1614-28

1614-29

در ماه فوریه گذشته، اهالی لس آنجلس توانستند در یک نمایش مد (یا فشن شوی) متفاوت- ترکیبی از آثار طراحی لباس و هنرهای تجسمی دو هنرمند ایرانی – ژیلا صابری طراح مد و علی کوره چیان مجسمه ساز و آرشیتکت ساکن این شهر شرکت کنند که برای نخستین بار کلکسیون تازه ای از مد را همراه با ماسک های برنزی با تم فرهنگ و هنرایران عرضه می کردند. مجموعه ای از لباس هایی که هر یک نموداری چشمگیر و بی نهایت زیبایی از روح زنده و درخشان فرهنگ و هنر ایران زمین بوده است.
دراین نمایش مد سولد آوت شده که به همت “بنیاد فرهنگ” در “فضای اسکای اسپیس ووی” در طبقه هفتادم ساختمان “یو اس بنک” در لس آنجلس برگزار شد، تماشاگران توانستند شاهد تازه ترین طراحی های مد لباس “ژیلا صابری” یکی از دو موسس ومدیرآتلیه ژیلا در این شهر باشند. شریک وهمکاراین بانوی جوان و هنرمند، علی کوره چیان هم تحت تاثیر شعروادبیات و قصه های عامیانه ایرانی،ماسک های برنزی طراحی کرده بود که از طریق آن توانست به زیبایی با جمعیت کثیری از تماشاگران ایرانی و غیر ایرانی حاضر دراین برنامه ارتباط برقرار کند.
این زوج هنری درشب برگزاری “فشن شو” درکنارطرح هایی از “شهلا درریز” طراح معروف ساکن لس آنجلس، 15 مد لباس ارائه دادند که هرکدام از آن ها علاوه برطراحی های روی پارچه با الهام از معماری ایرانی، با یکی از ماسک های برنزی علی کوره چیان همراه بود. یکی از زیباترین این طرح ها، لباس شب بلندی است با تصویری از برج آزادی در میدان شهیاد که امروز بنام میدان آزادی شناخته می شود. طرحی از مهندس معمار حسین امانت که نقشه آن از سقف مسجد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده است.

1614-30

خانم صابری می گوید:”وقتی ما تصمیم گرفتیم ازالمان های معماری ایرانی درطرح این لباس ها استفاده کنیم، یک سری از بناها و عمارت های معروف و منحصربه فرد را انتخاب کردیم که طبعا میدان آزادی یکی از آن ها بود. ما از هندسه و روش کاربندی که در این بنای یادبود به کار رفته استفاده کردیم و لباسی ارائه دادیم که تبدیل به یکی ازچشمگیرترین و پرطرفدارترین طرح های این مجموعه شد. “
درنهایت این نخستین بار بود که ترکیبی ازطراحی مدلباس با الهام ازهنرمعماری و مجسمه سازی ایرانی به این شکل کاملا هنری ارائه می شد. خانم صابری می گوید ماسک های برنزی علی کوره چیان برایش بی نهایت الهام بخش بوده اند: “سال گذشته علی نمایشگاهی از مجسمه های برنزی با مضمون ماسک درنیویورک برگزار کرده بود. این ماسک ها به من ایده داد که تعدادی لباس همسو با آن ها طراحی کنم. این فکررا با علی مطرح کردم و از همانجا شروع به طراحی کردیم. از آنجایی که طرح های اولیه علی فرم های معماری داشتند تصمیم گرفتیم آگاهانه از کاربرد معماری در طراحی این لباس استفاده کنیم.”
ژیلا صابری درسال 2000 در ایران از رشته طراحی مد فارغ التحصیل شد و کارحرفه ای خود را درزمینه تجارت پوشاک با شرکت های مختلف آغازکرد. او در سال 2010 فروشگاه های خود را برای برندهای سولار (لهستانی) و پنی بلک(ایتالیایی) تاسیس کرد اما با علاقه ای که به هنر و طراحی مد داشت همواره در فکرگشودن یک آتلیه بود:” درآن زمان همیشه خلاء طراحی را حس می کردم و برای همین هم تصمیم گرفتم آتلیه ژیلا را تاسیس کنم و به این صورت بود که شروع به فروش طرح های خودم در کنار دو برند خارجی کردم.”

1614-31

ژیلا صابری بخاطرعلاقه ای که خانم های ایرانی به لباس و پوشش های متنوع دارند درایران هم با مخاطبین و علاقمندان زیادی درارتباط بوده و آتلیه موفقی را اداره می کرده است. او در سال 2014 به آمریکا آمد و پس از آشنایی با علی کوره چیان، هنرمند معمار، تندیس گر، طراح مبلمان، طراح داخلی و طراح جواهر، این دوتصمیم گرفتند تا ضمن ترکیب هنرهای معماری و مجسمه سازی با طراحی مد، این بار بطور مشترک و دربورلی هیلز، یکی از مهم ترین مراکز مد و زیبایی جهانبه فعالیت های “آتلیه ژیلا ادامه بدهند.
خانم صابری که درهمین مدت کوتاه بخاطر ایده های بکر درطراحی لباس های شب زنانه، لباس عروس، استفاده ازتورهای شانتیلی فرانسه و پارچه های ابریشمی ایتالیایی، دست دوزی، نقش دوزی و لباس های خوش طرح روز با پارچه های فاخربه نامی شناخته شده تبدیل شده است معتقد است که به طراحی بایستی از دیدگاهی هنری نگاه شود. او می گوید: “این هنری است که باعث می شود احساس زیبایی و شخصیت منحصر به فرد هرخانمی از طریق آن شکوفا شود. من معتقدم هرانسانی شخصیت درونی خودش را با نحوه لباس پوشیدنش ابراز می کند و به همین دلیل هم وقتی برای مشتریانم طراحی می کنم، خصوصیات فردی آن ها و محل استفاده لباس را هم به دقت درنظرمی گیرم. فکرمی کنم هر طراحی قبل از هرچیزباید روانشناس خوبی هم باشد.”
خانم صابری می گوید “آتلیه ژیلا” ضمن ارائه دو لاین لباس های روز و شب که لباس عروس هم جزو آن است، به ارائه کلکسیون های فصلی و شرکت درهفته های مد مختلف،خدمات مشاوره طراحی و حتی تعمیرات لباس در آتلیه ادامه خواهد داد: “مسلما این سرویس ها درآینده نزدیک بیشترهم خواهد شد.اما با درنظرگرفتن استقبال تماشاگران و موفقیتی که “فشن شوی” ماه فوریه داشته است، درفکرآن هستیم که لاین تازه ای را هم اختصاص بدهیم به ارائه مدهایی که تلفیقی خواهد بود از طراحی لباس های فاخر و نقش هایی ازهنرمعماری ایران.”

1614-32