1515-76

هدف از «نا انسانیت» اثر مستند دکتر بابک نیا،  افزایش آگاهی، درک، حساسیت

وجدان و اخلاق انسانی برای نسلهای تازه وهمچنین درد و رنج های ناشی از ستمگری

جنایت آمیز و نژادپرستی آن هم با بهره گیری از قالب و فرم و ابزاری تازه است

درک هولوکاست ورویدادهای شوم، رقت بار

و ویران کننده ی آن ممکن است هیچگاه میسر نشود…

1515-77

1515-78

«دکتر اردشیر بابک نیا» استاد علوم پزشکی دانشگاه «چپمن» در ارواین کالیفرنیا پس از دریافت دکترای پزشکی از دانشگاه تهران دوره ی تخصص بیماریهای زنان را در دانشگاه «جان هاپکینز» و دوره ی تخصص نازایی را در دانشگاه کالیفرنیا گذراند. وی از سال 1980 در کالیفرنیا به طبابت اشتغال یافت که از سالهای 1978 تا 2008 عضویت هیئت بالینی و پژوهشی دانشکده ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا را عهده دار بود. کنجکاوی ها و مطالعات و تحقیقات او در زمینه ی دستیابی به علل بیماری ها و برخورد ژرف خردورزانه ی وی با درد و رنج بیماران، و نظرجویی از شاهدان عینی بازمانده و نجات یافته از فاجعه ی «هولوکاست» و نسل کشی های دیگر که رد پای شان در «خلافت اسلامی» (داعش، طالبان، بوکوحرام و…) که نمادی از درد ورنج فرساینده و کشنده ی انسان در ابعادی گسترده اند توجه او (دکتر بابک نیا) را برانگیخت او میخواست بداند که چه نقصی در طبیعت انسان است که فاجعه ای چون هولوکاست (وبعد از هفتاد سال از گذشت آن، فجایع و نسل کشی های دیگر در جهان امروز) را ممکن می سازد؟ که تالیف چهارجلدی هولوکاست (به زبان فارسی) را امکان پذیر کرد که دستاورد پانزده سال مطالعه و تحقیق و کندوکاو گسترده ی او بود. این مجموعه در سال 2012 انتشار یافت که با بازتاب وسیعی هم روبرو شد. اما تلاش ها و جستجوهای دکتر بابک نیا در شناساندن هرچه وسیع تر و گویاتر دلایل و عواملی که به وقوع این فجایع سهمگین می انجامد ادامه یافت تا آنجا که منجر شد به تالیف کتاب تحلیلی تاریخی «نا انسانیت» که: «هدف از نگارش آن افزایش آگاهی، درک، حساسیت وجدان و اخلاق انسانی برای نسلهای تازه وهمچنین درد و رنج های ناشی از ستمگری جنایت آمیز و نژادپرستی آن هم با بهره گیری از قالب و فرم و ابزاری تازه است.» و چه گرافیست وکاریکاتوریست و نقاشی قدرتمندتر از اردشیر محصص با آن وسعت و عمق نظر، نگاه نافذ، و ذهنیت بارور خلاق، با آن تجربه ی سالهای سال می توانست از عهده ی تجسم این فجایع برآید. از اینرو در نقاشی هایی که از او دراین مجموعه آمده است هم احساسات قربانیان و هم جنایتکاران را باز می تاباند. «این نقاشی ها در زمره ی قوی ترین و تحسین برانگیزترین آثار او و نمایانگر حساسیتش در به نمایش نهادن تناقضات و تضادهای انسانی اند که نه تنها او را در جایگاه چیره دست ترین گرافیست های جهان، بل در مقام یک منتقد توانمند اجتماعی، سیاسی تثبیت می کند» زیرا همانطور که دکتر اردشیر بابک نیا می گوید:
«بسیاری از پژوهشگران براین باورند که درک هولوکاست ورویدادهای شوم، رقت بار و ویران کننده ی آن ممکن است هیچگاه میسر نشود… از اینرو نوشتن درباره ی هولوکاست همیشه با محدودیت هایی روبرو خواهد بود این محدودیت ها موجب می شوند که با نوشتن نتوان واقعیت این فاجعه ی نابخردانه ی غیر انسانی را شرح داد و درد و رنج های قربانیان هولوکاست را به تصویر کشید». «ناانسانیت» با طرح ها و نقاشی های کاریکاتوریست و گرافیست قدرتمند- اردشیر محصص- را به امید دستیابی بیشتر وموثرتر همراه کرده است با سروده ها و گفتارهای راهگشای شاعران، نویسندگان وروانشناسان و پژوهشگران پرآوازه ی جهان درباره ی فجایع هولوکاست.
و ما همچنین از طریق کتاب «نا انسانیت» می توانیم به این مهم که امروزه هم صادق است و هشدار دهنده وقوف یابیم که نازی ها از راه قانونی درآلمان به قدرت رسیدند آن ها با برنده شدن در انتخابات به مجلس رایشتاگ راه یافتند و آدولف هیتلر در سال 1933 در مقام رئیس یک دولت ائتلافی به قدرت رسید و مخالفانش به این خیال بودند که وقتی او به قدرت رسید می شود مجبورش کرد که میانه رو شود و جنبه های یهودی ستیزی، نژادپرستانه و دیکتاتورمآبانه را هم در خط مشی حزب خود تعدیل یا رفع کرد» که دیدیم هیتلر جهان را به خاک و خون کشید و 6 میلیون یهودی و یک میلیون کودک را زنده، زنده در آتش انداخت…».

1515-79

1515-80