1474-40

سعید شفا

هشتمین «جشنواره فیلم های ایرانی سن فرنسیسکو» 1474-36که در تاریخ 26 و 27 سپتامبر در انستیتوی هنر سن فرنسیسکو برگزار می شود، نخستین جشنواره مستقل سینمایی ایران است در خارج از ایران که به منظور کشف و حمایت از فیلمسازان جوان ایرانی سراسر دنیا احداث شده است.
اما طبق رسم هرساله، بزرگداشتی برای یکی از دست اندرکاران سینمای ایران منظور شده که این بزرگداشت برای بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما، گوهر خیراندیش (بانو، مکس، واکنش پنجم، قاعده بازی، شیرین، تهران 1500) در نظر گرفته شده که با حضور خانم خیراندیش برگزار خواهد شد.
از محسن مخملباف که چندسالی است در خارج از ایران به فیلمسازی مشغول است، آخرین فیلمش به اسم «رییس جمهور» به نمایش درمی آید که در کشور جورجیا ساخته و داستان آن درباره فرار یک رییس جمهور است بعد از یک کودتا در یک مکان تخیلی که به خاطر شناخته نشدن، به همراه نوه اش به عنوان نوازنده به گشتن در کشورش می پردازد و برای نخستین بار از نزدیک با مردم کشورش آشنا می شود.
از بهمن قبادی (زمانی برای مستی اسب ها، هیچکس از گربه های ایرانی خبری ندارد، لاک پشت ها می توانند پرواز کنند) و آخرین فیلمش به اسم «کلامی با خدایان»در برنامه هست که به اتفاق کارگردان برجسته دیگر نظیر: هکتور بابنکو، میرا نائیر، گیلرمو آریاگا، آموس گیتای… ساخته شده که محصول کشور مکزیک و در رابطه مذهب (اسلام، کاتولیک، یهود، بودا، کریستین) با فرهنگ های مختلف است. فیلم از 8 قسمت تشکیل شده که هر قسمت را یکی از این کارگردان ها منجمله قبادی، کارگردانی کرده است.
از انگلستان فیلم «خارج از فوکوس» ساخته «شهریار سیامی» مستندی درباره «افشین ناقونی» یکی از نقاشان مشهور ایرانی – انگلیسی است که بعد از سانحه یی که منجر به فلج شدن او می شود، اینک با نقاشی های برجسته اش برای خود شهرتی در اروپا کسب کرده که فیلم درباره زندگی و کارهای هنری اوست.
از کانادا فیلم «شیخ» درباره کشتی گیر معروف ایرانی «خسرو وزیری» که سالها در آمریکا در مسابقات کشتی کچ به اسم «شیخ آهنی» شهرت داشت، به نمایش درمی آید که مستندی است درباره زندگی و فعالیت های او. از کسانی که او در این مسابقات به مقابله پرداخت می توان «پال هوگن» و «دُوین جانسن» نام برد که هر دو از شهرت بسیاری برخوردارند. «جانسن» در حال حاضر یکی از معروفترین هنرپیشگان فیلمسازی پراکشن سینماست.

1474-37

آخرین فیلم «بابک شکریان» کارگردان جوان ساکن لس انجلس به اسم «شاه باب» با شرکت جمعی از هنرپیشگان ایرانی این شهر مثل: پرویز صیاد، ویدا قهرمانی، اردوان مفید… به نمایش درمی آید که درباره زندگی پدر و پسری ایرانی ست در آمریکا که نظیر خیلی از مهاجران دیگر مشکلات رابطی و احساسی دارند.
از ایران فیلم «رُخ دیوانه» ساخته «ابوالحسن داوودی» با حضور کارگردان فیلم، داستان جمعی جوان است که بر اثر حادثه یی با مشکلات پیچیده یی مواجه میشوند که می کوشند رابطه دوستی خود را به هر نحو شده حفظ کنند.
فیلم دیگری «تابو» ساخته «خسرو معصومی» داستان مالکی در شمال ایران است که با وجود داشتن همسر، عاشق دختر یکی از کارکنانش می شود و بی توجه به اینکه دختر عاشق مرد دیگریست قصد ازدواج با او را دارد که باعث ماجراهایی می شود که با پایانی غیرمنتظره توأم است.
«جشنواره فیلم های ایرانی» همواره سعی داشته در هر زمینه ی فیلمسازی فیلمی نشان دهد تا سازندگان آنها در رشته های مختلف تشویق شوند. فیلم های تجربی مثل «تهران» ساخته «مسعود معین»، انیمیشن مثل «مکعب» ساخته «فرهاد نجفی فرد» ، «پرچم های پلاژ» ساخته «سارا سعیدان» میوزیک ویدیو مثل «یار» ساخته «امیر سلیمانی» با شرکت «فرامرز اصلانی»، «هزار و یک قطره اشگ» ساخته «فاطمه احمدی»، مستند مثل «رادیو تهران» ساخته «مهتاب منصور» که درباره نخستین زنان ایرانی در رشته های مسابقات اتومبیلرانی، آتش نشانی، راننده اتوبوس … است که نشانگر جامعه پیشرفته ایران در هر زمینه است.
یکی از فیلم هایی که با بهترین تکنیک فیلمبرداری شده «مرغک» (یا «نمکی») است درباره مردی تنها در کویر که به جمع آوری نمک مشغول است . فیلم را «سجاد موسوی» ساخته که یکی از زیباترین فیلم های سال های اخیر ایران است.
«امروز» ساخته «رضا میرکریمی» (یک حبه قند) با شرکت «پرویز پرستویی» داستان یک راننده تاکسی است که اتفاقی درگیر زندگی یک زن حامله می شود که قرار است به زودی وضع حمل کند. بازی «پرستویی» مثل همیشه قوی و دیدنی است.
از فیلم های مستند، فیلم «من میخوام شاه بشم» ساخته «مهدی گنجی» قابل ذکر است که داستان مردیست که در نزدیکی شیراز به علت شهرتی که میان جهانگردان خارجی پیدا می کند، زندگی ساده و معمولی اش دگرگون می شود و درهای تازه یی به روی او گشوده می شود که منجر به تغییرات بسیاری در زندگی شخصی و خانوادگی اش می شود که برای رسیدن به مدینه فاضله اش (شاه شدن)، همه آن چه را که به دست آورده می خواهد زیرپا بگذارد تا «شاه» شود. «گنجی» برای ساختن این فیلم سه سال وقت صرف کرده و توانسته یکی از دیدنی ترین فیلم های سال های اخیر سینمای ایران را به وجود بیاورد.
جمعا در جشنواره 33 فیلم از ده کشور به نمایش درمی آید که هرکدام در ژانر خود از بهترین است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به تارنمای جشنواره مراجعه نمایید:

www.IranianFilmFestival.org

1474-38

1474-39