1380-70

1380-71

دزد کتاب
• هنگامی که «لیزل» دختر 13ساله ی یتیم، در سال 1939 برای اولین بار والدین اکتسابی Foster Parents خود را ملاقات کرد، این دیدار برخورد مناسبی برای مادر خانواده نبود که معتقد شد این دختربچه خیلی شلوغ و پرسرو صداست اما به زمان زیادی احتیاج نبود تا اشعه ی گرم و جذب کننده ی این شخصیت کوچک با موهای فرفری، همه ی اطرافیان خود را تحت الشعاع قرار دهد.1380-76
• فیلم «دزد کتاب» The Book Thief به اقتباس از کتاب پرفروش مارکوس زوساک به شرح زندگی روان و شفاف این دختربچه می پردازد که در دوران خشونت بار و بی رحم نازی ها و جنگ دوم جهانی انگاری که زندگی اش در دنیایی افسانه یی و پرنور و بی سروصدا جریان دارد، وروح دختر را از هرگونه لطمه یی در امان نگه می دارد.
این فیلم را «براین پرسیوال» کارگردان مجموعه ی  Down ton Abbey ساخته است،نقش پدر ومادر جیوفری راش و امیل واتسون و نقش پرجذبه ی دختربچه را «سوفی نلیس» بازی می کنند. مهمترین نکته در کل این فیلم گرم و لطیف، رعایت قابل توجه حقیقت و رخداده های واقعی است که در نتیجه ترکیب حقیقت و فانتزی را به بهترین وجهی ارائه می دهد.

باد بر می خیزد
• تجسم بخشیدن به «رویا»ها همانقدر مشکل است و به کوشش فراوان احتیاج دارد که در تحقق بخشیدن آنها تلاش باید کرد.
این همان کاری است که مایائو میازاکی، فیلمساز نام آور و بزرگ ژاپنی، در خلق فیلم های نقاشی متحرک در تمام زندگی اش انجام داده است- که نتیجه ی همه ی خیال پردازی ها و قصه های شگفت انگیزش، با ظرافت و خلاقه گری کامل در  فیلم هایی مثل «قصری درآسمان»، «همسایه من توتورو» و غیره نمود دارد.
این بار در فیلم نقاشی متحرک «بادبرمی خیزد»  The Wind Rises میازاکی از همکاری جیرو هوریکوشی برخوردار گردیده که اواسط قرن بیستم در خدمت فضانوردی کشور خود بود، و اکنون در این فیلم، تمامی تجربیات و تجسمات خود را بر روی صفحه ی کاغذ و نوار فیلم ثبت کرده است.1380-77
در فیلم «باد بر می خیزد» که درگفت وگوهایی آخیرین فیلم میازاکی ذکر شده، کارگردان یکبار دیگر تخیلات و فانتزی های ذهنی خود را به زیباترین وجهی به پرده ی سینما منتقل کرده است.
اما مهمترین کار هوریکوشی طراح و به وجود آورنده ی هواپیماهای «سگ جنگنده – شماره ی صفر» بودکه برای پروازهای «کامیکازی»ها (خلبان های انتحاری) به کار می رفت- و این واقعیت در فیلم مخفی نمی ماند.
میازاکی درباره ی ساختن این فیلم میگوید: آنچه بیش از هر چیزی مرا به این کار تشویق کرد، این جمله از هوریکوشی است که گفته بود«آرزوی من، ساخته شدن یک فیلم زیبا، از وحشت های جنگ است.»
و باید گفت که اگر هدف این کارگردان 72 ساله نیز همین بوده، در انجام آن کاملا موفق شده است.

1380-72

• درحالیکه فهرست رسمی نامزدهای دریافت جایزه ی اسکار در تاریخ 16 ژانویه اعلام خواهد شد، معذلک از هم اکنون یک فهرست غیر رسمی کامل از کاندیداها وجود دارد، و نه تنها این، بلکه حتی پیش بینی های متعدد در مورد برخی از برنده ها نیز به عمل آمده است.
در عین حال، همانطور که قبلا اشاره کردیم- تعدادی از فیلم هایی که احتمالا امکان رقابت با فیلم های اسکاری را نداشتند، نمایش افتتاحیه را به سال دیگر موکول کردند، و حتی فیلم «گرگ وال استریت»  اثر مارتین اسکورسیس که نمایش آن تا آخر دسامبر به تعویق افتاد، هنوز جزء این فهرست قرار نگرفته – و یک علت اصلی آن شاید این باشد که درواقع هیچکس فیلم راندیده است.
بزرگترین حریف های اصلی برای دریافت اسکار بهترین فیلم «قوه ی جاذبه» Gravity
و «12سال اسارت» years A Slave 12 هستند که هر دو از فروش بالا و بررسی های مثبت و خوبی برخوردار شده اند. بعلاوه  این هر دو فیلم در فستیوال فیلم تورونتو نشان داده شدند، و استقبال شدید از هر دو فیلم، مُهر تثبیت دیگری برای مقام های اول در فهرست اسکار بشمار آمد.
آلفونسو کوآرون1380-78 با «اثرات مخصوص تصویری» در قوه ی جاذبه، واستیومک کوئین با روش حقیقت گرای تلاش برای زنده ماندن، فیلم های خود را در ردیف اول قرار دادند.
در عین حال فیلم های دیگری نیز در این فهرست قرار دارند تا مجموعه را تکمیل کنند. فیلم هایی مثل : کاپیتن فیلیپس، پیشکار، آن زن، و به اندازه ی کافی گفته شد-و بعد از آن: همه چیز از دست رفت، و یاسمن آبی….
برای اسکار بهترین1380-79 هنرپیشه ی زن، دو هنرپیشه بیشتر از بقیه جلوه گر هستند: ساندرا بولاک بخاطر بازی در «قوه ی جاذبه » و کیت بلانشت برای «یاسمن آبی». درحالیکه اسکار بهترین هنرپیشه ی مرد مرحله ی مشکل تری را طی خواهد کرد، هنرپیشه های اصلی نامزد دریافت این جایزه: رابرت ردفورد بخاطر «همه چیز از دست رفت»، تام هنکز بخاطر «کاپیتن فیلیپس»، هیوجکمن بخاطر «زندانی ها»، و چیوتل اجیوفور بخاطر «12 سال اسارت»…
برای بهترین هنرپیشه ی نقش دوم مرد: بارخد عبدی (کاپیتن فیلیپس)1380-81، مایکل فاسبیندر(12 سال اسارت) و جرد لتو (باشگاه خرید دالاس) و کیت استنفیلد (دوره کوتاه مدت 12).
برای بهترین هنرپیشه ی نقش دوم زن: لوپیتا اینونگو (12 سال اسارت) اکتاویا اسپنسر (کلانتری فروت وال)، اوپرا ونیفری (پیشکار)،و بالاخره اسکارلت جوهانسون (آن زن)- بدون آنکه در فیلم ظاهر شود و بخاطر ایفای نقش صدای یک مغز کامپیوتری و اجرای آن!
اما نامزدهای اسکار بهترین کارگردان، بغیر از یک مورد، همه قابل پیش بینی هستند:
آلفونسو کوآردن (قوه ی جاذبه)، استیومک کوئین(12 سال اسارت)، اسپایک جونز (آن زن)، آن مورد استثنایی نام اصغر فرهادی است که بخاطر کارگردانی فیلم «گذشته» در این فهرست  قرار گرفته است. وی پیش از این اسکار بهترین فیلم خارجی را برای  فیلم «جدایی» دریافت کرده بود.
چند امکان دیگر برای این مقام از این قرار است: وودی آلن (یاسمن آبی)، پل گرین گراس (کاپیتن فیلیپس)، مارتین اسکورسیس (گرگ وال استریت)، لی دانیلز(پیشکار)…
شاید امکان تغییراتی نیز در کل این فهرست ها وجود داشته باشد، اما مسلما خیلی غیرمنتظره نخواهد بود. چون به قول معروف همه ی دست ها – تا آخر امسال – رو شده است و قاعدتا اضافه بر برنامه یی وجود نخواهد داشت.

1380-73

فیلم های چارلی براون
برنامه ریزان کانال تلویزیونی ABC هرساله برای تعطیلی های آخر سال جدول مشخصی را ارائه و رعایت می کنند: این جدول شامل سه فیلم معروف «پیناتز» Peanuts  با عنوان های «کدوی بزرگ چارلی براون (برای Halloween) جشن شکرگذاری چارلی براون (برای Thanks Giving)، و «کریسمس چارلی براون» است. و با آنکه این سه فیلم نقاشی متحرک نیم ساعته که در حدود چهل سال پیش ساخته شده، بارها  نمایش داده شده اند، باز هم و همچنان و هرساله تماشاگران خود را دارد.
براساس آمار گرفته شده فیلم «کریسمس چارلی براون» را دو میلیون و هفتصد تا دو میلیون و نهصد هزارنفر تماشا میکنند،که از بسیاری از مجموعه های موجود این کانال بیننده ی بیشتری دارد- و میانگین سنی این تماشاگران را از 8 تا 49 سال برآورد کرده اند.1380-82
یک علت اصلی این تکرار در این موقعیت ها آنست که هر سه فیلم میان آگهی دهندگان محبوبیت دارد و کانال تلویزیونی به راحتی می تواند آگهی های خود را به دست آورد.
کانال ABC حق پخش این فیلم ها را تا 2015 در اختیار دارد، و آن تاریخ، مصادف با زمانی است که پل فیگ کارگردان فیلم  Brides maids فیلم بلند نقاشی متحرک خود را با عنوان  Peanuts برای نمایش آماده خواهد کرد.
یکی از علت های تهیه و نمایش این فیلم بلند برای شرکت فیلمسازی فاکس، همزمانی شصت و پنجمین سالگرد آغاز داستان های مصور «پیناتز» و همچنین پنجاهمین سالگرد ساخته شدن فیلم «کریسمس چارلی براون» است.

1380-74

قصه های تو در تو
• «جی.جی.ابرامز» J.J. ABRAMS تهیه کننده وکارگردان تلویزیون و سینماست و آثار معروف و پرطرفداری دارد، از جمله مجموعه ی «گمشدگان»  The Lost و همچنین فیلم سینمایی «ماموریت غیر ممکن 3 »  Mission Impossible 3 با شرکت تام کروز.
ابرامز اخیرا کتاب داستانی با نام «S» انتشار داده که بخشی از آن قصه یی عاشقانه، و بخشی دیگر تاثیرات ماورای طبیعت است و ابرامز قلم «داگ دورست» را در این کار به یاری گرفته، زیرا این کتاب، داستان  درون داستان دیگر است.
گفت وگوی کوتاهی با این دو نفر، موضوع کتاب را روشن تر می کند.1380-83
کتاب «S» به داستان «کشتی تسیوس» می پردازد که در ظاهر آخرین کار یک نویسنده ی خیالی به اسم «استراکا»ست، بعلاوه به نقل داستان دو دانشجو می پردازد که از طریق کاوش های کتابخانه یی درباره ی این نسخه، یکدیگر را کشف می کنند.
اولین سئوال این است که وقتی نوشتن کتاب را برنامه ریزی می کردید، آیا می دانستید این هر دو داستان درچه مسیری باید پیش بروند؟
ابرامز جواب می دهد: به نظر من، وقتی به هنگام نوشتن یک داستان، شما از خودتان می پرسید«بعد قرار است چه شود؟» این علامت خوبی است. زیرا به همان سئوالی که خواننده نیز از خود می کند، نزدیک شده اید.
سئوال:داستان دو دانشجو درحاشیه ی صفحه ها و گاهی از طریق کارت پستال ها بیان می شود. در چه لحظه یی این دو شخصیت وارد داستان اصل می شوند؟
ابرامز می گوید: صحبت اولیه ی ما این بود که این دو نفر به عنوان فکر اصلی ماجرا تلقی شوند، اما واقعیت این است که خواننده می تواند در حد یک راه حل مدبرانه به آنها نگاه کند.
داگ دورست می گوید: درست است که به وجود آوردن هر نوع موقعیتی برای نویسنده کار مفرحی است، ولی ما نمی خواستیم که فقط بخاطر تفریح این کار را انجام دهیم. سئوالی که درواقع باید مطرح شود این است که چه کسی کتاب را نوشته است؟
ابرامز می افزاید: مسئله و سئوال جذاب این است که:استراکا نویسنده ی کتاب درداستان، واقعا کیست؟  و دو نفر دیگر در این میانه چه نقشی دارند؟
وبالاخره سئوال آخر: داگ دورست درواقع برای ابرامز دو کتاب نوشته است:کتاب استراکا، و داستان دانشجویان. در این صورت آیا دستمزد اوباید دو برابر باشد؟
…ابرامز جواب دادن به این سئوال را دوست ندارد. چون مایل است این همکاری دو نفره را همچنان در آینده ادامه دهد!

1380-75

• «نوئل هریسون» آهنگساز انگلیسی که آهنگ معروف و فراموش نشدنی The Wind mile of Your Mind را برای فیلم «ماجرا توماس کراون» با شرکت استیو مک کوئین ساخت، در سن 79 سالگی به علت سکته ی قلبی1380-84 در لندن درگذشت. این آهنگ جایزه ی اسکار بهترین تصنیف و موسیقی متن برای یک فیلم را در سال 1968 به دست آورد.
نوئل که فرزند «رکس هریسون» هنرپیشه ی سرشناس انگلیسی بود، به علاوه به عنوان یک اسکی باز حرفه یی نیز شهرت داشت و در المپیک های زمستانی 1952 و 1956 از طرف کشور انگلستان شرکت کرده بود.
• «هال نیدهم» کارگردان امریکایی، کار سینمایی خود را به عنوان بدل هنرپیشه های معروف آغاز کرد- از جمله در  فیلم «چگونه غرب تسخیر شد» که او را با دنده های شکسته بجای گذاشت. اما پس از مدتی خود به کارگردانی فیلم پرداخت و آثار کمدی حادثه یی معروفی با شرکت «برت رینولدز» مثل رشته فیلم های «کانون بال» و یا «اسموکی و راهزن» از خود باقی گذاشت. وی به علت سرطان در سن 82 سالگی در لوس آنجلس زندگی را وداع گفت.
• «مارشا والاس» که در سن 1380-8570 سالگی به علت ذات الریه وفات یافت، به مدت شش سال هنرپیشه ی نمایش تلویزیونی «باب نیوهارت» بود و موفق به دریافت جایزه ی «امی» شد. پس از آن وی به مدت 23 سال از فیلم های نقاشی متحرک به جای شخصیت های داستان صحبت میکرد، از جمله در مجموعه ی «سیمپسون» تهیه کننده ی این مجموعه، پس از درگذشت مارشا، شخصیت مربوطه در داستان را به احترام او بازنشسته کرد.