس ازا نقلاب اسلامی ایران همراه با نمایش صحنه ها و عکس هایی خاطره انگیز از آن دوران که در ثبت بخشی از نقش زنان در تاریخ سینما اهمیت خواهد داشت. فیلم با انتخاب تعدادی از بازیگران زن در سنین مختلف و سال های مختلف سینمای و بازگویی آنچه بر آنها در آن دوران گذشته به واقع برگ هایی از تاریخ سینمای ایران از آغاز تا شروع انقلاب اسلامی و حذف بسیاری از آنان در این دوران رقم میزند. فیلمی که برای علاقمندان به سینما به عنوان بخش هایی از تاریخ شفاهی سینمای ایران به یادگار خواهد ماند.
عارف محمدي