1459-46

شیلا وثوق، بازیگرتئاترو سینمای ساکن لس آنجلس که اغلب ایرانی ها با کارهای اوازطریق گروه کارگاه 79 و نمایشنامه های کارگردان و بازیگر سرشناس، هوشنگ توزیع، “از ماهواره با عشق”، “فراربزرگ” و “سورپرایز پارتی” آشنا شدند، نخستین اثر کارگردانی خود – نمایشنامه ای بنام” پروانه ها آزادند” را به زبان انگلیسی در فستیوال فرینج لس آنجلس از تاریخ 11 تا 28 ژوئن امسال به روی صحنه می آورد.
این نمایشنامه که نخستین تجربه کارگردانی شیلا وثوق به شمار می رود، برداشت آزادی است از اثر کمدی – رومانتیک لئونارد گرشه – نمایشنامه نویس نیویورکی که عنوان آن از یکی از جمله های کتاب معروف چارلزدیکنز “خانه غمزده” الهام گرفته شده: “می خواهم آزاد باشم. پروانه ها هم آزادند. مسلما بشریت موهبتی که به پروانه ها اعطا کرده را از هارولد اسکیمپول دریغ نمی کند.”
در سال 1972 از روی همین نمایشنامه فیلمی با بازی گلدی هاون ساخته شد که در آن زمان جایزه اسکار را نصیب این بازیگر و کمدین معروف سینمای آمریکا کرد. اما این بار در این برداشت تازه، نقش فلورانس بیکر(مادرنمایش) تبدیل به “فلورا بیکر” مادر ایرانی تباری شده که در دوران سلطنت پهلوی در اواسط دهه 1940 میلادی با یک مرد آمریکایی ازدواج می کند و به آمریکا مهاجرت می کند و ضمن اشتغال به خانه داری به نوشتن کتاب های بچه ها می پردازد.

1459-47

در این نمایش کمدی، دان بیکر، پسر فلورا و قهرمان داستان کتاب های مادرش، از بدو تولد نابینا بوده است. مادر ایرانی و بیش از اندازه مواظب و مراقب او هم هرقدم پسر نابینای خود را دنبال می کند. تا بالاخره “دان” که موزیسین است تصمیم می گیرد تنها زندگی کند و به آپارتمان خودش نقل مکان می کند تا در آنجا به کار مورد علاقه اش – ترانه سرایی – بپردازد. او ازمادرش قول می گیرد که حداقل برای مدت دو ماه در آپارتمان تازه به دیدن او نیاید. اما هنوز یک ماه نگذشته سرو کله فلورا پیدا می شود که با تعجب متوجه حضور دختر بازیگر سکسی و زیبایی به نام “جیل” درهمسایگی پسرش می شود. در اینجاست که ناگهان غریزه مادرانه فلورا یکبار دیگر و این بار به شدتی چند برابر گذشته عود می کند و قصه نمایش، چرخش خنده آور و به شدت سرگرم کننده ای پیدا می کند.
شیلا وثوق (اومی) فارغ التحصیل مدرسه بازیگری “راسکین” زیر نظربازیگر برجسته تئاترو سینمای انگلستان – سرآنتونی هاپکینز – است که این بار ضمن بازی در نقش فلورا بیکر، کارگردانی نمایش «پروانه های آزادند» را هم برعهده دارد: “وقتی دختر بچه کوچکی بودم به دبستان انستیتوی مریم که مدرسه ای در شمال تهران و یک مدرسه کاتولیک بود می رفتم. در آنجا بود که برای اولین بار چشمم به یک صحنه تئاتر خورد و فکر ایستادن روی سن درمقابل تماشاگرهیجان عجیبی در من بوجود آورد. فکر می کنم علاقه به بازیگری و کارگردانی تئاتر ازهمانجا در من بوجود آمد. ”
شیلا وثوق که ششمین فرزند مادری خانه دار/ شاعر و پدری سرمایه دار و موفق به شمار می رود درسال 1979 به همراه خانواده اش درکالیفرنیا درحال گذراندن تعطیلات بود که در ایران انقلاب شد و خانواده وثوق تصمیم گرفتند در لس آنجلس ماندگار شوند: “درخانواده ما تحصیلات عالیه و هم چنین عرفان و روحانیت اهمیت زیادی داشت. بنابراین در شرایطی که می دانستیم دیگر نمی توانیم به خانه و کاشانه مان در ایران بازگردیم در محله استودیو سیتی مستقرشدیم و همه چیز را از پله اول شروع کردیم. من به مدرسه ابتدایی کارپنتر اونیو و بعدهم دبیرستان ون نایز رفتم وبه بخش هنرهای نمایشی مدرسه پیوستم:” درآنجا بود که بالاخره توانستم عملا تجربه بازیگری روی صحنه نمایش که دربچگی تا آن حد هیجان زده ام کرده بود را حس کنم. “
شیلا وثوق هرچند تحصیلات عالیه خود را دررشته بیولوژی دردانشگاه لس آنجلس به اتمام رسانده اما ضمن بازی درچند نمایش از جمله «امتحان سخت» آرتورمیلر در نقش الیزابت پروکتور و رومئو و ژولیت درنقش ژولیت و بعد شرکت در چند فستیوال دراماتیک و شکسپیری کار بازیگری اش هم مورد توجه قرار گرفت: “فکر میکنم درتمام این مدت، ضمن نوشتن یک تز پایان تحصیلی مهم، بیش از هرچیز این کارتئاتربود که مرا بطرف خودش می کشید. برای همین هم تصمیم گرفتم به مدرسه بازیگری راسکین بروم.”
شیلا پس از پایان دوره بازیگری دراین مدرسه به استخدام کارگاه 79 درآمد و این همکاری با هوشنگ توزیع به عنوان بازیگر، دستیار کارگردان و تهیه کننده به مدت 12 سال ادامه پیدا کرد: “درطول این مدت فرصتی پیش آمد که تا ضمن کاربا نمایشنامه نویس و کارگردانی چون هوشنگ توزیع، این شانس را هم پیدا کنم که در نقش های اصلی چند نمایش موفق به زبان فارسی که درسالن های پرجمعیت در مقابل تماشاگران ایرانی درسراسردنیا اجرا می شد بازی کنم.”
شیلا همزمان با کاربازیگری بر روی صحنه تئاتر، در فیلم کوتاه مستقلی به نام «آزادی» درنقش شهبانو فرح- ملکه پیشین ایران – ظاهر شد و نقش مقابل نوید نگهبان، بازیگرسرشناس تلویزیون و سینمای آمریکا را برعهده گرفت. او درطول چند سال گذشته در چند فیلم دیگر هم ظاهرشده است. او درسال های گذشته علاوه بربازی درفیلم و تئاتر، به عنوان کمدین استندآپ و مجری برنامه های موسسات خیریه هم فعالیت داشته است. از صدای او درفیلم های انیمیشن از جمله “میکس ناتز” و “بابک و دوستان” استفاده شده و همین امسال هم شیلا وثوق (امی) بالاخره توانست به آرزوی دیرپای خودش جامه عمل بپوشاند و گروه تئاتری مستقل خودش را بنام “تورکوآز هارت پروداکشن” را پایه گزاری کند که نخستین کار آن همین نمایش «پروانه ها آزادند» خواهد بود که از 11 ماه جون امسال در فستیوال معتبر فرینج در هالیوود به روی صحنه خواهد آمد.

***

برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد این نمایش وخرید بلیت با شماره زیر تماس بگیرید:

800-714-8124

1459-105