1704-3

1704-4

1704-5

یک ایرانی غرورآفرین، یک خلبان شجاع و ازجان گذشته ایرانی، در 13 فوریه 2018 حادثه ای را آفرید، که بعد از یکسال ارزش آن روشن شد، واقعیت انسانی و شجاعانه آن رخ کرد و کاپیتان «کریستوفر بهنام» بعنوان یک خلبان استثنایی و نجات بخش 381 مسافر، به اتفاق دیگر همکارانش که در کابین خلبان حضور داشتند، معرفی شد و ثابت کرد که ایرانی سربلند درهمه رشته ها، در همه میادین، در همه تخصص ها، نام ایران و ایرانی را درصدر می نشاند.
وقتی با کاپیتان بهنام گفتگو می کردیم از عشق خود به ایران می گفت، از خاطرات گذشته خود می گفت که در 9 سالگی با پدرش به فرودگاه مهرآباد میرود و با دیدن هواپیمای بوئینگ پنم PANAM ، از آرزوی بزرگ خود می گوید، اینکه دلش می خواهد روزی خلبان بشود و چنان هواپیمایی را هدایت کند.
کاپیتان سرانجام به امریکا می آید و بعد از گذراندن دوره های مختلف در میان 1800 داوطلب خلبانی یونایتد، با گفتن جمله معروف خود که عاشق هیجان پرواز است، از کودکی آرزوی خلبانی داشته، اگر در یونایتد خلبان بشود بهترین خلبان یونایتد خواهد شد واینگونه به جمع خلبانان یونایتد می پیوندد و درست 30 سال است به هدایت عظیم ترین هواپیماها درسراسر جهان مشغول است.
کاپیتان بهنام درباره حادثه پرواز سانفرانسیسکو به هونولولو می گوید آن پرواز درتاریخ زندگی من برای همیشه ثبت شده و من لحظه به لحظه آنرا در ذهن خود دارم و و با آن زندگی می کنم.
آنروز درواقع جان 381 مسافر هواپیما در دست من بود. ودرحالیکه در یکی از روزهای بسیار آرام و هوای دلپذیر از فرودگاه سانفرانسیسکو به سوی هونولولو پرواز می کردیم، بعد از 4 ساعت، ناگهان با صدای مهیبی همه هواپیما تکان خورد، در یک لحظه همه ما درون کابین دچار شوک شدیم دو همکار من پاول ایرز و افسر ارشد اد گاگارین نیز در این سفر بعنوان مسافر همراه بودند. در یک لحظه بظاهر خوفناک، ناگهان پره موتور سمت راست از موتور جدا شده و موتور سمت راست آتش می گیرد و در آن لحظه حساس اگر من حتی در چند ثانیه دچار اشتباه می شدم، با برخورد آن قسمت به بخش حساس هواپیما انفجار و سقوط را بدنبال داشت. ما در آن لحظه درون کابین فریاد میزدیم. ولی بخشی از دستگاه ها از کار افتاده و هدایت اتوماتیک هواپیما هم مختل شده بود. من درآن لحظه به فکر نجات مسافران بودم. مسافرانی که خانواده داشتند، عاشق بودند، نامزد داشتند، همسر و فرزند داشتند وهزاران آرزو که درواقع همه اینها بدست من سپرده شده بود. من در آن لحظه به یاد خانواده خودم، به یاد پدرم که سخت بیمار بود ومن دلم میخواست برای آخرین بار او را ببینم. به آن لحظات کودکی ام سفر کردم به یاد فرودگاه مهرآباد افتادم و در همان زمان با کنترل هواپیما با در دست داشتن فرمان هواپیما، همه تجربه خود را با کمک همکارانم بکار گرفتم و از ارتفاع 36 هزارپایی به 10000 پایی آمدیم، از مسافران خواسته شده بود، با توجه به امکانات درون هواپیما از خود مراقبت کنند.
در آن لحظه مسافران با عزیزان شان با تلفن دستی، ایمیل خداحافظی می کردند ولی به جرات آنها از خود در آن مدت شهامت زیادی نشان دادند. همه آنها شجاع ترین مسافرانی بودند که من در سفرهایم دیده بودم. در این میان افسرارشد گاگارین به درون هواپیما و بخش مسافران رفت تا وضعیت موتور سمت راست را که ما قادر به دیدن آن نبودیم بررسی کند و با خبرهای خوشی نیامد. عاقبت با برج مراقبت فرودگاه هونولولو تماس گرفتیم ودرحالیکه از میان ابرها بدون دید به پرواز ادامه می دادیم و خلبان پاول ایرز را هم هدایت می کردم، در بلندترین نقطه فرودگاه هونولولو به سلامت روی زمین نشستیم و خدا را شکر هیچ کسی آسیب ندید و ما بلافاصله جلوی درخروجی، ایستادیم تا از همه مسافران بخاطر شجاعت و صبرشان تشکر کنیم که در این رویداد به ما کمک کردند.

***

1704-6

1704-7

درمراسم اهدای جایزه متخصصین برتر پرواز در تاریخ جمعه 6 فوریه، طی مراسم با شکوهی درواشنگتن دی سی، انجمن خلبانان خطوط هواپیمایی جایزه متخصص برتر پرواز را به کاپیتان بهنام و دو همکارش در شرکت هواپیمایی یونایتد اهدا کرد.
انجمن خلبانان خطوط هوایی (آلپا) با اهدای جایزه‌ی معتبر و باارزش «متخصص برتر پرواز» به کاپیتان‌های شرکت هوایی یونایتد، کاپیتان‌ها کریستوفر (برزو) بهنام و پاوْل اِیرز و افسر ارشد اِد گاگارین، از آنان تجلیل و برای توانمندی‌ها و اقدامات مهارت‌آمیزشان در مواجهه با حادثه‌ی هولناکِ نقص فنی موتور بر فراز اقیانوس آرام، قدردانی کرد. این جایزه در طی شصت‌وپنجمین مراسم سالانه‌ی آلپا در واشینگتن دی‌سی به آنان اهدا شد.
کاپیتان جو دِپِت، رئیس مجمع خلبانان خطوط هوایی گفت: «سال‌ها سرمایه‌گذاری در آموزش و تجربه‌ی پروازِ کاپیتان‌ها بهنام، اِیرز و افسر ارشد گاگارین مهر تاییدی زد بر تلاش بی‌امان آلپا که نشان دهد وجود خلبان شایسته‌ای که در سطح عالی آموزش‌دیده‌اند و سال‌ها تجربه‌ی طولانی در پرواز دارند، بهترین سطح امنیت را برای هواپیماها ایجاد می‌کنند.» ایشان ادامه دادند که: «تلاش ماهرانه‌ی آنان در فرودآوردن یک هواپیمای آسیب‌دیده، نمونه‌ی واقعی حرفه‌ای‌گری در خلبانی را به‌وضوح نشان داد. عملکرد آنان شاهدیست بر این ادعا که آموزش خلبانان و تجربه‌ی آنان صنعت هوانوردی را به امن‌ترین روش حمل‌ونقل در جهان تبدیل می‌کند.»
در روز ۱۳ فوریه‌ی سال ۲۰۱۸ پرواز ۱۱۷۵ شرکت هواپیمایی یونایتد با ۳۶۳ مسافر و ۱۰ خدمه‌ی پرواز، فرودگاه بین‌المللی سان‌فرانسیسکو را به مقصد فرودگاه بین‌المللی دنیل کِی. اینویی ترک کرد. کمتر از یک ساعت مانده به مقصد هواپیما دچار حادثه‌ی جداشدگی پَرّه‌ی موتور سمت راست شد. که به تخریب و جداشدن روکش موتور منجر شد.
کاپیتان بهنام، با بیش از سی سال سابقه‌ی پرواز برای شرکت هواپیمایی یونایتد، و کمک‌خلبان‌شان افسر ارشد پاوْل اِیرز، که اکنون به درجه‌ی کاپیتانی نائل شده‌اند، به همراه افسر ارشد اِد گاگارین که در جایگاه خلبان‌مسافر با آن‌ها همراه بود، چهل‌دقیقه مانده به فرود، یک صدای انفجار مهیب شنیده شد و تمام هواپیما شروع کرد به لرزش شدید. بلافاصله هرسه خلبان به کمک همدیگر و به سختی، با وجود صدا و لرزش وحشتناک، کنترل هواپیما را به‌دست گرفتند درحالی‌که خلبان خودکار و تنظیم موتور خودکار از کار افتاده بودند. کاپیتان بهنام همزمان هم هواپیما را دستی هدایت می‌کرد و هم افسر ارشد اِیرز را هدایت می‌کرد تا وضعیت موجود را بررسی کند.
کاپیتان بهنام از در اختیار داشتن یک خلبان دیگر در کابین استفاده کرد و از افسر ارشد گاگارین خواست که به داخل کابین مسافرها برود و از وضعیت بال و موتور راست اطلاع کسب کند. گاگارین رفت و با تصویرهایی بازگشت که به وضوح نقص فنی فاجعه‌بار و غیرقابل کنترل موتور را نشان می‌داد. نتیجه‌گیری خلبانان این بود که اعوجاج و آشفتگی در جریان هوا علت اصلی صدا، لرزش و اخلال در کنترل هواپیما شده است.

1704-12

خلبانان با بررسی فاصله، آشنایی با محل، و منابع دردسترس به این نتیجه رسیدند که فرودگاه هونولولو بهترین محل برای فرود اضطراری است و این تصمیم‌شان را به اطلاع برج کنترل هونولولو رساندند. در ارتفاع 2500 پایی (762 متری) از ابرها خارج شدند و در مسیری قرار گرفتند که بتوانند روی بلندترین باند فرود بیایند و در نهایت در امنیت کامل فرود آمدند. هیچ گزارشی از آسیب جسمی به کسی دریافت نشد و هواپیما هم به‌جز موتور راست و چند آسیب کوچک بدنه خسارتی ندیده بود.
کاپیتان تاد اینسلر رئیس هیئت مدیره‌ی خلبانان شرکت هواپیمایی یونایندِ عضو آلپا گفت: «کاپیتان‌ها بهنام و اِیرز و افسر ارشد گاگارین تخصص برتر پرواز را در عمل نشان دادند که باعث افتخار تمام اعضای آلپا و خلبانان صنعت هوانوردی است. درآن لحظه‌ی سرنوشت‌ساز، آموزشی که دیده بودند، تمرین و تجربه‌شان باعث شد که این خلبانان بتوانند چنین بی‌نقص و الگووار آن لحظه‌ی غیرمنتظره را تحت تسلط خود بگیرند. این‌ها اصولی هستند که جایزه‌ی «متخصص برتر پرواز» گرامی‌ می‌دارد.» ایشان ادامه دادند: «نتیجه‌ی موفقیت‌آمیز پرواز 1175 این موضوع را برجسته‌تر می‌کند که داشتن خلبانانی حرفه‌ای با سطح بالای آموزش و مهارت که می‌توانند با کار گروهی وضعیت‌های اضطراری را مدیریت کنند بسیار اهمیت دارد.»
آلپا، که در سال 1931 تأسیس شده، بزرگ‌ترین اتحادیه خلبانان جهان است و بیش از 62000 خلبان را در 35 شرکت هواپیمایی آمریکایی و کانادایی نمایندگی می‌کند.
از وب‌سایت آلپا در alpa.org دیدن فرمایید و در توییتر دنبال کنید:
@WeAreALPA
همچنین می‌توانید کاپیتان بهنام را در شبکه‌های اجتماعی زیر دنبال کنید

Instagram:
@CaptainBehnamPersian
Telegram:
t.me/captainbehnampersian
Linkedin: Captain-Behanam
YouTube: CaptainBehnam
Aparat:
CaptainBehnamPersian

1704-8

1704-10