1436-65

گرامیداشت شهلا جاودان
بانوی فرهیخته ای که خدمت به جامعه و اعتلای فرهنگ وادب راگزینش اصلی خود قرار داده است

1436-66

عکسها از عباس حجت پناه

روزهفتم دسامبر 2014 درمراسمی که در فدراسیون یهودیان ایرانی – امریکایی Iranian American Jewish Federation ترتیب یافت از بانوی فرهیخته ای تجلیل و ستایش شد که نه فقط سالها انسانی نیکوکار و خدمتگذار جامعه بوده بلکه بطور اخص در زمینه گسترش فرهنگ وادب وهنر کشورخود ایران، نقش مهمی ایفا کرده است. در این شماره «جوانان» گذری داریم به آنچه این بانوی سرشناس جامعه ما طی چند دهه اخیر انجام داده است.
از «شهلا زرگریان جاودان» یاد می کنم که زرگریان، نام خانوادگی پدر و مادر خویش را که انسان هائی بس نیکوکار و خدمتگزار بوده اند، همچنان حفظ کرده و در زندگی با همسر خود دکتر پرویزجاودان این خصلت خانوادگی را در عرصه گسترده تری ادامه داده است.
خانم جاودان در یک سال اخیر چه در خود فدراسیون و چه با همکاری با انجمن یهودیان، این فعالیت برجسته فرهنگی را در زمینه گرامیداشت چند نویسنده و شاعر زیباسخن و همچنین نویسنده و طنزپرداز همیشه پایدار، ایرج پزشکزاد و شخصیت های سرشناس جامعه ایرانی همچنین مراسمی برای معرفی و امضای کتاب «گذری بر زمان» برای من برگزار کردند که افتخار بزرگی برای من بود، ادامه داده و در پایان سال که او به دو دوره 2 ساله ریاست فدراسیون پایان میداد، بسیار بجا بود که از خود این بانوی ارجمند نیز تجلیل شود.
شهلا جاودان، همراه 2 خواهر، ثریا و مهناز و یک برادر رامین، از خانواده ای می آید که یکی از آنان، سرپرست این خانواده، پدر آنان، از جمله کتابی نوشته ومنتشر کرده با عنوان «نیایش زن یهود». شهلا بدنبال تحصیلات خود در دانشگاه تهران و ازدواج با دکتر پرویز جاودان، در سال 1968 عازم امریکا میشود تا همسرش رشته تخصصی پزشکی خود را در این کشور بگذراند و او گرچه همچنان نقش همسر و سپس مادر را به خوبی ایفا می کند یک رشته فعالیت های علمی و فرهنگی را برای خود بر می گزیند، بطوری که فرماندار قبلی ایالت نیویورک، جورج پاتاکی George Pataki او را به عضویت هیئت مدیره New York Board Of Professional Medical Conduct بر میگزیند. در خلال سالهای نخستین رویدادهای مذهبی و سیاسی ایران در دهه های 1970 و 1980، شهلا جاودان همراه گروهی از همکاران خود در نیویورک، نقش مهمی برای حمایت از هزاران افراد گریخته از ایران، صرفنظر از دین وآئین آنها و صرفا به این دلیل که آنان، هموطنان وی هستند به عهده می گیرد و وسائل پناهندگی و سپس اقامت آنها را در امریکا فراهم میسازد.

1436-67

1436-68

1436-69

آنچه برشمردیم، شمه ای از خدمات فرهنگی و انسانی شهلا جاودان طی چند دهه اقامت او در امریکا بوده است. خود او زمانی گفته بود: من به کار سخت و بدون ترس از احتمال شکست و با نیتی خوب ، عادت کرده ام. نیروی شگفت انگیزی در وجود همگی ما وجود دارد وانرژی سرشاری را نصیب ما می کند، این قدرت را به ما اعطاء می کند که کلیه اهداف نیک خود و شیفتگی های انسانی خود را به انجام برسانیم.
در شب با شکوهی که برای تجلیل از این بانوی فرهیخته ترتیب یافته بود، چهره های سرشناسی از ایرانیان مقیم جنوب کالیفرنیا از جمله بیش از 500 نفری بودندکه تالار نعمان فدراسیون را جلوه و شکوه می دادند و کتابچه ای که به زبان فارسی وانگلیسی در شرح خدمات شهلا جاودان چاپ شده و در دسترس کلیه میهمانان قرار گرفته بود، خود حکایت دیگری را از او و خدمات او نقل می کرد. دکترحشمت الله کرمانشاهی، از بنیان گذاران فدراسیون در 34 سال پیش، جیمی دلشاد شهردار سابق بورلی هیلز و ثریا ملامد، خواهر شهلا جاودان ازجمله ده ها نفری هستند که در این کتابچه، شهلا را تجلیل کرده اند. ثریا ملامد می نویسد چقدر دوست داشتنی است خواهری مثل تو داشتن، به تو افتخار می کنم برای قلب رئوف و مهربانت و برای زحماتی که برای اجتماع کشیده ای….
در جلسه گرامیداشت، چندشخصیت ایرانی و امریکایی و از جمله اریک گارستی Eric garcetti شهردار جوان لوس آنجلس سخنانی ایراد کردند و دکتر ملامد یکی ازسخنرانانی که زبانی بسیار شوخ هم داشت آنچنان به هیجان آمده بود که بدون توجه به وقت با طنز ادامه داد.
شاید شاه بیت همه این سخنرانی ها، گفته های خود شهلا جاودان باشد که گفت و بسی دقیق هم گفت: من این تجلیل و افتخار باورنکردنی را ازجانب همه کسانی که در طول فعالیت های من در فدراسیون، خودنیز فعالیت های داوطلبانه ای داشته اند، از جانب مدیران فدراسیون و تعداد بیشماری از سازمان های شناخته شده و یا ناشناس که عاشقانه، ساعت ها، روزها و هفته ها برای بهبود زندگی اجتماع، رفع دردها و رنج ها و نگرانی مردمان، ایجاد همبستگی واتحاد و یگانگی بین سازمان ها و آئین ها و ملیت های گوناگون، کار کرده اند، خاضعانه می پذیرم.
شهلا جاودان سپس ادامه داد: دوستان بگذارید به 2 رویداد مشابه و در 2 تاریخ متفاوت اشاره کنم. سال 1939، آغاز هولوکاست و سال 1979، رویداد انقلاب.
وی پس از یادآوری کلیه فجایعی که رویداد اول به جامعه جهانی و مردمانی نیک سیرت وارد کرده ودرد و رنج مداومی که رویداد دوم به همراه داشته است گفت تذکار این نکته ها دردناک است ولی سال 1939 نخستین بار نبود که انسانیت با تهدید بزرگ علیه موجودیت خود روبرو میشد و این رویداد و رویداد سال 1979 تنها زمانی می تواند آخرین رویدادهای دهشتناک تاریخ باشد که من و شما و هر یک از کلیه افراد نژاد انسانی، گزینش درست و پسندیده ای داشته باشیم.
شهلا جاودان و دکتر پرویز جاودان، دارای 3 فرزند برومند هستند. مونا نوشین دختر آنان در رشته روانشناسی و 2 پسرآنان ریموند کیارش و دیوید آرش، در رشته وکالت، تحصیلات عالی کرده و هر کدام مدتهاست که نقش مهمی در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امریکا ایفا می کنند. در این مراسم فیلم مستند زیبایی از عباس حجت پناه در باره خانم جاودان پخش شد. در این مراسم شهرزاد اردلان چهره معروف با توانایی مجری برنامه بود، مجریان دیگر، دیوید جاودان، دیوید سیگل و سوسن عزیز زاده بودند و ریتا هنرمند محبوب اجرای جالبی داشت.

1436-70