1349-56

1349-52

همانطور که قبلا هم به آگاهی تان رسانده ایم به تازگی به تیم آگاه و فعال دکتر حسام اعظمی
 101 Family Medical Group
دو تن از متخصصان طب سوزنی پیوسته اند و از آنجایی که جامعه ایرانی در مورد این طب سنتی چندین هزار ساله اطلاع جامع و کافی ندارد مصاحبه ای را با این دو پزشک (دکتر فریده تقدیری و دکتر میترا گوشه) ترتیب دادیم و در این شماره شما را به خواندن بخش اول این گفتگو دعوت می کنیم.
چطور می توان بطور مختصر ولی مفید چگونگی تاثیر طب سوزنی بر بدن را توضیح داد؟
– طب سوزنی یکی از شاخه های طب سنتی چینی است و در آن با وارد کردن سوزنهای نازک در نقاط مشخصی از بدن به آزاد شدن اندروفینها کمک می شود که خود بخشی از سیستم طبیعی کنترل درد در بدن می باشند. در دستگاه عصبی مرکزی یعنی مغزو نخاع این امر درست همانند یک داروی مسکن منجر به کاهش درد می گردد. سوزنها با تحریک اعصاب نخاعی باعث تحریک واسطه های عصبی مهار کننده درد نیز می شوند. سوزنهای بکار گرفته شده در طب سوزنی می تواند مقدار جریان خون را درمنطقه اطراف سوزن افزایش دهد که همین افزایش جریان خود می تواند مواد غذایی بیشتری را به محل رسانده یا مواد سمی زا را از آنجا دور کند ویا هر دو کار را با  هم انجام داده و در نهایت سلامت فرد را بهبود بخشند.
طبق گزارش موسسات ملی بهداشت امریکا (NIH) بنای(TCM)
(Traditional Chinese Medicine)  براساس انرژی حیاتی یا Qi  قرار داده شده است. کم یا زیاد بودن آن و یا گرفتگی آن نقش مستقیم در بروز بیماری خواهد داشت. نقاط سوزن خور بدن بر روی مریدینها نها(Meridian) یا کانالهای فرضی قرار دارند. طب سوزنی قادر است یین ویانگ بدن را متعادل کند و تعادل بخشیدن به این دو نیروی تشکیل دهنده هستی سلامت روح و جسم و روان را به ارمغان خواهد داشت. عدم تعادل یین و یانگ باعث می شودکه نیروی حیاتی در بدن حرکتی ناهمگون داشته باشد که این شروع بروز بیماری ها و ناراحتی های بشر است.
همچنین در طی دو ما ه گذشته هموطنان زیادی با مطب دکتر اعظمی تماس گرفته و سئوالاتی در مورد طب سوزنی مطرح کرده اند. در اینجا ما به بخشی از سئوالاتی که بسیار مورد توجه بوده است می پردازیم.
آیا طب سوزنی می تواند تسکین و یا درمانی برای سردرد میگرن باشد؟
– سردرد میگرن یکی از ناراحتی های شایع و رایجی است که طب سوزنی برای آن کمک بزرگی بوده است. با تعادل بخشیدن به یین ویانگ و باز کردن گرفتگی های ممکن در بدن این طب باعث به جریان انداختن صحیح انرژی حیاتی (Qi) میشود و بمرور درد را تسکین داده و با پیدا کردن ریشه اصلی ناراحتی در بدن تسکین خواهد گرفت. در طب چینی تنها از سوزن استفاده نمی شود بلکه ماساژ خاصی به نام Tui Na هم به کمک می آید و در مورد تغذیه و ورزش  و چگونگی داشتن یک زندگی سالم وآرام، به بیماران  هم توصیه ها و کمک هایی خواهد شد سوزنها بر روی سر، صورت، گردن و دست و پا قرار می گیرند و تعداد جلسات بستگی به نوع و مدت زمان سردرد دارد و معمولا بین پنج تا پانزده جلسه میباشد.
در مورد کمر درد دوستان زیادی سئوال داشتند و اینکه به چند جلسه درمان نیاز دارند.
– درجواب باید متذکر شویم که طب چینی ید طولایی در بهبود بخشیدن به دردهای کمر درد نیز دارد و تعداد جلسات به چگونگی درد ومدت آن بستگی دارد و بین چهار تا ده جلسه بطورمتوسط خواهد بود ولی باز در این مورد هم به مریض و هم به ریشه اصلی بیماری بستگی دارد. سوزنها در محل درد و در نقاط دورتر روی دست و پا قرار می گیرند و از گوش هم بعنوان نقطه ای برای درمان استفاده می گیرد. چنانچه قبلا متذکر شدیم «طب سوزنی بر روی گوش» کاربرد زیادی دارد و بسیاری از پزشکان این طب تنها از گوش برای تسکین کمک می گیرند و برروی نقاط مختلف بدن که بر روی گوش انعکاس شده اند سوزن می زنند.Reflexology

1349-53

سئوال مطرحی که بکرات پرسیده شده است درموردکودکان و نوجوانان است. آیا طب چینی برای کودکان و نوجوانان هم چاره ای دارد؟
– جواب: انرژی حیاتی (Qi) در بدن انسان هرگاه با مانعی جسمانی روحی یا روانی برخوردکند باعث بروز بیماری و ناراحتی درانسان می شود. کودکان و نوجوانان بیشتر از  بزرگسالان در معرض تغییرات قرار میگیرند. برخورد با عوامل غیرمترقبه و یا جدید در زندگی فشارهای مدرسه و خانه، تغذیه، خوردن غذاهای آماده بیرون از خانه و نوشابه های گازدار و پر شکر و… همه وهمه بر روی تعادل انرژی حیاتی تاثیرات سوئی دارند و ما با استفاده از طب سوزنی و یا لیزر به جای سوزن، ماساژ و یا فشار دادن نقاط سوزن خور و بادکش و … جریان انرژی حیاتی Qi را در بدن آنها منظم می کنیم وهمین نظم انرژی حیاتی باعث بهبود یافتن آنها می شود. درمان کودکان و نوجوانان با طب سنتی چینی خیلی راحت تر و سریع تر از بزرگسالان انجام می گیرد (معمولا). تغذیه مناسب و آرامش و نظم در زندگی کودکان بسیار مهم و حیاتی است و بیشتر بیماران جوان ما به این طب واکنش خوبی نشان میدهند.
در مورد لاغری و جوانی و شادابی پوست صورت و بدن سئوالات زیادی داشته ایم.
– طب سوزنی بطور موضعی و یا کلی به لاغر شدن کمک زیاد می کند. انرژی حیاتی که در بدن انباشته می شود و حرکت آن با مانع برخورد می کند باعث چاقی نیز می شود وبه راه انداختن درست این انرژی به تعادل بدن کمک می کند. و با تغذیه درست بیماران به این روند حرکت انرژی کمک می کنند و ما در کنار طب سوزنی ازماساژهای خاصی نیز استفاده کرده و همچنین از الکترو آکوپانچر برای بحرکت در آوردن بهتر(Qi) در بدن نیز بهره می گیریم. گیاهان دارویی هم به کرات به بیماران داده می شود تا متابولیزم آنها را سامان ببخشد و کمبودهای بدن راجبران کند و یا گیاهانی برایشان تجویز می شود تا سم بدن را دفع کند. با ریشه یابی عدم تعادل یین ویانگ در بدن و رفع آن وزن بدن متناسب با  قد و سن شما خواهد شد و با به کار بردن گوش و نقاطی که به خوردن وآشامیدن مرتبط می شوند اشتهای بیمار را کاهش داده و به کم کردن وزن کمک خواهد شد. طب سوزنی بر روی صورت و گردن و شکم کمک به محکم شدن عضلات در آن نواحی شده و با حرکت بهتر انرژی حیاتی پوست شادابتر و جوانتر خواهد شد. علاوه بر سوزنها توصیه های ما در مورد تغذیه و ورزش و مدیتیشن شما را در تداوم بخشیدن به این تغییر یاری خواهد داد.
هزینه طب سوزنی را بیمه متقبل میشود؟
– این بستگی به بیمه شما دارد. میتوانید با تماس گرفتن با بیمه تان اطلاعات کافی را بدست آورید. بیمه های زیادی طب سوزنی را کاور می کنند و پلانهایی هم هستند که می توانید طب سوزنی را نیز در آنها بگنجانید.

در آخر به گزیده ای از خواص طب سوزنی توجه بفرمایید:

طب سوزنی و دردهای آرتروز
در طب غربی درمان آرتروز شامل داروهای ضد درد استروئیدی و غیر استروئیدی و نیز گلوکزآمین و کندروتین که از مواد تغذیه کننده غضروفها بوده و پیشرفت آرتروز را به تاخیز می اندازد.
اما عوارض جانبی این داروها روی کبد و کلیه و سایر ارگانهای  داخلی بیمار زیاد است و نیز در موارد متوسط و شدید این داروها قادر به کنترل بیماری نمی باشند همچنین در طب غربی در مراحل شدید این بیماری بعضی از مفاصل مانند زانو، لگن و غیره را تعویض کرده با عمل جراحی و این خود برای بیمار مشکلاتی را بهمراه دارد.
طب سوزنی در درمان استئو آرتریتها بخصوص در مفاصل گردن، سینه،کمر و شانه بسیار موفق عمل کرده و ضریب موفقیت آن تا حدود 90درصد در اروپا و امریکا بوده است. درمان آرتروز زانوها در این طب بستگی مستقیم به شدت بیماری، طول بیماری و وزن بیمار دارد. در طب سوزنی با باز کردن گرفتگی های (چی) یا انرژی حیاتی در بدن و تعادل بخشیدن به یین ویانگ می توان به مرور این مشکلات را از بین برد.

1349-54

طب سوزنی برای عوارض شیمی درمانی در سرطان پستان

چنانچه می دانیم هورمون استروژن باعث رشد سلولهای سرطانی در سرطان پستان می شود،  پزشکان از داروهای ضد این هورمون استفاده می کنند تا استروژن سرکوب شده و یا مقدار آن در بدن بیمار کاهش پیدا کند. با مصرف داروهای استروژن بلاکر (بسته کنند ه استروژن) خطر عود مجدد سرطان پستان بعد از جراحی کمتر می شود، حتی از این داروها و درمان در سرطانهای پیشرفته پستان نیز استفاده می شود. به عنوان مثال مصرف داروی بلوک کننده استروژن برای مدت 5 سال  بعد ازجراحی، باعث  کاهش خطر بازگشت سرطان  پستان می شود . مصرف این داروها عوارضی مانند خستگی، گر گرفتگی، ترشحات واژینال و نوسان خلق همراه دارد. معمولا برای رفع این عوارض از داروهایی مثل ضد افسردگی و استروئیدها استفاده می شودکه آنها هم به مراتب دارای عوارض سوء و جانبی خود می باشند عوارضی مانند افزایش وزن- خستگی و نداشتن انرژی در طول روز، اختلالات در عملکرد جنسی و تهوع و نداشتن هاضمه نرمال. سردرد، خشگی دهان، مشکل خواب، سرگیجه، دو بینی، افزایش فشارخون،یبوست و مهمتر از همه اضطراب و…
در بیمارانی که طب سوزنی را بعنوان درمان مکمل انتخاب کرده اند هیچ نوع عارضه داروهای ضد هورمون دیده نمی شود وحتی آنها افزایش انرژی، خوش بینی و افزایش تمرکز و تمایل جنسی را هم گزارش می کنند و در کل دارای کیفیت بهتری در زندگی می باشند.

طب سوزنی درمورد جوان سازی پوست
کاربرد طب سوزنی در زیبایی وجوان سازی پوست به چند هزار سال قبل و زمان امپراتوری چین  برمی گردد که در آن زمان برای شاهزادگان از این طب استفاده می کردند و بطور خلاصه بهره گیری از این طب باعث افزایش سلامت عمومی و کاهش استرس و بهبود شرایط روحی- افزایش تغذیه،خون رسانی و اکسیژن رسانی به پوست- بهبود توان و رفع شلی عضلات صورت- بهبود رنگ صورت و کاهش لکه ها – تحریک کلاژن سازی پوست- رفع چین های کم عمق و بهبود چین های عمیق صورت و گردن – بهبود پف صورت و زیر چشم – رفع افتادگی پوست، صاف شدن، نرمی و بسته شدن منافذ پوست لاغری موضعی و اصلاح سایز- بهبود اسکار وزخمها و آکنه (جوش ها) بهبود ریزش مو و کمک به رویش مجدد موها- بهبود افتادگی پوست شکم بعد از زایمان- بهبود ترکهای پوست بعد از زایمان ویا لاغر شدن –بهبود سلولیت – بهبود ناراحتی های پوست- از بین بردن غبغب و …
در این زمینه برای گرفتن نتیجه مناسب از طب سوزنی، باید بیشتر وقت گذاشت وبه جلسات بیشتری نیاز است و سپس از درمان اولیه دوره های یادآوری هفتگی و بعد از ماهیانه نیز لازم می باشند.

تماس با
101 Family Medical Group
818-312-9101

www.101FamilyMed.com