1411-7

1411-8

«پیام شایانی» وکیل برجسته و محبوب جامعه ایرانی معتقد است، زمان آن رسیده که نسل دوم ایرانی بطور جدی وارد فعالیت های سیاسی و اجتماعی در امریکا بشود، نسلی که تحصیلکرده، هشیار، صاحب تخصص و پیشرو است. پیام شایانی که طی یک سال گذشته به دریافت نشان ها و مدال های ارزشمندی از سوی بنیادها، مقامات بین المللی نائل آمده می گوید خوشحالم که سازمان ها و بنیادهای بین المللی خود، به شناسایی ایرانیان فعال و موفق می پردازند و برای ما افتخار بزرگی است که به چنین موفقیت هایی دست یافتیم، در واقع این توفیق، این مدال ها و نشان ها، به جامعه سربلند ایرانی تعلق دارد و راهگشائی است برای نسل دوم و سوم ایرانی در امریکا وجهان، که ثابت می کنند، از چه ریشه واصل و سرزمین و تاریخ پر افتخاری می آیند.
من اعتقاد دارم جامعه ایرانی، در طی 35 سال گذشته که در خارج جا افتاده، پدر ومادرها،بهترین فرزندان را تحویل جامعه امریکایی و اروپائی، کانادایی و دیگر سرزمین ها دادند و بخصوص در امریکا، که فرصت های طلایی برای نسل جوان وجود دارد، مسلما آینده ای روشن در پیش رویشان است.
نگاهی به لیست چهره های برجسته و جوان در جامعه امریکایی که بر صدر کمپانی های بزرگ ، چون گوگل، ای بی، ناسا و بزرگترین و معتبرترین مراکز علمی، دانشگاهی و پزشکی ، نشان میدهد که صدها چهره جوان ایرانی بر صدر نشسته اند، آنها را برترین ها می نامند. جامعه ما نام های بزرگی در سازمان فضایی امریکا چون فیروز نادری در ناسا، کریستین امانپور ستاره شبکه های خبری، امیدیار در  eBay ، امید کردستانی در گوگل، افشین محبی پرزیدنت  Qwest  و بسیاری دیگر چون مارک عاملی که تا پای بزرگترین مقام قضایی پیش رفت. وقتی جامعه ایرانی این چنین سربلند و موفق است، براستی چرا ما نباید در کنگره و سنا و دیگر مسئولیت های بزرگ جایی داشته باشیم؟
• پیام شایانی در مورد کوتاهی جامعه ایرانی در مورد رأی دادن میگوید:
– متاسفانه جامعه ایرانی با توجه به سابقه رأی دادن در ایران، اینکه در طی سالها درایران هیچگاه دمکراسی و آزادی کامل برای رأی دهندگان نبوده، در خارج هم چنین فرهنگی را بر دوش می کشد و در مورد رأی دادن دچار تردید است، درحالیکه اگر جامعه ایرانی بطور جمعی به رأی دادن روی آورند، براحتی می توانند چهره های برجسته جامعه را به کنگره، سنا و حتی مقامات مؤثر و کلیدی چون وزارت برسانند چرا که بنابر آمار منتشره از سوی مقامات امریکایی، ایرانیان تحصیلکرده و ثروتمندترین مهاجرین در امریکا بحساب می آیند.
من فکرمی کنم همین مسئله ترس و تردید در مورد رأی دادن، آن انرژی لازم را به کاندیداهای ایرانی نمایندگی در مجلس نمی دهد. اخیرا در امریکا و حتی درکالیفرنیا، چند خانم و آقای ایرانی برای احراز مقام نمایندگی به میدان آمدند، ولی وقتی ما رأی نمی دهیم، این علاقمندان به هدف های خود نمی رسند.
من فکر می کنم خوشبختانه نسل دوم و سوم دراین مورد جدی است، تردید و شک ندارد و مسلما همین نسل می تواند، تحول و دگرگونی بنیادی درجامعه ایرانی در امریکا بوجود آورد.

1411-6

• از پیام شایانی در مورد اینکه قصد حضوردر صحنه های سیاسی دارد یا نه می پرسیم؟
– می گوید: من وهمکارانم در دفاتر حقوقی خود، سخت مشغولیم، مافکر می کنیم بزرگترین خدمت را از این طریق به جامعه ایرانی می کنیم، چون جامعه ما نیاز به انسانهای صادق و راستگو و دلسوز و مسئول دارد.ولی با توجه به تحولاتی که در جامعه ایرانی در شرف انجام است، اینکه جامعه ما بعد از 35 سال بکلی پوست عوض کرده، تغییر چهره داده و نسل دومی ها با پیروزی های خود، جامعه مقیم خارج و حتی جامعه ایرانی در داخل را رو سپید کرده اند، با دیدگاه دیگری به آینده فکر می کنیم، هنوز مطمئن نیستم ولی دلم میخواهد در آینده، قدم بزرگی بردارم.
• پیام شایانی درمورد دستیابی به چنین آینده ای می گوید:
– اگر بکوشیم نسل دوم را با فرهنگ و تاریخ و ریشه هایش بیشتر آشنا کنیم، اگر بتوانیم توجه ایرانیان را از هر سن و سال و سلیقه ای به آینده معطوف داریم، اگر برایشان توضیح بدهیم، که داشتن صدای بلند از سوی جامعه، در قالب نمایندگان مجلس وهمچنین احراز مقامات مهم دولتی، چه نقش مهم و سازنده ای درجامعه ما خواهد داشت،چگونه می توانیم سرنوشت جامعه را عوض کنیم و در پایداری و استحکام و تثبیت جامعه درخارج گام برداریم، مسلما این نسل سریع تر از آنچه تصور میرود، دست به اقدامات جدی میزند، نسل جدید به حمایت و تشویق نسل گذشته نیاز دارد و آینده جامعه ما درخارج، در دست همین نسل است. همانگونه که سرنوشت و آینده ایران در دست نسل جوانی است که اینروزها قد کشیده و آگاهانه حق خود را می طلبد.